تنهايي‌هاي «يلدا» و كريسمس امسال مسيحيان

گروه  اجتماعي
مسوولان وزارت بهداشت چند روزي است كه از نگراني‌ها درباره «شب يلدا» مي‌گويند؛ ايراني‌ترين آييني كه هر سال، فرصتي بود براي تجديد صله‌رحم و دورهمي‌هاي اقوام و دوستان و هر خانواده ايراني در هر گوشه از دنيا و با هر سطح از درآمد و تفكر، تلاش مي‌كرد اين شب را با به يادماندني‌ترين تمهيدات برگزار كرده  و بلندترين شب سال را به كام خود و مهمانانش شيرين كند، ولي حالا به بزرگ‌ترين تهديد سلامت ميليون‌ها زن و مرد و پير و جوان ساكن در ايران تبديل شده كه مي‌تواند خطر چند برابر شدن آمار ابتلاي كرونا و فوتي‌هاي كوويد 19 را رقم بزند . البته از روزهاي گذشته، برخي مراكز فروش اينترنتي آجيل و خشكبار، تبليغاتي متفاوت براي فروش ويژه آجيل شب يلدا آغاز كرده‌اند و يكي از اين مراكز فروش اينترنتي، در صفحه اول سايت خود اين توصيه را ضميمه تبليغاتش كرده: «شب يلداي امسال يه مهمون ويژه داره كه ما دعوتش نكرديم، خودش اومده، به زور هم اومده. اما حالا كه اومده ديگه كاريش نميشه كرد و بايد تحملش كنيم . فقط بايد خيلي مراقب باشيم كه همخونه ما نشه . حتما ميدوني كه كرونا رو ميگم. پس براي اينكه زنجيره اون رو قطع كنيم تا آسيب كمتري به خودمون و عزيزانمون بزنه، شب يلدا دور هم جمع نشيد تا خداي نكرده كم نشيد....» يكي ديگر از اين مراكز فروش اينترنتي آجيل و خشكبار هم، در كنار تبليغات فروش ويژه آجيل شب يلدا، اين متن را ضميمه كرده است: «شب يلداي امسال نميتونيم دور هم جمع بشيم اما ...  براتون بسته‌هايي تدارك ديده كه هم خودتون تو جمع خانواده كوچكتون تنها نمونيد، هم اونها رو به عنوان هديه شب يلدا به دوستانتون بديد و با مهرباني براشون سلامتي آرزو كنيد.» با اين حال، مسوولان وزارت بهداشت و جامعه پزشكي، در اظهارات جداگانه، از مردم درخواست كرده‌اند كه امسال، همچنان‌ كه با صبر و خويشتنداري، مراسم سيزده به ‌در را هم به صورت مجازي و با خانه‌نشيني و خودداري از دورهمي‌هاي فاميلي برگزار كردند، هر مهماني فاميلي و دوستانه به مناسبت «شب يلدا» را به روزهاي خوش «بدون كرونا» موكول كنند تا مبادا يك ازدحام اقوام و دوستان، فهرست مرگ‌هاي كرونايي را پرشمارترين از اينكه حالا هست رقم بزند.  عليرضا رييسي؛ سخنگوي ستاد ملي مديريت كرونا با هشدار نسبت به اينكه دورهمي‌ها و مهماني‌هاي خانوادگي و دوستانه، علت 51 درصد موارد ابتلا و انتقال زنجيره كروناست، گفت: «اگر شب يلدا از سوي مردم مديريت نشود، همه دستاوردهاي‌مان از بين خواهد رفت. از مردم خواهش مي‌كنم همانطور كه در مراسم 13 فروردين، مراعات كردند، از دورهمي‌ها پرهيز كنند وگرنه دوباره شاهد قرمز شدن تهران و ديگر شهرهاي نارنجي و اجبار به اجراي محدوديت‌هاي سختگيرانه‌ خواهيم بود.»
