واکنش اروپا به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران

تروئیکای اروپا بدون اشاره به کم کاری های خود در اجرای تعهداتشان در برجام، نسبت به اقدام ایران برای نصب سانتریفیوزهای بیشتر در نطنز ابراز نگرانی کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس، فرانسه و آلمان دیروز (دوشنبه) با صدور یک بیانیه مشترک از اعلام جدید ایران درخصوص نصب سانتریفیوزهای پیشرفته بیشتر در تاسیسات نطنز و همچنین اقدام پارلمان برای توسعه برنامه هسته ای کشور به شدت ابراز نگرانی کردند.
تروئیکای اروپا در بیانیه خود با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب این سانتریفیوزها نقض توافق هسته ای است، آوردهاند: اگر ایران درباره حفظ دیپلماسی جدی است، نباید این تصمیمات را اجرایی کند. این کشورها در ادامه نسبت به تصمیم پارلمان ایران برای تصویب قانونی که به گفته آنها موجب توسعه برنامه هستهای این کشور می شود، ابراز نگرانی
 کردند.


بنابر گزارش وب سایت رسمی وزارت امورخارجه فرانسه، تروئیکای اروپایی در بیانیه روز دوشنبه خود آورده است: ما دولت های فرانسه، آلمان و بریتانیا به طور خستگی ناپذیر برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش کرده ایم. این توافق، یک دستاورد کلیدی در زمینه دیپلماسی چندجانبه و معماری عدم اشاعه در دنیا به شمار می آید. ما با این اعتقاد که برجام به طور قطع منجر به اعتمادسازی درخصوص ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران می شود و همچنین به صلح و امنیت بین‌الملل کمک خواهدکرد، بر سر این توافق مذاکره کردیم. برجام کماکان بهترین روش و در حال حاضر تنها راه برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و محدودسازی آن است. در ادامه این بیانیه ادعا شده است: اعلام اخیر ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه قصد دارد سه آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته را در تاسیسات غنی‌سازی سوخت نظنز نصب کند، مغایر با برجام و به شدت نگران‌کننده است.
علاوه براین، ما با نگرانی‌ زیادی از قانون اخیر تصویب شده در پارلمان ایران مطلع شده‌ایم که اگر به مرحله اجرا درآید، برنامه هسته‌ای ایران را به میزان قابل توجهی توسعه خواهد داد و دسترسی‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود خواهد کرد. این اقدامات، ناسازگار با برجام و تعهدات گسترده تر هسته‌ای ایران است.
همچنین در بیانیه این سه کشور آمده است: اگر ایران در خصوص حفظ فضای دیپلماسی جدی است، نباید این گام‌ها را اجرایی کند. چنین اقدامی تلاش‌های مشترک ما برای حفظ برجام را از بین می برد و فرصت‌ مهم بازگشت به دیپلماسی با دولت جدید آمریکا را در معرض خطر قرار می دهد. بازگشت به برجام برای ایران نیز سودمند خواهد بود.
انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه آوردهاند: ما در چارچوب برجام به عدم پایبندی ایران (به تعهداتش) رسیدگی خواهیم کرد. ما از اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در خصوص برجام و مسیر دیپلماتیک برای پرداختن به نگرانی‌های دیگر درباره ایران استقبال می‌کنیم. این در راستای منافع همه
 ما است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا طرحی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساندند که بر اساس آن سازمان انرژی اتمی مکلف شده است در صورت عدم پایبندی طرف‌های برجام به تعهدات خود، گام‌های بیشتری در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای ایران بردارد.