ناگفته‌های مهم رئیس‌جمهور

آرمان ملي: رئيس‌جمهور صبح ديروز در جلسه هيات دولت اظهار کرد: طبق قانون اساسي تعيين برنامه و خط‌مشي جزو اختيارات خاص رئيس‌جمهور به حساب مي‌آيد. ما ابتدا به قانون خدا، سپس قانون اساسي و پس از آن قوانين مجلس پايبنديم و ابتدا بايد قوانين بالا‌دستي را به عنوان قوانين مهم مبنا قرار دهيم. بر همين اساس برنامه‌اي را براي دوره بعد کسي نمي‌توان تعيين کرد و برنامه را فقط رئيس‌جمهور تعيين مي‌کند. براي همين هم مردم پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيند و به فرد راي نمي‌دهند؛ بلکه به برنامه رئيس‌جمهور راي مي‌دهند.
اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
در انتخابات گذشته هم مردم برنامه‌ها را خواندند و راي دادند. برنامه‌اي که 24 ميليون نفر به آن راي دادند که نمي‌شود کم و زياد کرد. مردم يک روز راي مي‌دهند و 4 سال عمل مي‌خواهند و بايد به آن برنامه‌اي که ارائه شده است در طول 4 سال پايبند بود. بايد صداي ما در سياست خارجي يک‌ صداي واحد باشد. هر چه رفتار ما پخته‌تر، سنجيده‌تر و با‌ دورانديشي بيشتر باشد و منافع ملي ما اصل باشد و دعواهاي سياسي و جناحي را کنار بگذاريم، موفق‌تر خواهيم بود. بايد ملت و ايران براي ما اصل باشد؛ نه انتخابات 1400. روز انتخابات فرا خواهد رسيد و بايد بگذاريم ملت شاداب و فعال خودشان پاي صندوق‌هاي راي بيايند و هر کسي را مي‌خواهند انتخاب کنند.
امروز فضاي فرصت نه‌نتها در صنعت و کشاورزي؛ بلکه براي ديپلماسي و حرکت‌هاي وزارت خارجه بهتر از ماه‌هاي گذشته فراهم است. امروز فضايي به وجود آمده که بهتر مي‌توانيم با دنيا، منطقه، همسايگان و غرب و شرق کار کنيم و براي منافع ملي ايجاد تحرک کنيم. اين جاده پر‌فراز‌و‌نشيب به مقدار کمي در حال هموار شدن است و ديپلمات‌ها مي‌توانند سريع‌تر گام بردارند. ما براي پيشرفت ديپلماسي نياز داريم که از کشور صداي واحدي شنيده شود، البته نمي‌گويم سليقه‌ها را يکي کنيم و مجلس تابع دولت باشد يا دولت تابع مجلس. آنها هم نظر خود را دارند، ما هم نظرات خودمان را ، ولي شنيده شدن صداي واحدي از کشور بسيار مهم است.


ايران بر مبناي آنچه در سال 98 اعلام کرده با صراحت به دنيا گفته که کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات خواهد بود. طرف مقابل تقريبا تعهدات خود را کنار گذاشت. آمريکا که از برجام بيرون رفت و آنها هم که ماندند به تعهدات خود يا عمل نکردند يا خيلي اندک عمل کردند؛ ما مدتي به آنها زمان داديم و بعد رسما اعلام کرديم کاهش تعهدات، در برابر کاهش تعهدات خواهد بود. ما در 5 مرحله اعلام کرديم که دو ماه، دو ماه اين کاهش تعهدات را انجام خواهيم داد. آن چيزي که در نطنز نصب شده يا سانتريفيوژهاي IR2M موضوع جديدي نيست که اروپايي‌ها براي آن نوحه مي‌خوانند؛ اينکه سينه‌زني ندارد، چرا‌که ما قبلا به شما گفته‌ايم اين کار را انجام خواهيم داد. کار ما در نطنز دقيقا بر مبناي اعلام رسمي شخص من و دولت بوده است.
البته هميشه گفته شده کاري که ما مي‌کنيم قابل‌بازگشت خواهد بود؛ ممکن است 10هزار سانتريفيوژ راه بيندازيم، ولي هر زمان بخواهيم آنها را خاموش کنيم. هر زمان که 5+1 يا 4‌+1 به تمام تعهدات‌شان عمل کردند ما هم به تمام تعهدات خود بازمي‌گرديم. برگشت به تعهدات زمان نياز ندارد؛ بلکه به اراده نياز دارد. آن آدم کم‌سواد تاجر‌مسلک با خط‌خطي کردن يک کاغذ اين کار را کرد و گفت از برجام خارج شدم. خب حالا نفر بعد بيايد و يک کاغذ خوب بگذارد و امضا کند. اين کار تنها يک امضا مي‌خواهد. در آن زمان همه دو‌مرتبه سر جاي اول بازمي‌گرديم، پس بازگشت به تعهدات اصلا نياز به زمان ندارد.
