وداع با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

آیت الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دار فانی را وداع گفت.
شیخ محمد یزدی در سال‌های اخیر درگیر بیماری بود و به همین دلیل از سمت‌های سیاسی خویش کناره‌گیری کرد. روز گذشته بر اثر بیماری و کهولت سن در سن 89 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد یزدی در سال ۱۳۱۰ ش در یک خانواده علمی و مذهبی در اصفهان به دنیا آمد، در جوانی پس از گذراندن دروس سطح به قم آمد و از محضر آیات عظام چون بروجردی، اراکی و امام خمینی (ره) بهره برد
آیت الله یزدی پس از انقلاب مسئولیت‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف بر عهده داشت که می‌توان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد.


بر این اساس مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از برگزاری مراسم تشییع و تدفین پیکر عالم ربانی آیت الله یزدی ساعت ۱۶ امروز ۱۹ آذر در قم خبرداد.
حجت الاسلام حمزه قربانی مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگاران با تسلیت ارتحال آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین  گفت: مراسم تشییع و تدفین پیکر عالم ربانی آیت الله یزدی امروز ساعت ۱۶  از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با رعایت شیوه  نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
وی افزود: بعد از طواف پیکر آیت الله یزدی به دور ضریح مطهر حضرت معصومه(س) و اقامه نماز از سوی یکی از مراجع معظم تقلید، پیکر این مجاهد انقلابی و خستگی ناپذیر در جوار کریمه اهل بیت(س) به خاک سپرده خواهد شد.
رئیس‌جمهوری هم  در پیامی با تسلیت رحلت آیت الله محمد یزدی، تاکید کرد: این عالم مجاهد و انقلابی و یار دیرین امام و انقلاب، عمر شریف خود را در دفاع و صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی سپری کرد و خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت که یقینا در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.
متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:
«انالله و انا الیه راجعون
رحلت یار دیرین امام و انقلاب، حضرت آیت‌الله محمد یزدی موجب تأثر و اندوه فراوان شد.
این عالم مجاهد و انقلابی که از سابقون نهضت امام خمینی بود، در تمامی مراحل حساس و خطیر نظام اسلامی نقش‌آفرین بود و با حضور مؤثر در سنگرهای مختلف خدمتگزاری از جمله مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، قوه قضائیه و شورای نگهبان عمر شریف خود را در دفاع و صیانت از آرمان‌های نظام اسلامی سپری کرد و خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت که یقیناً در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.
اینجانب این مصیبت را به محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت مکرم آن عالم وارسته تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.»
وزیر امور خارجه کشورمان هم در پیامی ارتحال آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفت.
به گزارش ایسنا، متن پیام محمد جواد ظریف به این شرح است:    
بسم الله الرحمن الرحیم
إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ
ارتحال حضرت آیت الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فقید شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم  موجب تاثر و تالم اینجانب گردید.
اینجانب مصیبت فقدان آن فقیه برجسته را  تسلیت عرض نموده و  از درگاه خداوند منان برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترم صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.
رئیس قوه قضائیه هم گفت:آیت الله یزدی به عنوان اولین رئیس قوه قضائیه بعد از بازنگری قانون اساسی در مدت ده سال تلاش و خدمت مستمر به دستگاه قضا خدماتی ارزشمند و ماندگار بر جای گذاشت که نتیجه آن شکل گیری و قوام ساختار قوه قضائیه بود.
متن پیام سید ابراهیم رئیسی در این باره به شرح زیر است:
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ
رحلت عالم جلیل القدر حضرت آیت الله یزدی رضوان الله تعالی علیه، مصیبت بزرگی برای حوزه‌های علمیه، خصوصا حوزه مقدسه قم بود.
آن عالم بزرگوار با وجود بهره گیری از جوهره فقاهت از اولین روزهای شکل گیری نهضت امام راحل، خود را وقف حرکت دینی و انقلابی مردم ایران کرد و از هیچ کوششی برای یاری رساندن به حضرت امام و پس از آن رهبر معظم انقلاب کوتاهی نکرد.
