عصبانیت و نگرانی پمپئو از مصوبه قانونی مجلس برای «لغو تحریم‌ها»

سرویس سیاسی-  مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه بیانیه‌ای گستاخانه در واکنش به مصوبه مجلس ایران برای لغو تحریم‌ها صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: ایالات متحده آمریکا قانونی که به تصویب مجلس ایران و شورای نگهبان رسیده را محکوم می‌کند. این مصوبه چیزی جز جدیدترین ‌ترفند رژیم برای استفاده از برنامه هسته‌ای‌اش جهت ارعاب جامعه بین‌المللی نیست.
در ادامه این بیانیه آمده است: این قانون در صورت تصویب، غنی‌سازی ایران را به سطح خطرناک ۲۰ درصد خواهد رساند، حال آنکه ایران همین الان محدودیت‌های برجامی درخصوص سطح غنی‌سازی را زیر پا گذاشته و علاوه ‌بر آن اقدام به توسعه ذخائر اورانیوم و تحقیق، تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته کرده است.
وی در ادامه ادعای خود نوشته است: ایران هیچ توجیه فنی منطقی درباره اینکه چرا نیاز به غنی‌سازی اورانیوم در این سطح برای اهداف صلح‌آمیز دارد ارائه نکرده است.


در بخش دیگری از این بیانیه گستاخانه آمده است: جامعه بین‌المللی نباید بهانه‌تراشی‌های خطرناک این رژیم را با مماشات اقتصادی پاسخ دهد. اگر رژیم ایران دنبال کاهش تحریم و فرصت اقتصادی است باید ابتدا با متوقف کردن اخاذی‌های هسته‌ای و با مذاکره بر سر توافق جامعی که در آن ساخت موشک‌های بالیستیک، حمایت از ‌تروریسم، بازداشت‌های غیرمنصفانه و سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه مورد رسیدگی قرار می‌گیرند ابتدا نشان دهد که جدی است.
عصبانیت و نگرانی آمریکا
عصبانیت و نگرانی وزیر خارجه آمریکا از مصوبه قانونی مجلس برای لغو تحریم‌ها، قابل تأمل است.
علت این عصبانیت و نگرانی کاملاً آشکار است؛ چرا که این مصوبه، دولت و وزارت خارجه را در مقابل عهدشکنی و گستاخی طرف غربی در موضع قدرت قرار می‌دهد.
به عبارت دیگر، این مصوبه، ابزار قدرت در اختیار دولت قرار داده و به همین خاطر است که جیغ طرف عهدشکن به هوا برخاسته است.
در روزهای گذشته نیز‌ تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مشابه، به مصوبه قانونی مجلس برای لغو تحریم‌ها حمله کردند.
حمله دولت به مصوبه قانونی،
 عامل گستاخی دشمن
متأسفانه در شرایطی که مجلس شورای اسلامی در جهت متوقف کردن زیاده‌خواهی طرف عهدشکن در برجام، مصوبه لغو تحریم‌ها را تصویب کرد و این مصوبه به تایید شورای عالی امنیت ملی نیز رسیده بود، اما برخی دولتمردان با حمله به مصوبه مذکور، طرف آمریکایی و اروپایی را به گستاخی ‌ترغیب کردند.
آمریکا و ‌تروئیکای اروپا در پرونده برجام - و البته پرونده‌های دیگر از جمله حقوق بشر و ‌تروریسم و... - به ایران بدهکار است.
متأسفانه دولت آقای روحانی در سال‌های گذشته در اجرای 28 شرط ابلاغی در برجام دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.
مواضع منفعلانه دولت در مقابل عهدشکنی طرف غربی، این پالس را به طرف مقابل داد که هر بلایی هم به سر برجام بیاید، دولت روحانی از توافق خارج نشده و تعهدات خود را یکطرفه ادامه خواهد داد.
اما مصوبه اخیر مجلس، محاسبات طرف عهدشکن را به هم ریخت و این پیام را داد که دیگر عهدشکنی و بی‌عملی در برجام، بدون هزینه نخواهد بود.
تجربه ثابت کرده است که آمریکا و ‌تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می‌فهمند. به همین منظور هر زمان که با زبان اقتدار با طرف غربی مواجه شدیم، نتیجه گرفته‌ایم.