ادامه اعتراضات به اردوغان؛ از تجمع در تهران و تبریز تا بیانیه نمایندگان ولی‌فقیه در شمال غرب کشور

سرویس سیاسی-واکنش‌ها به اظهارات نسنجیده اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در باکو ادامه دارد.
رئیس‌جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه گذشته در حالی که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت پایان ‌اشغال منطقه «قره‌باغ کوهستانی» به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز جمعه از احضار سفیر ترکیه در تهران خبر داد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام ذوالنوری رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و بسیاری دیگر از چهره‌ها و مقامات جمهوری اسلامی به مواضع اردوغان و شعارهای پان‌ترکیسم او واکنش نشان دادند و آن را تقبیح کردند.
همچنین، واکنش بسیاری از کاربران ایرانی در فضای مجازی با تشکیل کمپین‌ها و موج توییتری علیه اردوغان همچنان ادامه دارد.


بیانیه نمایندگان ولی‌فقیه
در شمال غرب کشور
نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل در پی اظهارات اردوغان در باکو بیانیه‌ای را صادر کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: در تاریخ زندگی بشر روی کره خاکی ‌اشعار حسرت زیادی سروده شده اما دو نوع ‌اشعار حسرت سرآمدتر و جانسوز‌تر از همه ‌اشعار حسرت است. اول ‌اشعار حسرت ایرانیانی است که از وطن مادری و تاریخی خود توسط دولت شوروی طی عهدنامه گلستان و ترکمنچای جدا شده‌اند و دوم‌ اشعار حسرت ۲۵ میلیون علوی آناتولی است که در فراق شاه اسماعیل ختایی آنها را سروده‌اند.
این بیانیه افزوده است: کمترین محققی می‌داند که مقصد گوینده آن ‌اشعار ذره‌ای امکان تحقق ندارد ‌. یاد خیر می‌کنیم از جناب حیدر علی‌اف که وقتی از ایشان درخصوص الحاق سؤال کردند گفت: کسانی که آن را مطرح می‌کنند دیوانه‌اند! چون دست باید به بدن ملحق شود نه بالعکس!
نمایندگان ولی‌فقیه در شمال غرب کشور خاطرنشان کردند: همه باید بدانند که حسن همجواری و همکاری با همسایگان و بلکه با تمام ملت‌های مسلمان از اصول خطیرانقلاب اسلامی است و این موضوع همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است از این رو ما از تمام مسلمان‌ها مخصوصاً در ایران، آذربایجان و ترکیه می‌خواهیم در شرایط حساس منطقه بسیار هوشیار باشند و ابزار توطئه‌های پیچیده اختلاف‌افکن دشمن قرار نگیرند و کریمه «هموا بما لم ینالوا» را محقق سازند.
تجمع اعتراضی در تهران و تبریز
در ادامه واکنش‌ها به اظهارات نسنجیده اردوغان، جمعی از مردم تبریز، تجمع اعتراض‌آمیزی را مقابل کنسولگری ترکیه در فلکه همافر ولیعصر تبریز برگزار کردند.
تجمع‌کنندگان که پلاکاردهایی انتقادی در دست داشتند، شعارهایی مانند «باکی اسرائیل اولماز/ کربلادان آیریلماز»، «اردوغان اسرائیل پیوندتان مبارک»، «آذربایجان جانباز، خامنه‌ای دن آیریلماز» سر دادند.
آن‌ها در پایان ضمن یادآوری کمک‌های ایران در ماجرای کودتای ترکیه، از مقامات ترکیه خواستند مواظب گفتارشان باشند.