مرحوم یزدی که رسالت فقیه را علاوه بر درس و بحث، حضور فعال در مناسبات و مسائل مهم روز می‌دانست، با وجود ریاست بر تشکل ریشه دار جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، یکی از چهره‌های تاثیر گذار در  عرصه‌های سیاسی کشور و یکی از استوانه‌های استوار و قابل اتکا در دفاع از رکن ولایت فقیه و مقام ولایت بوده و از بذل هیچ هزینه ای برای دفاع از انقلاب اسلامی دریغ نکرد تا جایی که آماج حمله‌های بدخواهان انقلاب قرار گرفت.
این عالمِ عامل، به عنوان اولین رئیس قوه قضائیه بعد از بازنگری قانون اساسی در مدت ده سال تلاش و خدمت مستمر به دستگاه قضا خدماتی ارزشمند و ماندگار بر جای گذاشت که نتیجه آن شکل گیری و قوام ساختار قوه قضائیه بود.
آیت الله یزدی در مقام نمایندگی و نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی، نمایندگی و ریاست مجلس خبرگان رهبری و سال‌ها عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی نیز بزرگترین تکیه گاه دوستداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت.
اینجانب فقدان این فقیه بزرگوار و عالم ربانی و انقلابی را به محضر حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین، اعضای محترم شورای نگهبان، فرزندان بزرگوار ایشان و همچنین دوستداران انقلاب اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.
ان‌شاالله آن مرحوم ذیل رحمت بی کران الهی به امام و مرادش، خمینی کبیر و خیل شهداء انقلاب اسلامی ملحق شده و بر سفره حضرات معصومین متنعم باشد.
معاون اول رئیس جمهوری هم  در پیامی درگذشت آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفت.
به گزارش ایسنا، متن پیام اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت فقیه برجسته آیت الله حاج شیخ محمد یزدی را به علما و فضلای حوزه‌های علمیه، علاقه مندان و شاگردان و بستگان به ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم.
آن مرحوم در روند شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) حضوری موثر داشت و پس از انقلاب اسلامی نیز به عنوان رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و عضویت در شورای نگهبان در خدمت نظام و منشاء اثر 
بود.
از خداوند بزرگ برای آن روحانی مبارز غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان معزا صبر و اجر مسالت دارم.»
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم  در پیامی درگذشت آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفت.
متن پیام سرلشگر محمد باقری به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ
ارتحال عالم ربانی، مجاهد نستوه و پارسا آیت‌الله حاج شیخ «محمد یزدی»(ره) عضو برجسته دوره‌های مختلف مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاسف و تاثر فراوان گردید. بی شک برکات وجودی آن عالم عامل که در زمره‌ی‌ پیشتازان نهضت اسلامی و از چهره‌های تاثیرگذار در سنگرها و مناصب راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از برجسته‌ترین یاران وفادار امامین انقلاب و دلسوزان ملت عظیم‌الشان ایران بود در حافظه تاریخی این سرزمین ماندگار و هدایتگر مشتاقان خدمت به فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و پیش روندگی انقلاب شکوهمند اسلامی خواهد بود. اینجانب فقدان آن عالم جلیل‌القدر را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)،  نایب برحقش مقام عظمای ولایت و رهبری آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، روحانیت معزز و جامعه مدرسین حوزه علمیه، آحاد ملت شریف ایران و به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند کریم برای آن فقیه فقید رحمت واسعه الهی و همنشینی با پیامبر اعظم (ص) و برای بازماندگان معزز صبر و شکیبایی و سکینه قلبی و پاداش صابرین طلب می‌کنم.
روزنامه مردم‌سالاری درگذشت این عالم مجاهد، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و رئیس اسبق قوه قضائیه و عضو سابق شورای نگهبان را تسلیت می‌گوید.