جدل ملکی شهرداران فعلی و اسبق

ادعاهایی که شهردار تهران در مصاحبه اخیر خود نسب به محمدباقر قالیباف و مرتضی طلایی مطرح کرد واکنش بسیاری را در پی داشته است.
پیروز حناچی شهردار تهران روزگذشته در گفت‌وگو با ایلنا درباره سرنوشت ملک در اختیار قالیباف در خیابان شهید عراقی که به نام سازمان املاک و مستغلات است و همچنین املاک در اختیار آقای طلایی و خانم معصومه آباد نمایندگان دوره چهارم شورای شهر گفت: ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم، خیلی هم بی‌سر و صدا آن را انجام دادیم. همین املاکی که از آن‌ها اسم بردید، مستقیما از آن‌ها تحویل گرفته شده است.
او تصریح کرد: از تیم آقای قالیباف ملکی به مساحت حدود ۶ هزار متر مربع را در محدوده بزگراه همت_تقاطع امام علی (ع) پس گرفتیم. همچنین از خانم مشیر «همسر آقای قالیباف» و آقای طلایی نیز املاک را پس گرفتیم. ممکن است مواردی هم باقی مانده باشد که شرایط آن‌ها متفاوت است.
حناچی ادامه داد: بخشی از املاکی که می‌گویید، در لیست املاک نجومی است. املاک نجومی سند خورده‌اند و بازپس‌گیری آن‌ها از عهده ما بر نمی‌آمد. سیستم قضائی تعقیب کرد و قیمت واقعی خیلی از آن‌ها را گرفتیم. حدود ۷۰۰ ملک در اختیار شهرداری است که اغلب در حوزه اجتماعی مورد استفاده بوده و در اختیار سراهای محلات و فرهنگسراها بوده است. لیست این املاک برای تعیین تکلیف کاربری به شورا ارسال شده است.


او در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره ملکی واگذار کرده‌اید؟ گفت: در دوره ما به کسی ملکی داده نشده و برعکس تعداد زیادی از املاک پس گرفته شده‌اند؛ برخی از آن‌ها با تذکر و مراجعه، بعضی با حکم قضائی و تعدادی نیز به مرحله شکایت رسیده‌اند. ما این کار را متوقف نکرده و هیچ حد و مرزی نیز نگذاشتیم. با وجود پیش آمدن دلخوری، کسی را مستثنی نکرده و در مطبوعات در عین دفاع از حق شهرداری، موضوع را مطرح نکردیم.
>طلایی: آقای حناچی کدام ملک را از من پس گرفتید؛ لطفا سندش را منتشر کنید
ادعاهای شهردار تهران در این گفتگو واکنش تند مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر را در پی داشت. مرتضی طلایی نائب رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتگو با فارس در اینباره اظهار کرد: جناب آقای حناچی، شهردار محترم تهران در مصاحبه خود مطالبی را بیان کردند که ضروری است نکاتی را به ایشان یادآور شوم. ایشان به صراحت بیان کردند که ملکی یا املاکی را از من بازپس گرفته‌اند. این ادعای دروغ، متضمن مقدماتی است، یعنی ملکی متعلق به شهرداری در اختیار بوده و من از پس دادن آن خودداری کرده‌ام، سپس مجموعه تحت امر ایشان می‌بایست اقدام به صدور اخطار می‌کرد و نهایتاً در طی روندی، ملک مزبور بازپس گرفته می‌شد.
وی ادامه داد: حال از شهردار راستگو و توانمند تهران میخواهم که ضمن انتشار این مکاتبات و صورت جلسات، زمینه سیه‌رو شدن شخص یا اشخاصی که ملک شهرداری را بازپس نمی‌دادند فراهم کنند.وی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای شهردار در مصاحبه خود اشاره کردند که املاکی از شهرداری به نام افرادی واگذار شده و سند به ثبت رسیده و ایشان نمی‌توانند در مورد آن کاری کنند. از طرفی من به عنوان یک شهروند به جای ایشان، از این ناتوانی احساس شرم می‌کنم، و دیگر بار از ایشان می‌خواهم، اگر یک سانتیمتر از اسناد مورد اشاره به نام‌ من یا بستگان من ثبت شده، آن را منتشر کنند و همچنین شهامت داشته و هر موردی را که در آن اجحافی به بیت‌المال و املاک مردم شده، افشا کنند تا من هم در کنار ایشان قرار بگیرم.طلایی با بیان اینکه اینجانب در دفعاتی از شخص آقای شهردار و تخصص‌شان در امور شهرداری دفاع کرده‌ام، گفت: اگر انتقادات من به وضع اسف‌بار اداره شهر به مذاق ایشان و اذناب‌شان خوش نیامده، به عنوان یک دوست، توصیه میکنم، با دلیل و سند به میدان آمده و پاسخگوی کارنامه پرافتخار خود در تغییر اسامی خیابان‌ها باشند. تا آنکه با اتهام زنی بی‌سند، بیشتر خود را رسوا و شرمسار نمایند.نائب رئیس سابق شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: جناب حناچی! در ماه‌های قبل و در برابر انتقادات من، اذناب شما در فضای حقیقی و مجازی، همین اتهام‌های شما را به شیوه‌های مختلف تکرار کردند و در برابر مطالبه سند و مدرک، فرار را بر قرار ترجیح دادند، حال که شما خود به میدان آمدید، خوب است تا شرافت و صداقت خود را ثابت کرده و اسناد مورد اشاره من را منتشر کنید. امیدوارم در وجود شهردار محترم، میزان بیشتری از، شجاعت و صداقت، به نسبت ترول‌های مجازی وجود داشته باشد وگرنه اتهام زنی بی‌پشتوانه و سند، در حافظه جمعی مردم ایران، یادآور رفتارهای گروهک‌هایی است که نه از سوء قصد به جان ملت ابایی داشتند و نه از حمله به آبروی مردم، پرهیزی.