تجمع‌کنندگان تبریزی عنوان کردند؛
خواندن «آراز» با ساز صهیونیستی
در بیانیه پایانی این تجمع مردمی در اعتراض به مواضع اردوغان آمده است: امت اسلامی امروز بیش از پیش برای از میان بردن جرثومه فساد، ناامنی و تنش در منطقه، رژیم صهیونیستی غاصب به وحدت نیاز دارد، از این رو هر گزافه‌گویی و طمع به تمامیت ارضی کشورها در راستای طرح شوم انگلیسی-صهیونیستی- آمریکایی خاورمیانه بزرگ برای تجزیه کشورهای منطقه و تأمین امنیت رژیم کودک‌کش صهیونیستی است. از سوی دیگر طرح درگیری و تنش میان کشورهای منطقه برای از اولویت انداختن مسئله آزادی قدس شریف است، حال باید پرسید که ادعاهای اسلامگرایی‌تان کجا رفته آقای اردوغان!؟ آراز را با ساز صهیونیست‌ها می‌خوانید؟
تجمع‌کنندگان افزود: اظهارات اردوغان و طعنه‌ها در رژه باکو به ایران عزیز نشان داد که دستگاه دیپلماسی کشور علی‌رغم پاسخ‌دهی مناسب و به‌موقع به رئیس‌جمهور ترکیه در مسئله ارتباط با کشورهای منطقه و به‌خصوص در قفقاز دچار انفعال و خواب‌زدگی است، دستگاه ایران اسلامی امروز برای ارتباط با کشورهای منطقه و باطل کردن نقشه‌های آمریکا و اسرائیل باید با اتخاذ رویکرد فرصت‌محور مبتنی بر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب، منافع ملی و انقلاب را تأمین نماید.
همچنین جمعی از هموطنانمان روز گذشته در اعتراض به سخنان نابخردانه اردوغان، مقابل سفارت ترکیه تجمع کردند.
معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که برخی از آنها به زبان فارسی و برخی دیگر به دو زبان انگلیسی و ترکی استامبولی نوشته شده بود. در یکی از این پلاکاردها به موضوع تفرقه‌افکنی نظام سلطه و روشن کردن آتش جنگ‌های ویرانگر ‌اشاره شده بود. متاسفانه مقامات ارشد ترکیه در سال‌های اخیر با اظهارات و عملکردشان به اهداف شوم دشمنان جهان اسلام دامن زده‌اند. در پلاکارد مذکور این نوشته دیده می‌شد: «دیروز سوریه، امروز قره‌باغ، فردا کجا؟»
همچنین در پلاکاردی دیگر نوشته شده بود: «ما شهدای خان طومان را فراموش نمی‌کنیم.» در پلاکاردی دیگر این جملات دیده می‌شد: «به‌حرف‌های چرکین اردوغان گوش ندهید، همه قومیت‌های ایران متعلق به ایران هستند.»
آقای اردوغان تاریخ را مرور کن
امیر عبداللهیان، دستیار رئیس ‌مجلس در امور بین‌الملل نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: اظهارات آقای رجب طیب اردوغان مایه شگفتی و تعجب شد. من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترکیه خود نمی‌داند چه گفته است. آقای رئیس‌جمهور اردوغان! فرق است بین همسایگی و چشمداشت کشورگشایی. لطفاً یک بار تاریخ ایران و به‌ویژه تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به دقت مرور فرمایید.
اردوغان یا تاریخ نخوانده
یا قصد تحریف آن را دارد
همچنین علی نیکزاد، نایب ‌رئیس ‌مجلس شورای اسلامی نوشت: جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید. دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود.
ساداتی‌نژاد، رئیس ‌کمیسیون کشاورزی مجلس نیز نوشت: ایران‬ امروز، ایران قاجار و پهلوی نیست که در برابر جداکردن آذربایجان و بحرین و پاره‌های تن میهن منفعل و مستأصل باشد. جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه مردمان رشید و غیرتمندش از نژادها، اقوام و مذاهب مختلف در دهان یاوه‌گویان متوهم و ناآگاه می‌کوبد و خواب تجزیه‌طلبان را آشفته می‌کند.
علی خضریان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اینکه رجب طیب اردوغان با تجربه شکست در جبهه سوریه که روزگاری با حمایت از تروریست‌ها مدعی شد به زودی در مسجد اموی دمشق نماز پیروزی خواهد خواند؛ همچنان با توهم نئوعثمانی‌گری در عصر ادعاهای ارضی و امپراتوری‌های جنگ‌افروز و توسعه‌طلب سیر می‌کند، حکایت از منگولیسم سیاسی وی دارد.
همچنین صدیف بدری، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: شعرخوانی اردوغان علیه تمامیت ارضی کشورمان نقض یکی از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است. موضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در جنگ قره باغ تحکیم رابطه ایران و آذربایجان را به دنبال داشته؛ ماجراجویی و حاشیه‌سازی در این بین به نفع هیچ‌یک از کشورهای منطقه نخواهد بود.