باز هم مرگ مشكوك نخبه ايراني!

آرمان ملي- سجاد جنت آبادي: سال‌هاست که برخي نخبگان جوان با توجه به شرايط و برخي محدوديت‌ها به خارج از کشور مي‌روند. اما رفتن آنها نه تنها باعث مي‌شود که در داخل با مساله‌ مهمي به نام فرار نخبگان روبه‌رو شويم، بلکه گاهي اوقات شرايط آنطور که آنها مي‌خواهند پيش نمي‌رود و آنها دچار مشکل مي‌شوند و در بدترين شرايط توسط گروه‌هاي نامشخصي به طور ناگهاني کشته مي‌شوند. همچون مرگ مشکوک و ناگهاني حميد کاظمي نخبه ايراني ساکن آلمان که به گفته خانواده‌اش به طور ناگهاني خبر مرگش او را از آلمان به آنها رسانده‌اند. مرگ مشکوک برخي نخبگان در خارج از کشور اين نکته را به اذهان متبادر مي‌‌کند چه جريات يا گروه‌هايي پشت اينگونه مسائل هستند و اساسا در اينگونه مسائل خارجي سفارتخانه‌هاي ايران چه تمهيداتي براي نخبگان ايراني حاضر در ساير کشورها انديشيده‌اند. نکته اي که در نوع خود بسيار قابل تامل است.
حميد کاظمي رودبالي کيست؟
حميد کاظمي رودبالي، دانشجوي دوره دکتراي رشته چگال مغز و اعصاب در دانشگاه اسنابروک آلمان مشغول تحصيل بود حميد کاظمي استاد دانشگاه بود و 140 دانشجو داشت و تمام وقت خود را صرف پژوهش کرده بود و با هيچ کسي اختلافي نداشت. پيش از مهاجرت به آلمان مدتي در استانبول ترکيه ساکن بود و به گفته برادرحميد کاظمي مقالاتي نوشته بود که انگليس و آمريکا آنها را تاييد کرده بودند. وي بنا به ادعاي خانواده‌‌اش به طرز مشکوکي در آلمان فوت کرده است که پس از دادن اين خبر به خانواده و انتقال پيکر وي از آلمان به ايران در در شيراز تشييع و به خاک سپرده شد. خانواده نخبه ايراني در شهرجديد صدرا در شهرستان شيراز ساکن هستنند. در اين راستا پس از دريافت اين خبر از سوي خانواده برادر حميد کاظمي در خصوص مرگ برادرش گفت: «برادرم در آخرين تماس تصويري با خواهرم گفته بود که شام مي‌خورم و مجددا تماس مي‌گيرم اما تا دو روز بعد خبري از او نشد و به واسطه دوستانش متوجه شديم که فوت کرده است. کاظمي بيان کرد: پليس آلمان درب خانه‌اي که برادرم در آنجا ساکن بوده را پلمب کرده و منتظر اقدام ما از طريق سفارت آلمان در ايران هستند. احمد کاظمي بيان اينکه جسد برادرش به شيراز انتقال داده شده است، ادامه داد: شکايت‌مان را تقديم دادگاه شيراز کرده‌ايم. سفارت هم اعلام کرده که مرگ مشکوک است. پزشکي قانوني تهران هم کالبد شکافي کرده اما هنوز نتيجه را اعلام نکرده است.
نقش سفارت


پدر و مادرهايي که فرزندان خود را با هزار اميد بزرگ مي‌کنند و آرزوي آن را دارند که موفقيت فرزندانشان را ببينند و براي رسيدن به بهترين موقعيت شغلي لحظه شماري مي کنند، اما به طور ناگهاني با مرگ عجيب فرزندان نخبه خود متوجه مي شوند. شايد حميد جزو معدود کساني است که مرگ ناگهاني او رسانه اي مي شود اما قطعا ما نخبگان بيشتري را داريم که ختي خانواده آنها هم از مرگ او در کشورهاي اروپايي و آمريکايي مطلع نمي شوند. اما خال سوال اينجا است که چرا سفارت ايران که قطعا بايد از ايرانيان در خارج از کشور حمايت کند، نمي تواند حداقل از نخبه هاي ايراني که آينده داخل ايران را مي سازند در خارج از ايران محافظت کند. آيا دولت ايران نبايد نخبه هاي کشور را در آلمان زير نظر داشته باشد تا اين چنين فجايعي پيش نيايد. با وجود داشتن دشمناني که جمهوري اسلامي بنا به دلايل سياسي و... در دنيا دارد نبايد تمهيداتي سفارت ايران بچيند تا جوانان نخبه ايراني به طور عجيب و ناگهاني فوت کنند. با وجود هزينه هاي سنگيني که دانشجويان ما در کشورهاي خارجي مي کنند اما شواهد نشان دهنده آن است که دولت ها نتوانسته از وظيفه قانوني خود در قبال حفاظت از مردم بکوشند.
نکات قابل تامل در مرگ نخبگان
يک مسئله عجيب اما قابل تامل در مرگ نخبگان خارج از کشور وجود دارد. ايران به خاطر شرايطي که نظام سلطه ايجاد کرده در راه پيشرفت‌هاي علمي با دسيسه‌ها و توطئه‌هاي بسياري روبه‌رو بوده و در راه مقابله با اين دشمني‌ها، هزينه‌هاي زيادي هم متحمل شد بيشترين هزينه در از دست دادن دانشمندان و نخبگاني بوده که در راه کسب علم و پيشرفت کشور تلاش کرده اند و ترور دانشمندان ايران در داخل کشور براي ضربه زدن به مسيري است که جمهوري اسلامي براي به دست آوردن آن تلاش مضاعف داشته است. اما اين مسئله فقط در داخل کشور وجود ندارد و عده‌اي در خارج از کشور در عمليات‌هاي برنامه ريزي شده جوانان نخبه ما را با سناريوهاي حرفه‌اي به قتل مي رسانند. مرگ حميد کاظمي‌ها براي کشور هزينه‌ دارد و اميدوارم مسئولان در حفظ جان نخبگان در خارج ازکشور تمام تلاش خود را به کارگيرد.