یک بار هم که شده به جای سخن‌های بی‌پایه، با مدرک و سند صحبت کنید.
>مشاور قالیباف: از حناچی شکایت می‌کنیم
ناصر امانی مشاور شهردار اسبق تهران نیز به فارس درباره ادعاهای شهردار تهران گفت: هیچ ملکی در اختیار شخص خانم دکتر مشیر، همسر دکتر قالیباف نبوده است بلکه مورد ادعایی حناچی جهت امور عام المنفعه در اختیار مجموعه‌ای بوده که همسر دکتر قالیباف هم یکی از اعضاء هیئت امناء آن مجموعه بوده‌اند و اینکه شهردار تهران، املاک را به نام همسر قالیباف معرفی کند، بی‌اخلاقی و خلاف انصاف است.
امانی افزود: آقای طلایی هم با عنوان نایب رئیس شهردار تهران، مدیریت امور شورایاری‌ها را برعهده داشتند و املاکی از شهرداری در اختیار این امور و یا مدیریت کارهای 370 محله تهران بوده است که بتدریج مدیریت جدید تحویل گرفته است و نسبت دادن این املاک به فرد، که استفاده شخصی را تداعی می‌کند، نیز کاملا کذب محض و خلاف واقعیت است.
وی تصریح کرد: درباره آنچه با عنوان املاک در اختیار آقای قالیباف در بیان شهردار تهران آمده است باید گفت این املاک مطابق قوانین و مقررات املاک در اختیار شهرداری تهران است که طبیعتا در دوره هر شهردار، تعیین تکلیف آنها با شهردار تهران است و طبیعتا با این منطق باید گفت آقای حناچی همه تهران را از آقای قالیباف پس گرفته است!! چون همه شهرداری و به تبع آن املاک شهرداری و از جمله املاک در اختیار شهردار تهران، پس از پایان دوره شهرداری تحویل داده شده است.
درباره تهمت ملک شهید عراقی هم ماجرا به همین منوال است و تهمت و افترا از جانب حناچی وارد شده. این ملک که به شهید عراقی معروف است، فضای سبز محصوری بوده که در طول پروژه امام علی( ع) و صدر با احداث کانکس موقت جهت برگزاری جلسات و هماهنگی و سرکشی و کنترل این پروژه‌ها مورد استفاده مدیران شهرداری قرار می‌گرفت و مدت‌ها قبل بدون درخواست یا الزامی تحویل مدیریت فعلی شهر قرار گرفت و ارتباطی با آقای قالیباف و به گفته حناچی تیم قالیباف ندارد. وی اظهار داشت: درخصوص اتهاماتی که آقای حناچی به رئیس محترم مجلس وارد کردند، از سوی وکیل دکتر قالیباف شکایتی با عنوان افترا و نشر اکاذیب، تنظیم شده که بزودی در دستگاه قضائی ثبت و پیگیری خواهد شد. وی افزود: متاسفانه این رویه ناپسند از ابتدای دوره مدیریت شهرداری جدید در سال 1396 شروع شده و همچنان ادامه دارد و هر زمان که از تیم جدید مدیریت شهرداری کارنامه عملکرد مطالبه شد، بازپس‌گیری املاک شهرداری از تیم آقای قالیباف به عنوان کارنامه مطرح
شد.
البته که مردم هم بهترین ناظر و قاضی هستند و می‌بینند که شهر و شهرداری در دوره گذشته و دوره فعلی چگونه اداره می‌شود.