اصولگرايان با یک ميني‌بوس نامزد انتخاباتي!

آرمان ملي-محمدهادي عليمرداني: اصولگرايان که تنها دليل مشکلات کشور را وابسته به قوه‌مجريه مي‌دانند و بعضا معتقدند که پيروز نهايي انتخابات 1400 خواهند بود، صفي طولاني از نامزدهاي انتخاباتي تشکيل داده‌اند که حضور نظاميان در ميان آنها از هميشه پررنگ‌تر است. در اين ميان به‌نظر مي‌رسد، عده‌اي نيز طمع کرده‌اند تا به‌عنوان جريان سوم در انتخابات رياست‌جمهوري ظاهر شوند.
مردي براي همه انتخابات‌ها
سال‌هاست نام محسن رضايي با انتخابات رياست‌جمهوري گره خورده است. رضايي که فرماندهي سپاه پاسداران را در کارنامه خود دارد، نامزد دوره ششم مجلس شوراي اسلامي و دوره‌هاي نهم، دهم، يازدهم و دوازدهم رياست‌جمهوري بوده و اکنون دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام است. پس از ماه‌ها گمانه‌زني از احتمال حضور او در انتخابات دولت سيزدهم، روز گذشته (يکشنبه 17 آذر) کرم‌رضا پيريايي، قائم‌مقام جبهه ايستادگي با بيان اين نکته که مردم به برنامه نامزدهاي انتخاباتي نگاه مي‌کنند گفت: «مدتي است مراجعات قابل‌توجهي به محسن رضايي مي‌شود که جنس اين مراجعات از همان مقوله ضرورت‌ها و واقعيت‌هاست؛ در اين مراجعات درخواست‌ها فقط درخواست اين نيست که رضايي نامزد شود، عمده‌ صحبت اين است که به هر شکل او در چاره‌انديشي براي واقعيت‌ها و توجه به ضرورت‌هاي قطعي موجود، ورود کاملا موثري داشته باشد؛ بنابراين چه در جلسات و فعاليت‌هاي جبهه ايستادگي و احزاب عضو جبهه که البته بخشي از فعاليت مداوم همراهان محسن رضايي به حساب مي‌آيد، اين دغدغه‌ها و مباحث، بيشتر شده است. البته چون محسن رضايي شخصيت فراجبهه‌اي و فراحزبي است؛ دامنه‌اي ارتباطات بسيار گسترده ‌دارد.» اين اظهارنظر که رسانه‌ها آن را زمينه‌سازي براي حضور رضايي در انتخابات 1400 دانستند، احتمال حضور اين فرد در انتخابات پيش رو را افزايش مي‌دهد. به همين علت نام محسن رضايي اکنون در کنار ديگر نامزدهاي احتمالي انتخابات و در کنار ديگر چهره‌هاي نظامي مانند حسين دهقان، محمدباقر قاليباف و سعيد محمد قرار مي‌گيرد.
تخريب ديپلماسي براي 8 سال؟


تا پيش از تصويب برجام و گفت‌وگوي ايران با 1+5، چين و روسيه که اين روزها حمايت فراواني از ايران انجام داده‌اند، قطعنامه‌هاي بسياري عليه ايران صادر کرده بودند. به گواه برخي کارشناسان، برجام توانست چهره ايران را از کشوري جنگ‌طلب، به کشوري قابل گفت‌وگو تبديل کند. پرسش اينجــاست که آيـا يک فرد نظامي مي‌تواند طرف خوبي براي ايجاد روابط دوستانه ديپلماتيک با کشورهاي دنيا باشد؟ چندي پيش علي مطهري، نماينده مجلس دهم در گفت‌وگويي جنجالي اظهار داشت: «اينکه ما رئيس‌جمهور نظامي داشته باشيم صورت خوشي براي کشور ندارد. حکومت‌هاي گذشته ترکيه و پاکستان را تداعي مي‌کند که آنها با زحمت زياد توانستند از سلطه نظامي‌ها خارج شوند. با توجه به اين مطلب بايد گفت حضور نظاميان در عرصه سياست خصوصا در منصب رياست‌جمهوري به صلاح کشور نيست.» مطهري در ادامه افزود: «يک نظامي کارش نظامي‌گري است، کارش ورود در عالم سياست نيست. هرکسي بايد کار خود را انجام دهد. تداخل مسئوليت‌ها در يکديگر به صلاح کشور نيست. علاوه بر اين، تمرکز قدرت نظامي، سياسي، اقتصادي و رسانه‌اي در يک فرد به وجود مي‌آيد و تمرکز قدرت معمولا موجب استبداد و فساد خواهد شد.»
يک ميني‌بوس نامزد داريم
اطمينان بيش از حد اصولگرايان به پيروزي قطعي در انتخابات پيش رو سبب شده است تا همه کساني که سوداي به دست آوردن صندلي رياست‌جمهوري در اين دوره را به سر دارند، حساب و کتاب‌هاي انتخاباتي خود را انجام دهند. اين مساله قطاري از نام‌ها را براي حضور احتمالي در انتخابات به وجود آورده است. سيد عزت‌ا... ضرغامي، عضو شوراي عالي فضاي مجازي، در آخرين اظهارنظرش در ويژه‌برنامه بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي با موضوع «دولت جوان، حزب‌اللهي و انقلابي علاج اين روزها» که به مناسبت روز دانشجو برگزار شده بود در پاسخ به سوالي پيرامون احتمال کانديداتوري‌اش در انتخابات رياست جمهوري سال آينده، نحوه فعاليت شوراي ائتلاف در اين انتخابات و همچنين صف بندي احتمالي کانديدا، گفت: «در مورد جبهه انقلاب و دوستان اصولگرا که من اين نام را اصلا قبول ندارم و معتقدم که پوست خربزه زير پاي بچه‌هاي انقلاب است، ما الان يک ميني‌بوس نامزد داريم و تعداد نامزدها زياد است.» نام ضرغامي نيز در فهرست نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري قرار دارد که تجربه فعاليت نظامي در قامت معاون وزير دفاع را داشته است.