جايزه عادي‌سازي

شهاب  شهسواري
با نزديك شدن به واپسين روزهاي زمامداري دونالد ترامپ در كاخ سفيد، لابي‌هاي نزديكان او براي قانع كردن كنگره امريكا به تاييد فروش جنگنده‌هاي اف-۳۵ به امارات متحده عربي شدت گرفته است. تعدادي از نمايندگان ارشد كنگره امريكا از هر دو حزب، لايحه‌اي براي ممانعت از اجراي چنين قراردادي ارايه داده‌اند. وعده فروش جنگنده پنهانكار اف-۳۵ به امارات متحده عربي، بخشي از وعده‌هاي امريكا به ابوظبي به ازاي علني كردن روابطش با اشغالگران سرزمين فلسطين بود. دولت امريكا چندي پيش به كنگره امريكا اطلاع داد كه قصد دارد يك قرارداد ۲۳ ميليارد دلاري فروش اسلحه به امارات را اجرايي كند. مهلت كنگره براي رد كردن اين قرارداد روز جمعه به پايان مي‌رسد. بر اساس اين قرارداد امريكا متعهد مي‌شود جنگنده‌هاي اف-۳۵ و پهپادهاي مسلح موسوم به ريپر به امارات متحده عربي تحويل  دهد.
بر اساس گزارش سي‌ان‌ان جارد كوشنر، داماد ترامپ كه مسووليت پيگيري عادي‌سازي اشغال سرزمين‌هاي فلسطيني در ميان كشورهاي عربي را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه با حضور در تماسي گروهي با نمايندگان جمهوري‌خواه سناي امريكا، براي عدم ممانعت از اجراي توافق تسليحاتي با امارات متحده با نمايندگان هم حزبي پدرزنش رايزني كرد. نمايندگان متعدد سناي امريكا، نسبت به فروش چنين سلاح‌هايي به امارات متحده عربي، اظهار نگراني كرده‌اند. نمايندگان امريكايي مي‌گويند كه چنين قراردادي شتاب‌زده و بدون در نظر گرفتن آثار و نتايج آن تنظيم شده است و مي‌تواند به صورت بازگشت‌ناپذيري بر ثبات و امنيت منطقه تاثير بگذارد. نمايندگان كنگره همچنين انتقاد دارند كه دولت ترامپ نقض حقوق بشر توسط امارات متحده عربي و همچنين نقش اين دولت در جنگ عليه مردم يمن را ناديده گرفته است و به اندازه كافي با نمايندگان كنگره در تنظيم چنين قراردادي مشورت نشده است. با اين حال مقام‌هاي وزارت خارجه امريكا به سي‌ان‌ان گفته‌اند كه نگراني اصلي مطرح شده از سوي نمايندگان بر اساس تماس‌هايي كه تاكنون بين وزارت خارجه امريكا و نمايندگان كنگره گرفته‌شده است، ناديده گرفته‌شدن برتري نظامي تضمين‌شده رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در منطقه غرب آسيا و قرار گرفتن فناوري‌هاي حساس نظامي در اختيار دشمنان اين رژيم است. سي‌ان‌ان در گزارشي مدعي شده است كه داماد رييس‌جمهور امريكا به شكل پنهاني پيگير تنظيم قراردادي براي فروش اسلحه به امارات بود، قراردادي كه با سياستگذاري‌هاي دفاعي امريكا كاملا منطبق نبوده است و باعث سردرگمي و انتقاد در ميان نهادهاي دولتي و كميته‌هاي مسوول كنگره شده است كه معمولا در چنين  معامله‌هاي كلاني دخالت  دارند. 
سناتور دموكرات ايالت كانكتيكات، كريس مورفي، هفته گذشته اعلام كرده ‌بود كه قرار است با همراهي باب منندز، سناتور دموكرات نيوجرسي و رند پل، سناتور جمهوري‌خواه كنتاكي، يك قطعنامه لازم‌الاجرا در سنا به راي بگذارند كه جلوي چنين معامله‌اي را بگيرند. پيش‌بيني مي‌شود كه تا پيش از ضرب‌الاجل مهلت كنگره براي اعلام نظر در مورد اين قرار داد، اين قطعنامه در سناي امريكا به راي گذاشته‌شود. دستيار يك سناتور دموكرات به سي‌ان‌ان گفته است كه تلاش شديد كاخ سفيد در آستانه راي‌گيري در مورد اين قطعنامه به اين دليل است كه سران دولت به‌شدت از راي سنا در مورد اين معامله نگران هستند. بر اساس اين گزارش، حتي در صورت تصويب اين قطعنامه ممكن است رييس‌جمهور تا پيش از خروجش از كاخ سفيد اين قطعنامه را وتو كند. رييس‌جمهور امريكا تاكنون چندين مصوبه سنا و مجلس نمايندگان امريكا را براي جلوگيري از فروش تسليحات به عربستان سعودي و امارات متحده عربي وتو كرده است و بدون توجه به راي نمايندگان مردم امريكا به فروش تسليحات به اين دو كشور عربي كه به صورت فعالانه در حال جنگ عليه يمن هستند، ادامه داده است.  كلارك كوپر، دستيار وزيرخارجه امريكا در امور سياسي- ‌ نظامي، روز سه‌شنبه در جلسه توجيهي با خبرنگاران گفت كه وزارت خارجه همچنان با امارات متحده عربي در مورد متن توافق در حال مذاكره و رايزني است. به گفته اين مقام امريكايي دولت آمادگي دارد كه در ادامه مسير اين معامله تسليحاتي «گفت‌وگوهايي سالم و صريح با كنگره امريكا» داشته‌ باشد.
