از حذف سارا و نیکا تا درخواست دستمزد میلیاردی

آفتاب یزد- گروه شبکه: چند روزی است که ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» برای نوروز 1400 مطرح است. در کنار این مسئله خبر دیگری هم منتشر شده که واکنش عوامل این سریال را در پی داشته است. خبری مبنی بر اینکه در سری جدید آن،خبری از دوقلوهای این سریال پرآوازه یعنی سارا و نیکا نیست. در خصوص حذف سارا و نیکا عنوان می‌شود که حواشی چند وقت اخیر آن‌ها در فضای مجازی سبب این اتفاق شده اما خود آنها طی یک گفتگوی اینستاگرامی ضمن تائید این خبر عنوان کرده‌اند که از دلیل حذف شان بی‌اطلاع هستند. اما آنها با این وجود برای عوامل این سریال آرزوی موفقیت کردند.
> این دو تا دختر گناه دارند
اما مهران احمدی بازیگر نقش بهبود سریال «پایتخت» با انتشار پستی اینستاگرامی به برخی حاشیه‌ها درباره سارا و نیکا بازیگران نوجوان سریال «پایتخت» انتقاد کرد و نوشت:«این دو تا دختر گناه دارن،انقدر بهشون بی‌احترامی نکنین بیخود قضاوتشون نکنین،شاید اگه شما در شرایط زندگی اونا بودین اشتباهات بزرگتری می‌کردین. اونا نوجوون هستند گیرم اشتباهاتی ازشون سر زد یعنی هیچکدوم از ما‌ها اشتباه نمی‌کنیم. اینا نوجوان‌های مملکتمون هستند بخدا عین ناموس خودمون باید بهشون نگاه بشه. اینا هم برای پایتخت زحمت کشیدن،سرما،گرما، شب بیداری سر صحنه،تو بیابون،گرسنگی،..... پایتخت کار سخت وپر زحمتیه این دو تا نوجوون که هیچ وقت ادعای بازیگری نداشتن فقط کارایی که ازشون خواسته شده رو سعی کردن به بهترین نحو انجام بدن. ومتاسفم برای همه ماهایی که اینجوری دل دو تا دختر نوجوون رو می‌شکنیم و به خاطراشتباهاتی که شاید زیاد هم مقصرش خودشون نیستند انقدر مورد بی‌احترامی وبی انصافی قرار میدیم. دین ما ومرام ما همیشه به رسم قلندری ومحبت وگذشت بوده، نه انتقام وتنبیه وبی معرفتی. ان‌شاءالله که هممون عاقبت به خیر بشیم. پیوست: سازندگان محترم پایتخت ان‌شاءالله که موفق باشید!»
> سارا و نیکا فرزند پایتخت هستند


بهرام افشاری بازیگر نقش بهتاش در این سریال از دیگر بازیگرانی است که نسبت به حذف سارا و نیکا واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرامی‌اش نوشت:« سارا و‌نیکا فرزند پایتخت هستند..باهاش بزرگ شدن و هیچ وقت ادعایی نداشتن و فقط تلاش کردن در روزهای سخت و طاقت فرسای فیلم‌برداری وظیفه شونو انجام بدن...مثل خود من که طرفدار پایتخت بودم و باهاش رشد کردم.پایتخت مثل یک خانواده ایی ِ که همیشه پشت همدیگه بودن و هستن..در غم و‌شادی،سختی و آسونی، بالا و پایین شدن روزگار.پس زیبا نیست جدا شدن از خانواده.... از همه مسئولین محترم که دلیل موفقیت و محبوبیت پایتخت رو نشون دادن تحکم خانواده و همدلی و بخشش میدونن درخواست میکنم فرصت جمع شدن در کنار هم رو به وجود بیارن باشد در این روزها تلاش کنیم که دوباره لحظه ای هموطنان مونو شاد کنیم.»
> درخواست دستمزد‌های نجومی
اما درخواست دستمزد برخی از بازیگران پایتخت نیز واکنش‌هایی داشته است. در این راستا عصر ایران طی یادداشتی به قلم نهال موسوی می‌نویسد:« چندی پیش خبر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت رسانه‌ای شد و «اخبار درگوشی» درخواست دستمزد 5 میلیاردی یکی از بازیگران مهم این سریال را شرط حضور او برای فصل هفتم این مجموعه عنوان کرده است؛ این رقم زمانی بهتر درک می‌شود که بدانیم کل برآورد ساخت فصل جدید پایتخت حدود 30میلیارد تومان تخمین زده شده است. دستمزد 5میلیاردی برای سریالی 15 قسمتی تقریبا هر قسمت بیش از 330میلیون تومان می‌شود! اگرچه هنوز صحت و سقم این خبر مشخص نشده است اما واقعیت این است که در تلویزیون پرداخت چنین دستمزدی هم درست نیست و هم اینکه بسیاری از معادلات را بر هم می‌زند.در بخش خصوصی، سرمایه‌گذار به هر دلیلی هر رقمی دوست داشته باشد به بازیگران دستمزد می‌دهد و هیچ کسی هم نمی‌تواند او را بازخواست کند که چرا چنین اعداد و ارقامی را پرداخت کرده است. بخش خصوصی بنابر مصالح خود وارد سرمایه‌گذاری برای سریال یا فیلم شده و احتمالا اهداف بسیار بالاتر از دستمزد یک سوپر استار یا سلبریتی را محقق می‌سازد که چنین اعداد و ارقامی را پرداخت می‌کند ولی تلویزیون ما تکلیفش روشن است. فارغ از اینکه معیار چنین دستمزدهایی چیست باید گفت صداوسیما پولش از طرف دولت داده می‌شود و بر اساس جدول اعلام شده برای بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بودجه مصوب نهایی سازمان صداوسیما در سال ۹۹، مبلغ ۱۹۱۵ میلیارد تومان بوده است و برای سال ۱۴۰۰ هم سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی، معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان است.حال در سالی که کشور به دلیل تحریم‌ها و کرونا یکی از سخت‌ترین شرایط‌های اقتصادی را دارد از سر می‌گذراند واقعا برای خرج‌های اضافی نه توجیهی دارد و نه امکان، بهترین اقدام هم این است که استراتژی را عوض کرد.درست است که استقبال مخاطب از یک سریال بسیار ارزشمند است ولی پرسش اینجاست که عوامل سریال و بازیگران پایتخت در سال سختی چون امسال حاضرند دستمزدهای کمتری بگیرند یا خیر؟آیا مطرح ساختن چنین دستمزدی برای آن نیست که اصلا این سریال تولید نشود چون به یاد داریم که 2 بازیگر اصلی سریال سال گذشته اعلام کردند که بعد از پایتخت 6 دیگر به هیچ عنوان با تلویزیون همکاری نخواهند کرد! اگرچه همان فصل 6 هم به دلیل شیوع کرونا ناتمام ماند و سیروس مقدم (کارگردان پایتخت) اعلام کرد «قسمت‌های آخر پایتخت، طلب مخاطبان از ما باشد...» و آیا اگر فارغ از همه این بحث‌ها پایتخت 7 باز با همین شرایط تولید شود تمام این اتفاقات برای آن بوده است که مسیر رسیدن به دستمزدهایی نجومی هموارتر شود؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر... دوباره ذکر کنیم که تلویزیون در ایران یک رسانه
خصوصی نیست.»