پیام مردم ایران به اردوغان

در پی لفاظی رئیس جمهور ترکیه و ادعای ارضی او،مردم ایران درشبکه‌های اجتماعی خواستار تحریم اجناس تولیدی این کشور و عدم سفر تفریحی به ترکیه شدند. این پیشنهادات را در گفتگو با یک اقتصاددان و یک جامعه شناس بررسی کردیم
آفتاب یزد - گروه شبکه: چندی پیش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیرو‌های جمهوری آذربایجان شرکت کرده بود، شعر وارونه و به دور از حقیقتی را با این مضمون «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم
به زور جدایمان کردند» خواند که خشم و عصبانیت ایرانیان را در پی داشت. تا جایی که بسیاری از مقامات، هنرمندان و کاربران پاسخ کوبنده‌ای را به این اهانت اردوغان دادند. اما این پایان کار نبود چرا که برخی از مردم ایران پیشنهاد داده‌اند با عدم سفر به ترکیه و نخریدن کالای ترک، به اردوغان بفهمانند که صحبت‌های نابجایش چقدر هزینه دارد. ازآنجاکه بیش از نیمی از گردشگران ترکیه را ایرانیان تشکیل می‌دهند، با عدم سفرآنها به این کشور، ترکیه ضرر هنگفتی را متحمل می‌شود.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« افکار عمومی دنیا با تحریم خرید کالای ترک و عدم سفر به ترکیه در کوتاه‌ترین زمان میتونن اردوغان رو متضرر کنن. اقتصاد ترکیه بسیار شکننده است»


دیگری نوشت:«با عدم خرید کالاهای ساخت ترکیه و عدم سفر به آنجا، حکومت ترکیه را به زانو درآوریم»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« به جای اینکه ناسزا بگوییم به اردوغان که دلمون خنک شه، یه کاری کنیم بهشون خسارت وارد شه، ناسزاها رو بذاریم دستگاه دیپلماسی بده. سفر به ترکیه(بعد از کرونا) و خرید پوشاک ترکیه‌ای و سایر تولیدات ترکیه رو تحریم کنیم. به کارگر و تولید‌کننده ایرانی هم کمک میشه»
کاربران دیگر نوشته اند:« کالای ترکی نخرید و به ترکیه سفر نکنید.پول ما دبی و استانبول و باکو و... را آباد کرد.»، « کار ترکیه به جایی رسیده که در مورد ایران شعر میخونه. میخوام بدونم اگه خیل عظیم سفر های مردم ایران که بخش بزرگی از درآمد ترکیه رو تامین میکنه با توجه به این که گردشگری و توریسم از معدود منابع درآمدی ترکیه است نبود، آیا از شدت فقر و بیچارگی مردمش فرصتی برای اضافه گویی هم پیدا می‌کردند؟»، «اگر اردوغان عذرخواهی نکرد،دولت برای سفر تفریحی به ترکیه عوارض حداقل پنج میلیون تومانی بگذارد. تا اردوغان بفهمد صحبت هایش هزینه دارد.»، «کمترین کاری که ما در مقابل رجز خوانی اردوغان میتوانیم انجام بدهیم، سفر نکردن به منظور تفریح به ترکیه است. بعداز آن با پیدا کردن شریک‌های جدید تجاری، ارتباط تجاری
را نیز باید محدود کنیم.»، «بهترین تودهنی به اردوغان تحریم سفر به ترکیه و تحریم محصولات ترکیه است.»، «امیدوارم به خودمان بیاییم و هزاران نفر ایرانی که به ترکیه سفر می‌کنند برای چند ماه هم که شده این اهانت اردوغان را فراموش نکرده و از سفر به ترکیه و از هزینه هزاران میلیارد تومان در آن کشور خودداری کنند!»
> کمپینی برای نشان دادن هویت ملی
اما در این خصوص یک جامعه شناس به آفتاب یزد می‌گوید: « اردوغان زیاد جوگیر می‌شود و قطعاً این شعر را هم از روی جو خوانده بود اما در مورد کمپینی که در خصوص اهانت اردوغان در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته باید بگویم که این مسئله هم به نوعی جوگیری است اما دارای پیام خیلی مهمی است». امیر محمود حریرچی عنوان کرد:« به نظرم این نوع رفتار حمایت از تمامیت ارضی کشورمان است و باور ندارم که این مسئله عملی شود اما پیام این کمپین به امثال اردوغان این است که حواستان باشد چرا که ایران کشوری است که همیشه مستقل بوده و هیچ زمانی تجاوزگر نبوده و مردمانش از همبستگی بالایی برخوردارند به ویژه در مورد آذربایجان که اصلی‌ترین مرکز ملی گرایی در تاریخ کشور ما بوده و از اصالت بالایی هم برخوردار است». وی ادامه داد:
«بنابراین پیام این کمپین که نشان‌دهنده این است ما در کنار یکدیگر هستیم خیلی امیدوار‌کننده است در واقع این رفتار به نوعی همبستگی اجتماعی است ولو این که به صورت نمایشی باشد که ادامه آن می‌تواند تاکیدی بر تمامیت ارضی باشد. البته آقای ظریف پاسخ کوبنده‌ای را به اردوغان داد اما دیگر مسئولان کشورمان باید به این اقدام اردوغان تذکر جدی دهند. به هر حال عدم سفر به ترکیه و خرید کالای ترک عملی نیست اما آنچه که عملی است تقویت روحیه هویت ملی مان است که پای آن ایستاده ایم.»
> پیشنهاد خوبی است به شرطی که...
یک کارشناس اقتصادی نیز همین نظر را دارد و معتقد است که این پیشنهاد عدم سفر به ترکیه و نخریدن کالای ترک بیشتر حاوی پیام و اقدامی مناسب است در صورتی که دولت از آن حمایت کند. آلبرت بغزیان به آفتاب یزد گفت:« نکته اینجاست که اولین اعتراض را باید خود دولت نسبت به این شعرخوانی عجیب اردوغان انجام بدهد چرا که این رفتارها معنی دارد و نگران‌کننده است اما این حرکت خودجوشی هم که توسط برخی‌ها در فضای مجازی مبنی بر عدم سفر به ترکیه و عدم خرید کالای ترک شکل گرفته حرکت خوبی است.»
وی با بیان اینکه در جریان جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم بسیاری از ارامنه تصمیم گرفتند که به این کشور سفر نکنند و یا فیلم‌های ترک را نبینند، اظهار کرد: «شرایط حکم می‌کند که دیپلماسی سیاسی کشورمان با این موضوع کمی محتاط‌تر برخورد کند هرچند که آقای ظریف پاسخ درخوری را به اردوغان داد. به هر حال این پیشنهاد مردم پیشنهاد خوبی است به ویژه در خصوص اجناس ترک. چرا که در صورت عدم خرید این اجناس وارد‌کنندگان آن نگران خواهند شد هرچند ممکن است که از روی لجبازی قیمت اجناس را بالا ببرند.» این کارشناس اقتصادی ادامه داد: « از سوی دیگر این رفتار پاسخی کوبنده به کشوریست که در چنین قرنی می‌خواهد دو گوش گربه ایران را بردارد و از همه بدتر آن را متعلق به خود بداند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که باید این حرکت مورد حمایت دولت قرار بگیرد و گرنه حرکتی زودگذر خواهد بود و به فراموشی سپرده خواهد شد.»