تب طلا و سکه فروکش کرد


گروه بازار: بازار طلا در هفته های اخیر با کاهش قیمت رو به رو شده است و بازار روی آرامش به خود دیده است. به گونه ای که دیگر از جهش های قیمت به صورت صعودی خبری نیست و بازار در حالت سکون به سر می برد. نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با تجارت معتقد است در سال جاری تقاضا برای خرید طلا به شدت کاهش یافته است و بازار تحت تاثیر انتخابات آمریکا و پیدا شدن واکسن کرونا آرام شده است. در ادامه مشروح صحبت های این کارشناس بازار با تجارت را می خوانید.

با توجه به شرایط به وجود آمده و کاهش اندک قیمت ها در بازار طلا و سکه آیا روند کاهشی طلا و سکه همچنان ادامه خواهد داشت ؟

پیدا شدن واکسن کرونا در بازارهای جهانی تاثیر چشمگیری داشته است و در طول هفته گذشته با اعلام خبر کشف واکسن کرونا با کاهش حدود هفتاد دلاری قیمت طلا روبرو شدیم. یکی از دلایل کاهش قیمت در بازارهای داخلی همین کاهش قیمت اونس جهانی طلا بوده است که به خاطر انتشار خبر ورود واکسن کرونا هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای جهانی اتفاق افتاده است. در چند روز گذشته حدود ۲۰ دلار دیگر هم بازکاهش قیمت داشته ایم که علت دیگر آن کنترل و نظارت بر روی بازار ارز بوده است که تاثیری مستقیم در بازار طلا گذاشته است. مورد سوم مربوط به سنگین شدن کفه عرضه بوده و تقاضا در بازار به حد چشمگیری کاهش پیدا کرده است. هم برای خرید مصنوعات طلا و هم برای خرید سکه به شدت با کاهش تقاضا مواجه شده ایم و این سه علت تاثیر بسزایی در افت قیمت طلا و کساد شدن بازار داشته است. پیش بینی می شود البته این کاهش ادامه دار بوده و قیمت نزولی خواهد شد. در حال حاضر هم تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه به شدت کاهش یافته و با شرایط موجود و کاهش اونس جهانی و عدم تقاضا برای مصنوعات طلا و خرید سکه در بازارهای داخلی احتمال روند کاهشی بیشتر وجود دارد.

به نظر شما چرا مردم تمایل به سرمایه گذاری در بازار طلا را ندارند . به نظر شما طلا جذابیت خود را از دست داده است ؟

بله البته تقاضا برای خرید طلا از ابتدای سال به شدت پایین آمده است و مردم مصنوعات طلا را کمتر خریداری می کنند. یکی از دلایل افزایش قیمت بیش از حد طلا در طول سال بوده است. امسال تقاضا برای خرید طلا به خاطر اجرت و مالیات بر ارزش افزوده طلا کم بوده و سرمایه به سمت بازارهای موازی رفته است. قدرت خرید مردم نیز با توجه به بالا رفتن قیمت ها کاهش یافته است. در شرایط کنونی مردم نظاره گر شده اند یعنی داد و ستد به حد خیلی زیادی پایین آمده است. اینکه نه مردم فروشنده هستند و نه خریدار و همه در جامعه حالت نظاره گر را دارند نشان دهنده این است که همه می خواهند ببینند که این کاهش قیمت چقدر خواهد بود. خبرها و شایعاتی که در بازار داخلی شنیده می شود حاکی از این است که روند نزولی ادامه می یابد. پس همه یک مقدار دست نگه داشته اند و در هفته گذشته خرید و فروش طلا از حد معمول هم بیشتر پایین آمده است. در حقیقت مردم بیشتر نظاره گر هستند و بیشتر دنبال کاهش قیمت هستند .

سرمایه گذاری در بازار طلا در شرایط کنونی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ما به مردم توصیه می کنیم که از خرید طلای دسته دوم و خرید در فضای مجازی به شدت خودداری کنند. با توجه به مشکلات فنی در رابطه با عیار مصنوعات طلا و سکه های غیر بانکی در فضای مجازی کسانی هستند که بدون جواز فعالیت می کنند. مردم هم دقت نمی کنند و به معاملات مجازی ورود کرده و بدون نظارت صنفی شروع به خرید و فروش مصنوعات طلا می کنند.. فعلا توصیه می شود با توجه به مشکلات عیار طلا و مصنوعات طلا و با توجه به سکه های غیر بانکی در بازار داخلی مردم به هیچ عنوان از فضای مجازی خرید نکنند و طلای دست دوم خریداری نکنند. طلاهای موجود در فضای مجازی از نظر عیار و سنجش کد استاندارد ندارد. بهتر است مردم در شرایط کنونی به هیچ عنوان طلای دست دوم و بدون اجرت نخرند و از فضای مجازی هم خرید نکنند و برای سرمایه گذاری سعی کنند خرید مصنوعات طلایی که اجرت ساخت شان کمتر است و به درد سرمایه گذاری می خورد و مصنوعات طلای نو را در دستور کار قرار دهند. همچنین برای خرید طلا به واحد هایی مراجعه کنند که حتما مجوز داشته باشند. در رابطه با سکه هم به همین صورت است حتماً باید به واحد هایی که جواز دارند مراجعه کنند. همیشه توصیه می شود که سکه را باید حتما از سکه فروشی زیر نظر اتحادیه و دارای هولوگرام و کارت وکیوم همان واحد صنفی تهیه کنند و دقت داشته باشند هلوگرام اتحادیه و واحد صنفی مشخص باشد .