مسعود مرداني؛ عضو كميته علمي ستاد مقابله با كرونا هم با هشدار نسبت به تبعات دوباره و جبران‌ناپذير ناديده گرفتن پرهيز از دورهمي‌ها و دامن زدن به ازدحام و تردد غيرضروري در خيابان‌ها گفت: «مردم بايد بدانند اين ويروس با هيچ‌كس شوخي ندارد و برگزاري مراسم شب يلدا، نگراني اصلي اين روزهاي كادر درمان است . ما از ابتداي شيوع كرونا، بسياري از عادات و سنت‌هاي خود را بر خلاف سال‌هاي قبل ترك كرده يا تغيير داديم. نوروز ۹۹ به ديد و بازديد نرفتيم، ۱۳ به در، هيچكس سبزه گره نزد، در ماه مبارك رمضان هيچ‌كس وليمه نداد و... به همين دليل به نظر مي‌رسد بايد شب يلدا هم استثنايي برگزار شود. از مردم مي‌خواهيم در خانه خودشان با همان جمع خانوادگي بمانند و بدون مهماني و دورهمي از اين شب استفاده كنند. وسايل ارتباط جمعي، اپليكيشن‌هاي ارتباطي و... در اين شب مي‌توانند سبب ديدار ما با اقوام و دوستان‌مان شوند.»
سيما سادات لاري؛ سخنگوي وزارت بهداشت هم در توصيه به تمام هموطنان و شهروندان ساكن در ايران گفت: «يكي از نگراني‌هاي جدي همكاران ما در وزارت بهداشت در حال حاضر، برگزاري دورهمي‌ها و شب‌نشيني‌ها در شب يلداست و انتظار مدافعان سلامت كشور از مردم قدرشناس ايران اسلامي اين است كه با تداوم همكاري مسوولانه خود در عمل به توصيه‌هاي بهداشتي، از هر گونه اقدام نسبت به برگزاري دورهمي و مهماني خانوادگي به ويژه در شب يلدا به‌طور جدي خودداري كنند.» البته فقط مسوولان حوزه سلامت در ايران نيستند كه از بابت گردهمايي‌هاي خانوادگي و دوستانه در اين روزهاي «كرونايي» و خطر تشديد مرگ و ابتلاي كوويد‌19 نگرانند. ماه‌هاي آذر و دي در ايران، مصادف است با ماه‌هاي نوامبر و دسامبر در جهان و سه مناسبت مذهبي و آييني در اين دو ماه براي بيش از 2 ميليارد و 500 ميليون نفر از جمعيت مسيحيان كه مي‌خواهند جشن شكرگزاري، تولد حضرت عيسي مسيح (ع) و آغاز سال نوي ميلادي را با شكوه هر چه تمام‌تر برگزار كنند. بهترين و بيشترين حراج‌ها، بيشترين بسته‌هاي ويژه و تخفيف‌ها در سفرهاي توريستي به مقاصد گردشگري بين‌المللي و برنامه‌هاي ويژه و جديد در 5 قاره جهان، براي اين سه مناسبت مذهبي و آييني تدارك مي‌شود ولي امسال، حدود 40 درصد از جمعيت جهان، بايد به احترام رعايت حقوق انساني هموطنان خود، اين اعياد و جشن‌ها را انفرادي و بدون گردهمايي خانوادگي برگزار كنند. امسال، تمام دولت‌هاي جهان هشدار مي‌دهند كه ناديده گرفتن توصيه‌ها و حضور در جشن‌ها و مهماني‌ها، مي‌تواند مرگ همان عزيزان حاضر در مهماني‌ها را رقم بزند و البته اين هشدار چندان هم بيراه نبوده چنان‌كه حالا جامعه پزشكي ايالات متحده مي‌گويد علت صعود دوباره آمار كرونا در اين كشور ظرف روزهاي گذشته، دليلي ندارد جز بي‌توجهي مردم و برگزاري جشن شكرگزاري (26 نوامبر). چند روز قبل، صدراعظم آلمان خطاب به هموطنانش گفت كه اگر امسال و همزمان با شيوع كوويد19، براي آغاز سال نو راهي خانه پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها شوند، احتمالا اين ديدار، آخرين ديدار آنها خواهد بود. دولت تركيه، از چند هفته قبل و به دنبال نزديك شدن به آغاز سال نوي ميلادي، برگزاري هرگونه حراج و فروش حضوري در مغازه‌ها را ممنوع كرده و در بسياري شهرهاي بزرگ اين كشور از جمله استانبول، ازمير و آنكارا، حراج ويژه سال نو فقط به شيوه آنلاين و غيرحضوري امكان‌پذير است.  اعضاي اتحاديه اروپا هم با نگراني از افزايش دوباره آمار مبتلايان در اين كشورها، تعطيلي مراكز تفريحي را تمديد كرده‌اند آن هم در حالي كه اين روزهاي سرد به روال معمول هر سال، از شلوغ‌ترين روزهاي پايتخت‌هاي اروپايي به سبب حضور گردشگران بوده اما حالا در خيابان‌هاي پاريس و رم و لندن و آمستردام و در دالان دراز مغازه‌هاي تعطيل و چراغ‌هاي خاموش، فقط سكوت است كه در  پياده‌روها  قدم  مي‌زند. 
