از واردات واكسن بي‌نياز مي‌شويم

نورا   حسيني 
كمتر از 10 روز به نخستين آزمايش انساني واكسن ايراني كرونا باقي مانده است، واكسني كه با استفاده از ويروس‌هاي مرده كرونا مي‌خواهد پس از گذراندن تست‌هاي انساني خود،كشور را از واردات واكسن كرونا بي‌نياز كند. اين واكسن از طريق MRNA و توسط ستاد اجرايي فرمان امام (ره) توليد شده و تاكنون آزمايش حيواني آن بر موش و ميمون موفق‌آميز گزارش شده است.
محمد مخبر، رييس ستاد اجرايي فرمان امام درباره آخرين وضعيت توليد واكسن كرونا در كشور اظهار كرد: اتفاقي كه در ستاد براي توليد واكسن كرونا افتاده، چيزي غير از لطف خدا و تكيه بر جوانان نخبه نيست.
او با بيان اينكه ساعت ۴ صبح پيامي از دانشمندان توليد واكسن براي من از سايت توليد ارسال شد كه شور و نشاط خاصي در صدايشان احساس مي‌شد،گفت: ما مطمئن هستيم كه بهترين واكسن را در كشور توليد خواهيم كرد.
مخبر ادامه داد: بنده و همه همكارانم در ستاد اجرايي فرمان امام آمادگي تزريق واكسن كرونا را داريم و ما همه اين واكسن را تزريق خواهيم كرد.
رييس  ستاد   اجرايي فرمان امام با بيان اينكه  همه تجهيزات آماده و خط توليد آن مهيا شده است، افزود: با مجوزي كه وزارت بهداشت صادر كرده است، ان‌شاءلله هفته اول دي ماه تزريق اين واكسن انجام خواهد شد و مراحل آن به صورت آزمايشگاهي بر افراد  بررسي خواهد شد.


مخبر بيان كرد: اين نوع واكسن از ويروس كشته شده توليد مي‌شود و كمترين تبعات را خواهد داشت.
او با بيان اينكه هموطنان ما هيچ مشكلي در تزريق و تهيه اين واكسن در كشور نخواهند داشت، افزود: هر فاز تزريق اين واكسن ٢٨ روز طول مي‌كشد و اين فرآيند در ٣ فاز انجام خواهد شد.
رييس ستاد اجرايي فرمان امام با بيان اينكه اين واكسن ابتدا روي ۵۶ نفر تزريق خواهد شد و روي جنسيت‌ها و يون‌هاي مختلفي آزمايش مي‌شود،گفت: در فاز دوم اين واكسن به ۵٠٠ نفر تزريق خواهد شد و براي فاز سوم هيچ محدوديتي اعمال نمي‌شود و ما مي‌توانيم به توليد انبوه  برسيم.
او ادامه داد: افراد زيادي در حال حاضر داوطلب هستند تا اين واكسن را تزريق كنند همچنين اين افراد بايد معيار‌هاي لازم از نظر who را داشته باشند تا بتوانند اين واكسن را دريافت كنند.
مخبر گفت: ٣ تا ۴ ماه بعد از تست انساني، ما به نقطه‌اي خواهيم رسيد كه كشور از واردات اين واكسن بي‌نياز مي‌شود. به گفته او 6 مسير توليد واكسن ستاد اجرايي فرمان امام به شرح زير است: ساختارهاي ژنتيكي، DNA، MRNA، پروتيين‌هاي نوتركيب، ويروس نوتركيب، ويروس كشته ‌شده و توليد واكسن بر پايه سلول‌هاي بنيادي.  تست واكسن كروناي توليدي ستاد اجرايي كه با مجوز صادر شده از سوي وزارت بهداشت از هفته نخست دي ماه در دو فاز 28 روزه انجام خواهد شد، پيش از اين طي دومين تحقيق از طريق MRNA با ارايه تست‌هاي انجام شده روي موش و ميمون مجوز تزريق را از وزارت بهداشت اخذ كرده است. ساير اقدامات اين ستاد در زمينه توليد واكسن كرونا را مي‌توان رسيدن يك واكسن از 6 مسير توليد واكسن به تست انساني و ثبت 3 پلتفرم واكسن ستاد را در سازمان جهاني بهداشت دانست.
ستاد اجرايي فرمان امام پيش از اين در زمينه توليد تجهيزات، ملزومات و مواد ضد عفوني توانسته است با توليد 275 ميليون ماسك و توليد 3 ميليون ماده ضد عفوني و راه‌اندازي بزرگ‌ترين مجتمع توليد ماسك غرب آسيا با 5 ميليون ظرفيت در 23 روز، توليد دستگاه باي‌پپ، توليد هزار دستگاه تي‌وپس و داخلي‌سازي دستگاه اكسيژن با ظرفيت روزانه 50 دستگاه در توانمندسازي كشور در مواجهه با همه‌گيري كرونا موثر باشد. علاوه بر آن ساخت كيت كم‌هزينه يك بار مصرف تشخيصي سريع مبتني بر آنتي‌ژن كوويد 19 در كوتاه‌ترين زمان ممكن(15 الي 20 دقيقه) براي اولين بار توسط ستاد در كشور با 70 درصد قيمت كيت مشابه خارجي صورت گرفته است. توليد و ساخت كيت استخراج RNA ويروس كرونا، كيت حساس و دقيق تشخيص مولكولي تك‌مرحله‌اي Real-Time PCR و كيت آنتي‌ژن با ظرفيت روزانه 100 هزار واكنش و تحويل 750 هزار واكنش به وزارت بهداشت از ساير دستاوردهاي اين ستاد در زمينه تشخيص ويروس كرونا در كشور است. ستاد اجرايي فرمان امام در زمينه توليد دارو تاكنون توانسته است با توليد هفتگي 30 الي 45 هزار ويال رمديسيور و اهداي 10 هزار رمديسيور به وزارت بهداشت نقش مهمي در تامين داروي بيماران كرونايي داشته باشد، علاوه بر اين تامين 28 ميليون عدد داروي ضد ويروس مورد نياز وزارت بهداشت و داخلي‌سازي داروهاي ضد ويروس كرونا از جمله فاويپاوير، هيدروكسي كلروكين، آربيدول، آيرومكتين و آويپتادول از ساير اقدامات اين ستاد است. اين ستاد در حوزه درمان بيماري كوويد 19 تاكنون تجربه 33 بيمار سلول‌درماني موفق و شروع پروژه تحقيقاتي پلاسمايي درماني را نيز داشته است. 
ساير فعاليت‌هاي ‌اين ستاد در زمينه مبارزه با همه‌گيري كرونا در كشور را مي‌توان راه‌اندازي سامانه 4030 با 26 ميليون تماس ورودي، راه‌اندازي 16 درمانگاه سيار كاروان‌هاي سلامت احسان و ويزيت 30 هزار نفر و اهداي حدود 150 ميليارد تومان به كميته امداد و بهزيستي جهت كمك به مددجويان و خريد تبلت دانست. علاوه بر اين، اين ستاد طي دوره شيوع كرونا با تهيه و توزيع 10 هزار ويال رمديسيور به وزارت بهداشت و 5 ميليون بسته بهداشتي و توزيع 100 هزار كيت توانسته است در حوزه پيشگيري و درمان بيماري كوويد-19 نيز نقش موثري داشته باشد.