آمريکايي‌ها مي‌توانند به برجام بازگردند و دوباره 5+1 شکل بگيرد و البته بايد به تمام تعهدات‌شان بازگردند و کاري را که عليه ملت ايران کرده‌اند، جبران کنند. در آن صورت ما هم به تعهدات‌مان باز‌مي‌گرديم. آن کاري که دولت کنوني‌رو به پايان آمريکا کرد به ضرر خودش و اعتماد جهان به آمريکا و به ضرر ملت‌هاي منطقه و ايران و ثبات منطقه بود. آنها صد‌در‌صد اشتباه کردند و تعهدات خود را کنار گذاشتندو البته از قديم گفته‌ايم راه توبه باز است و هر روز که آنها به تعهدات خود بازگردند ما هم آماده برگشت به شرايط قبلي هستيم.
بــودجه 1400 اولـــين کار مشترک مجلس يازدهم و دولت دوازدهم است. متاسفانه در اين چند ماه امکانش فراهم نشده که کار مشترکي انجام بدهيم، چون نمايندگان مجلس محترم لوايح ما را به بايگاني برده‌اند و سونامي طرح‌ها را راه انداخته‌اند. البته آنها مختار هستند و خودشان مي‌دانند ولي اين برخلاف اهداف توسعه کشور است. براي همکاري با لايحه کار سريع‌تر پيش مي‌رود تا نمايندگان طرح بدهند. من خودم مجلسي هستم و اگر هفت سال است در دولت هستم 20 سال در مجلس بوده‌ام و بيش از خيلي‌هاي ديگر مجلسي هستم و مي‌دانم راه‌حل لوايح هست. مثلا لايحه‌اي که تصويب شده و شوراي نگهبان روي يک کلمه آن ايراد گرفته در 5 دقيقه مي‌تواند اصلاح و تبديل به قانون شود. من از مجلس محترم خواهش مي‌کنم بودجه 1400 را به عنوان نماد همکاري دولت و نمايندگان با هم پيش ببريم تا به‌موقع بررسي، تصويب و ابلاغ شود تا در پايان اين دولت و آغاز دولت سيزدهم مطمئنا کار صورت گيرد. اين بودجه پيام‌هاي بسيار مهمي دارد. ما يک چشم‌انداز بسيار روشن و اميدبخشي براي سال 1400 داريم. نه بر مبناي اينکه مي‌خواهيم با کسي مذاکره و توافق بکنيم يا نکنيم؛ بلکه محاسبات دولت اين‌گونه است. اساس بودجه ارائه شرايط مناسب‌تر اقتصادي براي سال 1400 است.
ما با بودجه اين پيام را مي‌دهيم که سال آينده دوميليون و 300هزار بشکه نفت در روز خواهيم فروخت؛ چرا که هم قدرت توليد و هم قدرت فروش آن را داريم. دنيا اين پيام را به خوبي دريافت کند که جمهوري اسلامي ايران شرايط توليد و فروش نفتش در سال آينده با دو سال قبل کاملا متفاوت و جديد خواهد بود. البته ممکن است کاسبان تحريم خيلي از اين علامت خوشحال نشوند؛ اما اين چراغ اميد براي ملت براي سال بعد است. پيام ديگر بودجه نگاه حمايتي به معيشت مردم و اقشار کم‌درآمد است که توجه خاص و ويژه‌اي نسبت به آنها صورت گرفته است.
ما در ارز مبنا را 11هزار و 500 تومان مدنظر قرار داده‌ايم که اين در سال آينده امکان‌پذير است. اينها آرزو نيست؛ بلکه دولت با محاسبه دقيق اين کارها را کرده است. پيام ديگر بودجه عدم‌اتکا به نفت است؛ البته نه اينکه نفت نفروشيم. ما نفت را استخراج مي‌کنيم و مي‌فروشيم، چرا‌که نبايد جلوي درآمدهاي کشور و مردم را بگيريم. اما مهم اين است که بودجه جاري به نفت اتکا نداشته باشد و براي توسعه از آن استفاده کنيم. از افتخارات دولت يازدهم و دوازدهم اين است که بودجه را از اتاق دربسته به اتاق شيشه‌اي آورده‌ايم تا همه مردم بتواند ببينند و در‌باره آن نظر بدهند و انتقاد و اصلاح کنند.