شرايط تهران، بدتر شده  است 
معاون فني مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، از تمديد محدوديت‌هاي كرونايي در شهرهاي قرمز و نارنجي از جمله تهران خبر داد و اعلام كرد كه شهر تهران همچنان در وضعيت نارنجي است و همچون سه هفته قبل، محدوديت‌هاي تردد شبانه در تمام شهرهاي با جمعيت بيش از 200 هزار نفر و ممنوعيت فعاليت اصناف گروه 3 و 4 در شهرهاي با وضعيت قرمز و نارنجي و همچنين ممنوعيت تردد خودروهاي غيربومي بين شهرهاي قرمز و نارنجي اجرا مي‌شود.  به گفته محسن فرهادي، با وجود كاهش بستري‌ها در كشور و افزايش 90 درصدي ميزان رعايت پروتكل‌ها در برخي مناطق، وضعيت رعايت پروتكل‌ها در شهر تهران، كمتر از ميانگين كشوري است و حالا به 40 درصد كاهش يافته است.  اين هشدار درباره تنزل رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در پايتخت، در حالي است كه به گفته فرمانده ستاد مقابله با كروناي شهر تهران، وضعيت پايتخت از بابت افزايش ترددها بسيار نگران‌كننده است و عليرضا زالي، روز چهارشنبه در گزارشي از وضعيت تهران اعلام كرد: «در ۴۸ ساعت اخير (دوشنبه تا چهارشنبه 17 تا 19 آذر) شاهد ازدحام و شلوغي قابل توجهي بوديم، بر اساس گزارش‌ها تردد مركزي و درون شهري نسبت به هفته قبل ۱۳۵ درصد افزايش و نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد داشته است. در ميزان استفاده از مترو نسبت به هفته قبل ۳۹درصد افزايش را شاهد بوديم و فقط در ترددهاي درون شهري ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح نسبت به هفته قبل ۱۲ درصد كاهش گزارش شده است.در ۲۴ ساعت اخير (18 تا 19 آذر) ۸۰ نفر در تهران فوت شدند كه از اين تعداد ۵۲ نفر PCR مثبت بودند. همچنين ۳۷۸ بيمار بستري جديد در شهر تهران گزارش شده كه از اين تعداد ۱۳۲ بيمار در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شدند. بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰ بيمار سرپايي جديد هم به بيمارستان‌هاي پايتخت مراجعه كردند و در مجموع ۳۴۷۰ بيمار در بخش‌هاي درماني بستري هستند كه از اين تعداد ۱۳۲۰ در بخش مراقبت ويژه هستند و به‌طور كلي ۳۹۵ بيمار شرايط نامناسب تنفسي دارند.» بنا به اعلام ديروز سخنگوي وزارت بهداشت، در فاصله ظهر 20 تا 21 آذرماه ، ۹هزار و ۵۹۴ بيمار جديد كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شده كه از اين تعداد، هزار و ۴۰۸ نفر از آنها بستري شدند و مجموع مبتلايان كوويد 19 در كشور به يك ميليون و 92 هزار و 617 نفر افزايش يافت. همچنين در همين فاصله زماني ۲۳۲ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع فوتي‌هاي كوويد 19 در كشور هم به ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر رسيد. در حال حاضر، هر 5 دقيقه يك ايراني جان خود را بر اثر شدت ابتلاي كوويد 19 از دست مي‌دهد و سيد عباس متوليان؛ اپيدميولوژيست هم دو شب پيش با ابراز نگراني نسبت به تبعات دورهمي‌هاي شب يلدا، هشدار داد كه در حال حاضر، يك درصد از ابتلاي جهاني كوويد 19، مربوط به موارد ابتلا در ايران است اما ۳.۳ درصد مرگ كرونايي در ايران اتفاق مي‌افتد كه اين عدد، از ميانگين جهاني  بيشتر  است.