اعدام زم و تنش در روابط ایران و فرانسه

آرمان ملي: صبح روز شنبه 22 آذر خبر اعدام روح‌ا... منتشر شد. ساعاتي پس از اعلام اين خبر بود که واکنش‌ها و شايعات مختلفي مطرح شد که واقعي نبود. با اين حال کشورهاي اروپايي فرانسه و آلمان در مداخله‌اي آشکار در امور داخلي ايران به اعدام روح‌ا... زم واکنش نشان دادند که واکنش آنها باعث احضار سفراي اين کشورها به وزارت امور خارجه شد.
اظهارات زم درباره ديگران در حال رسيدگي
روز گذشته روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران پيرو برخي اظهارنظر‌هاي منتشرشده در رسانه‌ها پس از اجراي حکم نيما زم اطلاعيه‌اي صادر کرد. در اين اطلاعيه آمده: در بيش از يک سال سير رسيدگي به اين پرونده، تحقيقات کاملي از متهم اصلي توسط دادسرا و ضابطين و درخصوص کليه موارد اتهامي صورت گرفته و اقارير آقاي زم درخصوص اقدامات مجرمانه خود و اظهاراتش درخصوص ديگران معادل صد‌ها ساعت و چندهزار صفحه بازجويي بوده است که تاکنون بخش مربوط به اقدامات مجرمانه خود وي مورد رسيدگي نهايي قرار گرفته، لکن اظهارات و ادعا‌هاي وي درخصوص ديگران، در حال رسيدگي است. در اطلاعيه دادسراي تهران تاکيد شده است تاکنون پرونده برخي از مرتبطين زم در داخل کشور نيز با کيفرخواست به دادگاه ارسال گرديده و پرونده برخي ديگر از متهمان در دادسرا مفتوح است. دادسراي عمومي و انقلاب تهران همچنين اعلام کرده کليه مراحل دادرسي و صدور آراي محاکم از جمله راي قطعي ديوان عالي کشور در مورد اين پرونده که بيش از يک‌ماه پيش صادر شده، با رعايت مواعد قانوني انجام شده و ابلاغ گرديده است. دادستاني تهران تاکيد کرده اجراي حکم هم پس از ابلاغ به وکيل متهم و رعايت کليه ضوابط و مقررات از جمله ملاقات اعضاي خانواده ايشان براي چندمين‌بار در روز قبل از اجراي حکم صورت گرفته است. اطلاعيه روابط عمومي دادسراي تهران مي‌افزايد: علاوه بر ملاقات‌هاي فوق، به منظور تبيين ابعاد جرايم ارتکابي نيما زم براي پدر محترم وي، جلسه‌اي با حضور نمايندگان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و قاضي پرونده تشکيل گرديده است؛ لذا طرح مباحث حاشيه‌اي از قبيل مبادله زم (به‌عنوان يک شهروند ايراني) با کشور‌هاي خارجي نيز هيچگاه مطرح نبوده و لازم است از هرگونه گمانه‌زني و اظهارنظر‌هاي غيردقيق و غيرواقع در اين خصوص پرهيز گردد.
بازتاب‌هاي خارجي اعدام زم


اتحاديه اروپا اعدام روح‌ا... زم را محکوم کرد در بيانيه رسمي نماينده اتحاديه اروپا در امور خارجي آمده است: اتحاديه اروپا اين عمل را به شديدترين وجه ممکن محكوم مي‌كند و بار ديگر بر مخالفت بي‌قيد و شرط خود در مورد استفاده از مجازات اعدام در هر شرايطي تاكيد مي‌كند. اتحاديه اروپا معتقد است كه مجازات اعدام مجازاتي بي‌رحمانه و غيرانساني است كه نمي‌تواند به عنوان عامل بازدارنده جرم باشد و مخالف کرامت انساني است. همچنين وزارت امور خارجه فرانسه اعدام روزنامه‌نگار روح‌ا... زم در ايران را به‌شدت محكوم كرد.
احضار سفراي آلمان و فرانسه
در پي صدور بيانيه‌ روز شنبه وزارت خارجه فرانسه درباره اعدام روح‌ا... زم، «فيليپ تيه بو» سفير فرانسه در تهران بعدازظهر ديروز به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران احضار و اعتراض ايران به اين بيانيه به وي ابلاغ شد. دستيار وزير و مديرکل اروپاي وزارت امور خارجه در احضار سفير فرانسه، مراتب اعتراض رسمي جمهوري اسلامي ايران به اين بيانيه را به وي ابلاغ کرد. سفير فرانسه هم گفت که مراتب را به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد. «هانس اودو موتسل» سفير جمهوري فدرال آلمان در تهران که کشورش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را عهده‌دار است، از سوي دستيار وزير و مديرکل اروپاي وزارت امور خارجه احضار شد. مديرکل اروپاي وزارت خارجه، مندرجات بيانيه‌هاي اخير اتحاديه اروپا و آلمان را قويا محکوم کرده و آن را به‌عنوان دخالت در امور داخلي ايران، غيرقابل قبول خواند. همچنين مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران نسبت به مماشات با عناصر مروج خشونت و اعمال تروريستي که در برخي کشورهاي اروپايي پناه گرفته و امنيت مردم ايران را هدف قرار مي‌دهند، به سفير آلمان ابلاغ شد. سفير آلمان گفت که مراتب را به مقامات اتحاديه اروپا و همچنين کشورش منعکس خواهد کرد.