شيادی تازه

اين خبر در شرايطي منتشر شده که هنوز طرح واکسيناسيون کرونا در کشورهاي امارات و ترکيه آغاز نشده و حتي اين کشورها نتوانستند براي مردم خود از انگلستان و روسيه واکسني بخرند. در اين بين حرمت‌الله رفيعي، رئيس هيات‌مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي به انتشار اين تبليغ واکنش نشان داد و اعلام کرد که تحقيقات اوليه را انجام داده است، و در اين رابطه گفت: اين تبليغ و تور به احتمال زياد نمي‌تواند کار يک آژانس باشد. ما آژانسي نداريم که در سه نقطه کشور شعبه داشته باشد. مهمتر از آن، نکته‌اي است که تور به انگيزه آن تبليغ شده است. ترکيه هنوز براي تمام شهروندانش واکسن کوويد 19 را تامين نکرده، چطور مي‌تواند براي مسافر خارجي واکسن داشته باشد!؟ همچنين اميرپويان رفيعي شاد، رئيس هيات‌مديره انجمن صنفي دفاتر سفر هوايي و گردشگري استان تهران، درباره اجراي چنين توري اظهار کرد: سفرهايي که به درمان ارتباط دارد قطعا بايد توسط دفاتر خدمات مسافرتي انجام شود که مجوزهاي گردشگري و توريسم سلامت را دارند. اما از همکارانم استدعا دارم با توجه به اين‌که صحت و سقم واکسن کوويد 19 و شرايط در کشورهاي ديگر هنوز تاييد نشده از اقداماتي که به صنف (دفاتر خدمات مسافرتي) انگ سوءاستفاده مي‌زند، خودداري کنند و تا زماني که موضوع توسط وزارت بهداشت روشن نشده از اقدامات حاشيه‌اي پرهيز کنند و هوشمندانه رفتار شود.
دعوت از چيني‌ها در اينستاگرام
اما اين همه ماجراي اين روزها در ارتباط با گردشگري نيست و در آستانه آغاز سال نو چيني، برخي از بلاگرها از مردم چين دعوت کردند که به ايران سفر کنند. اين درحالي است که سال گذشته و در بهمن و با آغاز تعطيلات سال نو چيني‌ها، بسياري از گردشگران از چين به ايران سفر کردند و اين موضوع يکي از عوامل شيوع کرونا در ايران بود. گروهي از محققان اعلام کرده‌اند همه‌گيري ويروس کرونا حداقل تا دو سال ديگر ادامه مي‌يابد و تا دوسوم جمعيت جهان نسبت به آن ايمن نشوند، اين ويروس کنترل نخواهد شد و ايرج حريرچي، معاون کل وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در ايران نيز گفته پيش‌بيني مي‌شود کشور تا يک سال آينده درگير کرونا باشد و مرگ و ميرهاي ناشي از آن همچنان ادامه داشته باشد. در اين بين معاونت گردشگري وزارت ميراث فرهنگي همزمان با رفتارهاي جنجالي بلاگرها براي دعوت اينستاگرامي از چيني‌ها، از ادارات استاني خواسته فوري براي جذب چيني‌ها توليد محتوا کنند. ولي تيموري معاون گردشگري ميراث فرهنگي در نامه‌اي به مديران کل ميراث فرهنگي در استان‌ها نوشته است که پيرامون برگزاري رويداد «قرن‌ها دوستي؛ سومين عيد بهاره چيني‌ها در ايران» در بازه زماني 24 بهمن تا 9 اسفند 99 در قالب توليد محتوا و نشر در فضاي مجازي مقتضي است دستور فرماييد اقدامات ذيل با قيد فوريت معمول و گزارش مربوطه به دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري اين معاونت ارسال شود .» اين بخشنامه در شرايطي منتشر مي‌شود که آيا وزارت ميراث فرهنگي که مدعي بررسي بازار گردشگري چين هست، نمي‌داند در اين کشور اپليکيشن اينستاگرام و حتي سايت گوگل فيلتر است؟ آيا ميراث فرهنگي نمي‌داند که سال گذشته سفر چيني‌ها به ايران، يکي از عوامل شيوع کرونا در کشور بود، در حدي که بعد از گذشت چند روز آمار به شکل باور نکردني در کشور افزايش پيدا مي‌کرد. اين در حالي است که وزارت ميراث فرهنگي، خواستار آزادسازي سفر در کشور بوده و از هرگونه فعاليت‌هاي گردشگري بدون در نظر گرفتن شرايط بهداشتي، حمايت کرده است.
آخرين آمار شيوع کرونا


اين نوع برخورد گردشگري در شرايطي صورت مي‌گيرد که هنوز شيوع کرونا در کشور بالاست. طبق آخرين آمار شيوع کرونا در کشور، از سه‌شنبه (18 آذر) تا چهارشنبه (19 آذر) 11 هزار و 23 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که يک هزار و 710 نفر از آنها بستري شدند. همچنين در اين مدت 323 بيمار جان خود را از دست دادند و 5780 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر 64 شهرستان در وضعيت قرمز، 278 شهرستان نارنجي و 106 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند. در اين شرايط معاون کل وزارت بهداشت گفت: وعده ما اين است که تا بهار سال آينده واکسن ايراني کوويد 19 براي مردم قابل دسترس خواهد شد. همان‌طور که ايرج حريرچي گفته است: خبر خوش ما اين است که يکي از واکسن‌ها مجوز‌هاي لازم را از کميته اخلاق و پژوهش براي کارآزمايي باليني روي انسان دريافت کرده و تا اواخر دي ماه 2 الي 3 مورد ديگر از واکسن‌ها نيز اين مجوز‌ها را دريافت مي‌کند و با آزمايش روي نمونه انساني، اثربخشي آن مورد تاييد قرار خواهد گرفت. وي در خصوص واردات و خريد 20 ميليون دز واکسن تا نيمه اسفندماه 99 از کشور‌هاي خارجي گفت: ما از ماه‌ها پيش تهيه واکسن کرونا را از طريق COVAX که کنسرسيومي مشترک با ايده سازمان بهداشت جهاني است، آغاز کرده‌ايم و در عين حال از رابطه مستقيم با کشور‌هاي خارجي توليدکننده براي خريد مستقيم و توليد مشترک ايران و کشور دوم را در دستور کار خود قرار داريم.