وادع با آیت ا...یزدی

آرمان ملي: آيت‌ا... محمد يزدي عضو مجلس خبرگان رهبري و رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دار فاني را وداع گفت. اين عالم برجسته و يار امام و رهبري در سال‌هاي اخير درگير بيماري بود و به همين دليل از سمت‌هاي سياسي خويش کناره‌گيري کرد. ولي ديروز بر اثر بيماري و کهولت سن در 89سالگي جان به جان آفرين تسليم کرد. پيکر آيت‌ا... محمد يزدي رئيس فقيد جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عصر چهارشنبه بر دوش شاگردان و عموم مردم قم با رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي تشييع و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد. محمد يزدي داراي سه فرزند است، پسران وي به نام‌هاي مهدي و مجيد هر دو ملبس به لباس روحانيت هستند و مهدي يزدي فرزند وي در قم به حکم پدر خويش به کار قضاوت در دادگاه مشغول است دختر وي «مليکه» که با حکم پدر خود به عنوان رئيس دفتر امور زنان قوه قضائيه منصوب شد. همسر محمدرضا تخشيد رئيس دانشکده حقوق دانشگاه تهران است.
سوابق سياسي آيت‌ا... يزدي
سوابق سياسي آيت‌ا... محمد يزدي عبارت بود از نمايندگي مجلس خبرگان قانون اساسي، نمايندگي مجلس شوراي اسلامي، در انتخابات دوره سوم انتخاب نشد و سپس توسط امام خميني به‌جاي آيت‌ا... صافي گلپايگاني، از اعضاي شوراي نگهبان شد. نمايندگي مجلس خبرگان رهبري، نمايندگي دوره دوم تا پنجم خبرگان و رياست خبرگان در سال پاياني دوره چهارم. عضو فقهاي شوراي نگهبان (681367 و 991378) وي در 4 تيرماه 67 توسط امام خميني به عضويت شوراي نگهبان درآمد. و در تاريخ 25 تيرماه سال 1392 با حکم رهبر ايران، به عنوان عضوي از فقهاي شوراي نگهبان در سمت خود ابقا شد. در تاريخ 11 آبان 1399 به دليل کهولت سن، از عضويت استعفا داد و با حکم رهبر ايران جايگزين او سيداحمد خاتمي شد. رياست قوه قضائيه: (1368 تا 1378): وي در زمان رياست ده‌ساله‌اش بر قوه قضائيه از سال 1368 تا سال 1378 خورشيدي، با اين توجيه که بايد «مسائل بانوان را کسي محرم با او، به او منتقل کند»، دخترش را به‌عنوان «سرپرست امور بانوان دستگاه قضائي» منصوب کرده بود.
پايان دو بال روحانيت


در صحنه سياسي ايران، يزدي از سياستمداران برجسته در جناح راست است که با داشتن سمت دبيرکلي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، همراه آيت‌ا... مهدوي‌کني که دبيرکل جامعه روحانيت مبارز بود از پدرخوانده‌هاي اصولگرايان به حساب مي‌آمدند. بعد از انتخابات سال 92 او کمي از نواصولگرايان مکدر شد و تا حدودي خود را از صحنه سياسي کنار کشيد و سکوت پيشه کرد. البته در سال 98 جدال لفظي او با صادق آملي‌لاريجاني باعث ايجاد جنجال‌هايي در سطوح بالاي روحانيت سياسي شد. يزدي در مرداد 98 در جمع مسئولان بسيج اساتيد و نخبه‌هاي حوزه علميه قم خطاب به آملي‌لاريجاني و با اشاره به نامه منتسب به وي که ادعا شده بود در آن «تهديد کرده به نجف هجرت خواهد کرد»، گفت: «فلاني مي‌گويد اگر اين کار را نکنيد نجف مي‌روم! خوب برويد، آيا با رفتن شما قم به هم مي‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خيلي موثر نبود، چه رسد که نجف برويد...»
نمايندگي ادوار دوم تــا چــهارم مجلس خبرگان
يزدي اولين‌بار در دومين دوره مجلس خبرگان رهبري به نمايندگي از استان تهران برگزيده شد و تا دوره چهارم در اين مجلس عضويت داشت. او عضو کميته سري سه‌نفره‌اي بوده ‌است که وظيفه بررسي صلاحيت افراد براي رهبري آينده را بر تبصره يک ماده 50 آيين‌نامه داخلي برعهده دارد.
رياست خبرگان
او در هفدهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري که 19 اسفندماه سال 1393 در تهران برگزار شد با اکثريت آراي اعضا به رياست اين مجلس رسيد. در دور اول راي‌گيري به‌جز يزدي اکبر هاشمي‌رفسنجاني، سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي و محمد مومن هم نامزد بوده‌اند اما هاشمي‌شاهرودي به‌دليل تعدد کانديداها انصراف داد. راي‌گيري در دور اول به دليل به حد نصاب نرسيدن آرا به دور دوم کشيده شد و محمد يزدي و هاشمي رفسنجاني به دور دوم رفتند و در اين دور يزدي با کسب 47 راي از مجموع 73 راي ماخوذه توانست به‌عنوان رئيس مجلس خبرگان انتخاب شود.
