شب يلدا را كرونايي نكنيم

آرمان ملي: در شرايطي اعمال محدوديت‌ها از ابتداي آذرماه، آمار روزانه کرونا در کشور را به‌طور محسوسي کاهش داده که اين روزها کارشناسان نسبت به مهماني‌هاي شب يلدا، هشدار جدي مي‌دهند و اين موضوع را عاملي براي آغاز موج چهارم در کشور و شروع زمستان مي‌دانند. موجي که به باور وزير بهداشت و کارشناسان مي‌تواند بيش از 9 ماه گذشته، قرباني بگيرد و مقابله با آن بسيار سخت و حتي غير‌ممکن توصيف شده است. همان‌طور که ايرج حريرچي، معاون کل وزير بهداشت گفته است: «در پايان سومين هفته محدوديت‌هاي کرونايي در بخش‌هايي از کشور، وضعيت کاهش آمار‌هاي کرونا در کشور شکننده است و به شدت نگران مراسم شب يلدا و دورهمي‌ها به خصوص در مناطق سردسير و شمالي کشور هستيم.» طبق آخرين آمار رسمي وزارت بهداشت، از پنج شنبه (20 آذر) تا جمعه (21 آذر) 9هزار و 594 بيمار جديد مبتلا به کوويد 19 در کشور شناسايي شد که يک هزار و 408 تن از آنها بستري شدند. در طول اين مدت نيز 232 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند. 5760 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت هستند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 34 شهرستان در وضعيت قرمز، 36 شهرستان نارنجي و 154 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند. اين آمار در شرايطي است که به باور کارشناسان با افزايش تست‌ها در سطح کشور، مبتلايان سير صعودي دارند، اما بستري‌ها کاهش داشته است. در اين بين عباس متوليان، اپيدميولوژيست و استاد دانشگاه علوم پزشکي در گفت‌وگوي تلويزيوني، گفته است که «تعداد جان‌باختگان کرونا بيشتر از ميانگين جهاني است و ايران با داشتن يک درصد جمعيت دنيا، 3/3 درصد جان‌باختگان کروناي دنيا را دارد.» او همچنين معتقد است که «جمعيت ايران يک درصد جمعيت دنيا را تشکيل مي‌دهد، اما ايران 1/5 درصد مبتلايان به کروناي دنيا و با 51 هزار و 500 نفر جان‌باخته بر اساس آمارهاي رسمي 3/3 درصد تعداد جان‌باختگان کرونا در دنيا را به خودش اختصاص داده است.»
محدوديت‌ها ادامه دارد
در آغاز هفته جديد محدوديت‌ها در شهر‌هاي قرمز و نارنجي (از جمله تهران) همچنان ادامه دارد و ميزان رعايت پروتکل‌ها در برخي مناطق کشور به 90 درصد رسيد، اما در تهران کمتر از ميانگين کشوري است. اجراي محدوديت‌ها در دو هفته اول و دوم خوب بود، يعني بيش از 60 درصد، اما هفته سوم به 40 درصد رسيد. تاکنون 1500 واحد پلمب و 15 هزار واحد هم اخطار گرفتند.
پرسه کرونا مثبت‌ها در شهر


در اين بين ناهيد خداکرمي، عضو شوراي شهر تهران و رئيس کميته سلامت شوراي شهر گفت: «در مطالعات ما حدود 54درصد از افرادي که تست آنها مثبت بود يا بعد از ترخيص از بيمارستان در شهر حرکت کرده بودند. اين افراد سفرهاي درون شهري و برون شهري داشتند. اين نشان مي‌داد که ويروس کرونا را در شهر پراکنده مي‌کنند. به عنوان مثال تا هفته گذشته از 1805 نفري که در خانواده يک مورد بيمار کرونايي و در خانه‌هاي سلامت منطقه 18 غربالگري شدند، تست کروناي 400 نفر مثبت کشف شد. اين نشان مي‌دهد تعداد زيادي از شهروندان مثبت بدون علامت هستند که مي‌توانند بيماري را شيوع دهند. وي منطقه 22 را کم‌خطرترين منطقه تهران عنوان کرد و منطقه 18 و بخشي از منطقه 21 را پرخطرترين مناطق تهران از لحاظ شيوع کردنا دانست و افزود: 62 درصد جانباختگان بيماري کرونا زير ديپلم بودند. 82درصد مبتلايان به کرونا متاهل بودند و در جانباختگان 75درصد متاهل بودند.
شب يلدا را مجازي برگزار کنيم
رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران افزود: ما بايد ياد بگيريم که منطبق با زمان رفتار کنيم. شرايط کنوني ايجاب مي‌کند که يک يلداي مجازي را برگزار کنيم. اميدوارم رسانه‌ها و صدا و سيما کمک کنند تا مردم در خانه خودشان اين شب را بهتر برگزار کنند. البته رستوران‌ها و تالارها مي‌توانند در مکان‌هاي باز شرايطي را فراهم کنند که مردم با فاصله زياد بتوانند برنامه شب يلدا را برگزار کنند. ما نمي‌توانيم همه زندگي‌مان را تعطيل کنيم بلکه بايد ياد بگيريم که چگونه در شرايط اپيدمي زندگي کنيم که از نظر روحي و رواني شهروندان آسيب نبينند.