موافقت  لابي‌ها   و  دولت   اسراييل 


با  فروش تسليحات  به  امارات
رسانه‌هاي امريكايي مي‌نويسند كه با وجود غوغاهاي رسانه‌هاي اسراييلي در مورد اين توافق، دولت رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، مخالفتي با اصل فروش اين سلاح‌ها، از جمله جنگنده پيشرفته اف-۳۵ به امارات ندارد و فقط نسبت به انتقال تكنولوژي آن به اين كشور عربي اظهار نگراني كرده است. بر اساس تازه‌ترين گزارش‌هاي لابي مشهور آي‌پك در امريكا هم اعلام كرده است كه مخالفتي با انجام اين معامله تسليحاتي ندارد. مارشال ويتمن، سخنگوي آيپك در ايميلي كه براي خبرگزاري جوييش تلگرافيك ارسال كرد، نوشت: «ما با پيشنهاد فروش تسليحات به امارات عربي متحده مخالف نيستيم، هم با توجه به توافق صلحي كه بين اسراييل و امارات حاصل شده و هم توافق بين اسراييل و امريكا مبني بر اينكه برتري نظامي اسراييل از اين قرارداد فروش متأثر نمي‌شود.» به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، همزمان با اين ايميل، گروه «موسسه يهودي براي امنيت ملي امريكا» كه از لابي‌هاي تندروي صهيونيستي در ايالات متحده است، موافقت خود با فروش تسليحات پيشرفته از جمله اف-۳۵ به ابوظبي را اعلام كرد. پيش از اين، ران درمر سفير رژيم صهيونيستي در ايالات متحده گفته بود تل‌آويو نه تنها هيچ مشكلي با فروش جنگنده‌هاي پيشرفته امريكايي به امارات عربي متحده ندارد، بلكه بيشتر نگراني آنها از احتمال بازگشت واشنگتن به برجام است.
امارات: مخالفت‌ها براي امتيازگيري سياسي است
با وجود تاكيد برخي از نمايندگان امريكا بر مخالفت با فروش بيشتر سلاح به امارات به دليل نگراني‌هاي حقوق بشري و نقش اين كشور در جنگ عليه يمن، سفير امارات در واشنگتن معتقد است كه مخالفت‌ها با اين معامله تسليحاتي فقط با اهداف سياسي انجام مي‌شود. به گزارش برنا، «يوسف العتيبه» سفير امارات عربي متحده در امريكا، طي سخنراني در انديشكده «هادسون» برخي مخالفت‌ها با فروش تسليحات پيشرفته امريكايي از جمله جنگنده‌هاي «اف‌ -۳۵» به اين كشور را «سياسي» توصيف كرد. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، العتيبه در اين باره گفت: «جداي از توافق‌هاي ابراهيم [براي عادي‌سازي اشغال سرزمين فلسطين]، به‌نظرم ما اثبات كرده‌ايم كه در حال تقويت روابط خود با امريكا هستيم. سوال اينجاست كه دليل اصلي مخالفت [با فروش اف-۳۵ به امارات] چيست.» وي علني شدن روابط ابوظبي با تل‌آويو را جديدترين نمونه از اين تقويت روابط دانسته و توضيح داد: «ما تسليحات را با پول خودمان خريداري مي‌كنيم تا در برابر يك تهديد مشترك از خود دفاع كنيم. هر جايي كه برويد، ما نيز همراه با امريكا مستقر مي‌شويم. ما به تازگي با اسراييل صلح كرديم. از نظرهاي سياسي و بنيادين، واقعا دلايل بسيار كمي براي مخالفت وجود  دارد.» اين ديپلمات اماراتي ادامه داد: «قوي‌ترين مخالفت با آن و اينكه مي‌گويند ترامپ در حال فروش آن به ماست، يك مخالفت سياسي است».