انتخابات دوره پنجم خبرگان
آيت‌ا... يزدي که سمت دبيرکلي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و رياست خبرگان چهارم را برعهده داشت، در انتخابات سال 1394 مجلس خبرگان رهبري راي لازم را نياورد و از ادامه حضور در مجلس خبرگان بازماند. در اسفند ‍1398 وي به‌همراه محمدتقي مصباح يزدي براي انتخابات ميان دوره‌اي خبرگان کانديدا شدند. محمد يزدي با شرکت در انتخابات ميان‌دوره خبرگان از حوزه استان قم توانست به‌عنوان تنها نامزد در زمان اخذ راي با حذف 26 تن از رقباي خود از طريق شوراي نگهبان که خود عضو آن شورا مي بود، با کسب تقريبا 30 درصد آرا از واجدين شرايط راي، به مجلس خبرگان راه يابد. يزدي در انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري در سال 94 نتوانست از طريق ليست اصولگرايان وارد مجلس خبرگاني شود که در سال 93 به رياست دوره چهارم آن رسيده بود اما در انتخابات ميان‌دوره‌اي اين مجلس در سال 98 از حوزه انتخابيه قم و به جاي نماينده درگذشته اين شهر يعني محمد مومن، دوباره به خبرگان راه يافت.
تحريم آمريکا
وزارت خزانه‌داري آمريکا در 20 فوريه 2020 محمد يزدي را به همراه چهار عضو ديگر شوراي نگهبان به‌دليل جلوگيري از انتخابات آزاد در ايران تحريم کرد. برايان هوک، نماينده وزارت خارجه ايالات‌متحده در امور ايران گفت: «نام احمد جنتي و محمد يزدي از اعضاي شوراي نگهبان در تحريم جديد آمريکا قرار دارد.»
پيام‌هاي تسليت مسئولان در پي درگذشت آيت‌ا... يزدي
مسئولان کشور روز گذشته با صدور پيام‌هايي درگذشت اين روحاني باتجربه را تسليت گفتند. آيت‌ا... جنتي دبير شوراي نگهبان در پيام تسليتي آورد: «اين عالم بزرگوار از مبارزان راه دشوار انقلاب اسلامي و از چهره‌هاي اثرگذار و ياران صميمي نظام جمهوري اسلامي بود و در همه عرصه‌هاي مهم کشور، صادقانه ايفاي نقش کرد. از عضويت در شوراي نگهبان، رياست قوه قضائيه، عضويت در مجلس خبرگان رهبري، دبير جامعه مدرسين حوزه علميه قم و دبير شوراي عالي حوزه‌هاي علميه از جمله مسئوليت‌هاي خطير اين عالم مبارز و انقلابي بود که در همه اين عرصه‌ها در موضع يک عالم ديني و سياستمدار انقلابي صريح ظاهر شد و هرگز منافع شخصي و جناحي نتوانست ايشان را از مسير انقلاب، نظام و رهبري دور کند.» علي‌اکبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل نيز در پيامي تصريح کرد: «ايشان در دوران نهضت اسلامي بارها طعم تبعيد و زندان را تحمل کرد و پس از پيروزي انقلاب نيز در مسئوليت‌هاي مختلف از جمله عضويت و رياست مجلس خبرگان، عضو فقهاي شوراي نگهبان، رياست قوه قضائيه، امامت جمعه تهران و ... آثار ماندگاري را از خود بجاي گذارد و منشا خدمات ارزشمندي به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و مردم شريف بود.» علي لاريجاني مشاور مقام معظم رهبري در پيامي خاطرنشان کرد: «رحلت عالم مجاهد و پارسا آيت‌ا... حاج شيخ محمد يزدي رضوان ا... عليه موجب تاثر و تالم گرديد. اين عالم بزرگوار از مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌هاي اثرگذار و وفاداران صديق امام راحل و مقام معظم رهبري بود و در عرصه‌هاي مهمي همچون مجلس شوراي اسلامي، قوه قضاييه، مجلس خبرگان رهبري، شوراي نگهبان و جامعه مدرسين حوزه علميه قم با خلوص تمام نقش‌آفريني کرد.» در پيام تسليت آيت‌ا... صادق لاريجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نيز آمده است: «آن مرحوم از همراهان تاثيرگذار انقلاب اسلامي در برهه‌هاي مختلف بودند و درطول سال‌هاي انقلاب در مناصب مهم و کليدي نظام منشا خدمات و برکات بسياري بوده‌اند و فقدان ايشان ضايعه‌اي است براي نظام جمهوري اسلامي و حوزه‌هاي علميه.» سعيد جليلي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيامي آورده است: «عالم انقلابي حضرت آيت‌ا... محمد يزدي، دژي استوار در دفاع از حريم نظام اسلامي بود که عمر شريف خود را در جهت احياي اسلام ناب محمدي(ص) سپري نمود. ايشان شاگردي شايسته براي حضرت امام(ره) و ياوري صادق براي مقام معظم رهبري بود که در مسئوليت‌هاي بزرگ و بزنگاه‌هاي سترگ با تمام توان از انقلاب اسلامي پاسداري مي‌کرد.»
تسليت سران قوا براي درگذشت آيت‌ا... يزدي
رئيس‌جمهور نيز درگذشت آيت‌ا يزدي را تسليت گفت. متن پيام حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به اين شرح است: «رحلت يار ديرين امام و انقلاب، حضرت آيت‌ا... محمد يزدي موجب تاثر و اندوه فراوان شد. اين عالم مجاهد و انقلابي که از سابقون نهضت امام خميني بود، در تمامي مراحل حساس و خطير نظام اسلامي نقش‌آفرين بود و با حضور موثر در سنگرهاي مختلف خدمتگزاري از جمله مجلس شوراي اسلامي، مجلس خبرگان رهبري، قوه قضائيه و شوراي نگهبان عمر شريف خود را در دفاع و صيانت از آرمان‌هاي نظام اسلامي سپري کرد و خدمات ارزشمندي به يادگار گذاشت که يقينا در خاطر مردم قدرشناس ايران باقي خواهد ماند.
ادامه صفحه 6