حاجی‌بابایی؛ قاضی‌زاده و زاکانی در سودای ریاست مجلس

آرمان ملي: از همان روزهاي اولي که شوراي ائتلاف درصدد بستن ليست براي انتخابات برآمد بحث تعهد افراد به اين جريان و حضور تا پايان دوره مجلس مطرح شد و همين موضوع بود که باعث شد تا چندي قاليباف از پذيرفتن اين شرط استنکاف ورزد. اما گذشت زمان باعث شد تا وي نيز به شرط سرليستي و رياست مجلس به تعهد خود پايبند بماند؛ امري که در ميان اصلاح‌طلبان به ميثاق‌نامه معروف شد و سپس اصولگرايان نيز به تقليد از رقيب بحث ميثاق‌نامه را وسط کشيدند. زمان گذشت، انتخابات برگزار شد و قاليباف به رياست مجلس رسيد اما هر چه زمان گذشت تحرکات و عملکردهاي قاليباف نشان داد بيش از آنکه به قانونگزاري و تقنين علاقه داشته باشد، علاقه‌مند به حضور در امور اجرايي و مديريتي است. مويد اين نکته نيز حضور ميداني در شهرهاي مختلف براي حل مشکلات مردم بود. با اين حال اکنون که کم‌کم به انتخابات 1400 نزديک مي‌شويم و حدود 6 ماه تا اين انتخابات زمان داريم بحث حضور کانديداها به‌صورت جدي مطرح است و در اين ميان يکي از گزينه‌ها همچنان قاليباف است. مردي که گرچه اکنون بر صدر کرسي رياست در بهارستان تکيه زده اما همچنان در سر سوداي پاستور مي‌پروراند. در اين راستا بسياري با درنظرگرفتن احتمال حضور قاليباف در انتخابات؛ به گزينه‌هاي احتمالي رياست مجلس پس از وي پرداخته‌اند. از قاضي‌زاده هاشمي تا زاکاني و حاجي‌بابايي. هر چند هنوز معلوم نيست قاليباف در 1400 حاضر خواهد شد يا عطاي آن را به لقايش خواهد بخشيد.
کانديداهاي رياست
اگر قصد قاليباف براي عزيمت از بهارستان به پاستور جدي باشد، قطع به يقين از هم‌اکنون برخي چهره‌ها براي جايگزيني قاليباف و تکيه بر کرسي رياست مجلس مطرح مي‌شود. در ميان گزينه‌هاي موجود شايد حميدرضا حاجي‌بابايي نخستين شانس براي نشستن بر کرسي رياست مجلس باشد. کسي که در مجلس قبل نيز براي رسيدن به کرسي رياست تلاش کرد اما به هدف نرسيد. از طرفي گزينه‌هاي ديگر همچون عليرضا زاکاني و سيداميرحسين قاضي از ديگر چهره‌هاي هستند که در فکر رياست مجلس هستند. چنانکه سيدحسين نقوي حسيني نماينده سابق مجلس چندي پيش خبر داده بود که «ستادهاي انتخابات رياست‌جمهوري قاضي‌زاده هاشمي آماده به کار شده‌اند.» البته اين خبر بيش از آنکه ريشه در واقعيت داشته باشد، تلاش نزديکان قاضي‌زاده براي ارتقاي جايگاه او بود. هرچند که پيش از اين هم مي‌شد پيش‌بيني کرد که تمام تحرکات و اقدامات او در راستاي جانشيني قاليباف است. قاضي‌زاده هاشمي مدتي است تلاش مي‌کند در صورت خروج قاليباف از مجلس، شانس خود را براي رياست پارلمان بيازمايد، به همين دليل جايگاه خود را در سطح کانديداتوري رياست‌جمهوري بالا آورده تا ديگران جدي‌تر به او بنگرند.
گزينه‌هاي ديگر


در مجلس فعلي چهره‌هاي زيادي هستند که داعيه‌دار رياست مجلس هستند که يکي از آنها عليرضا زاکاني نماينده ادوار مجلسي است که ظاهرا اين روزها نزديک‌ترين فرد به قاليباف است. شنيده‌ها حاکي از امر است که قاليباف در اين روزها، صريح‌تر از گذشته از رياست زاکاني بر مجلس بعد از دوران خودش اصرار کرده و او را فرمانده مناسبي براي مجلس انقلابي مي‌داند. زاکاني که در دهه هفتاد فرمانده بسيج دانشجويي بود و در آن زمان هم با هماهنگي قاليباف، نقش مهمي در برخورد با اعتراضات دانشجويي ايفا کرده بود. هدف قاليباف از حمايت از زاکاني براي رياست مجلس را مي‌توان بهره‌مندي از حمايت طيف ايثارگران در انتخابات رياست‌جمهوري دانست؛ طيفي که عموما از فرماندهان نظامي هستند و در سال 84 نيز از قاليباف حمايت کردند و قاليباف هم تا جايي که توانست آنها را در مديريت بخش‌هاي مختلف شهرداري تهران به کار گمارد. البته قاليباف با حمايت از زاکاني به دو طيف اعلام جنگ خواهد کرد؛ طيف احمدي‌نژادي‌ها که شامل حاجي‌بابايي، نيکزاد شمس‌الدين حسيني و فريدون عباسي هستند و طيف پايداري که قاضي‌زاده هاشمي و مرتضي آقاتهراني آن را تشکيل داده‌اند. احتمالا در روز‌هاي آينده بايد شاهد افزايش تنش بين قاليباف و اين دو طيف به‌صورت نقد علني يا اعتراضات پشت پرده باشيم.