هشدار رئیس جمهور به کاسبان تحریم


رییس جمهور تأکید کرد: دولت نخواهد گذاشت کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد، این اجازه را به آنان نخواهیم داد، تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در نشست خبری گفت: در دوران قبل از جنگ اقتصادی دولت را در سختترین شرایط یعنی رکود تورمی تحویل گرفتیم و رشد اقتصادی منهای هفت و هفت دهم درصد و تورم بالای ۳۰ درصد بود. شرایطی که برای هیچ دولتی در ابتدای کارش سابقه نداشت.

وی تأکید کرد: ما درآمد نفتیمان قبل از دولت یازدهم حدود صد میلیارد در سال بود ولی متوسط درآمد نفتی خوب ما در این دولت به طور متوسط ۵۲ میلیون دلار بوده است.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه کشور را از شرایط سخت آژانس رهانیدیم و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم یک مدیریت قابل قبول بود، گفت: در چهار سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ یک مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را هم از رکود و تورم سخت نجات دهیم و هم در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی، تحریم و شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: با توجه به شرایطی که داشتیم می توانیم اعلام کنیم که دولت نمره قابل قبولی را در زمینه های مختلف از مردم می گیرد.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دولت در هفت ماه و نیمی که تقریبا از عمر این دولت باقی مانده، تمام تلاش دولت بر این است که بتواند طرحهای نیمه تمام مهم خود را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد. وی ادامه داد: جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران به نتیجه نرسید و شکست خورد. این توافق برجام ایراداتی هم داشت، به هرحال بینقص فقط خداست. برخی میخواستند برجام را نابود کنند تا نباشد و این برجام که دست و پایش را شکسته بودند با دست و پای شکسته جلوی ترامپ ایستاد و سه بار او را در مجامع بینالمللی شکست داد. روحانی تاکید کرد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست. آمریکا باید به برجام بازگردد و ما هم گفتهایم که هرگاه این اتفاق بیفتد ما هم حاضریم به همه تعهدات خود بازگردیم.

رئیسجمهوری درباره وجود نوسانات در قیمتهای کالاهای مختلف گفت: اینکه مردم در زندگی و کالاهای روزمره دچار مشکل هستند کاملا درست است امسال بخاطر کرونا صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه اول حدود ۲۰ درصد کاهش یافت و منابع ارزی ما در کشورهای دیگر با مشکلاتی در برداشت مواجه است و حتی برای برداشت پول برای کرونا و تامین واکسن دچار مشکلاتی هستیم؛ گرانی برخی کالاها به دلیل تأخیر در ورود برخی نهادههای دامی بود. وی گفت: درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ صد و نوزده میلیارد دلار بوده و در سال قبل خیلی کمتر بوده است؛ در سال ۹۱ با کمبود کالاهایی مواجه بودیم اما در این سالها با کمبود مواجه نیستیم اما با گرانیهایی مواجهیم که دلایل آن نیز برخی سوء مدیریت ها، عدم برخورد قاطع با متخلفین و جنگ اقتصادی است.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تلاشمان بر این است قیمت ها به حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد، افزود: در چند کالا که به واردات نهاده ها لازم داشتند مشکلاتی داشتیم؛ پیش بینی من این است که در ماههای آینده شرایط با ثبات تری داشته باشیم. وی درباره انتقاد اکثر نمایندگان به بودجه ۱۴۰۰ گفت: نیمی از این بودجه را ما و نیمه دیگر را دولت بعدی اجرا میکند، بیان کرد: بودجه دارای نقاط قوت برای حمایت از اقشار کم درآمد، توسعه کشور و همچنین تکیه کافی برای مالیات دارد. دولت کوچک شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار را که رقم قابل ملاحظه در بودجه است را اجرایی کرده است. بودجه خوبی تقدیم مجلس شده است اما بقیه امور، اقدامات و بررسیهای به عهده مجلس است. روحانی در پاسخ به اینکه امکان دارد با بایدن در صورت لغو تحریمهای دیدار کنید؟ گفت: دولت همه تلاش خود را انجام میدهد که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام میدهد؛ هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل میکنیم. وی خاطر نشان کرد: آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمیگردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت. رئیس جمهوری اشاره به کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران در ۵ مرحله اظهار کرد: در آخرین گام کاهش تعهدات برجامی به طرف مقابل اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیتهای هستهای خود هیچگونه محدودیتی قائل نیست و در آخرین گام کاهش تعهدات نیز صریحا اعلام شد که هیچ تعهدی برای غنی سازی و تحقیق و توسعه قائل نیستیم. آنچه الان در زمینه فعال شدن IR۲M یا آنچه مجلس تعیین کرده، همه در قالب چیزی است که سال قبل به اعلام کردم و گفتم هیچ تعهدی دیگر در غنی سازی نداریم؛ ما مشکلی نخواهیم داشت اگر آمریکا بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند و دولت آینده و آقای بایدن به شرایط ۲۰۱۷ بازگردد ما هم مشکلی نخواهیم داشت و به تعهدات عمل خواهیم کرد.

روحانی درباره نقش مدیران و تحریم ها گفت: امروز در تحریم نیستیم؛ بلکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هست که در دنیا و تاریخ کم نظیر است. امروز تمام قدرتهای دنیا به دنبال این است که ما نفت نفروشیم. سالهای ۹۲ تا اواخر ۹۴ ما در تحریم بودیم اما مشکل نداشتیم اما از سال ۹۷به بعد وارد جنگ اقتصادی شده ایم، اما برخی قوانین را قبول ندارند.

وی گفت: فراموش نکنید که غیر از مشکلات ساختاری و جنگ اقتصادی با مشکلی بنام همسویی مخالفان دولت با مخالفان جمهوری اسلامی در دنیا مواجهیم؛ این همصدایی خیلی بد است. چرا درباره مخالفین دولت سوالی پرسیده نمیشود؟ مدیریت حتما نقص و عیب دارد و همه باید ما را یاری کنند چراکه ما همانطور که درجنگ تحمیلی نمیتوانستیم به تنها پیروز شویم، امروز نیز نمیتوانیم به تنهایی در میدان جنگ، جنگ را اداره کنیم.

رئیس جمهوری افزود: اگر شکستن تحریم میسر باشد، یک دقیقه تأخیر در آن حرم است در زمینه مدیریت نیز همین را میگویم و معتقدم اگر ما بتوانیم نقص مدیریت را یک دقیقه زودتر برطرف کنیم وظیفه ماست. حتما هستند افرادی که اشکالاتی داشته باشند؛ حتما قوه قضائیه، نیروهای مسلح و مجلس ما اشکالاتی دارند؛ نهاد بی اشکال نداریم و همه اشکال دارند، همه باید مشکلات را به هم حل کنیم. روحانی گفت:نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله میکنیم و به سایرین حمله نمیکنیم؛ اگر کسی به دولت تهمت زد و توهین کرد چرا تشویق میشود! آیا امروز کسی جرات دارد به قوه قضاییه و نیروهای مسلح توهین کند؟ اگر جرات میکند بفرمایید؛ فردا این کار را بکنند و فردا ببینیم چه اتفاقی میافتد و چند نفر احضار میشوند.

روحانی در باره مصوبه مجلس درباره پروتکلهای الحاقی گفت: دولت به اتفاق آرا این طرح را مفید نمیداند، اینکه ما بخواهیم فشار بیاوریم برای طرف مقابل در سال گذشته انجام دادیم. تفسیری که از این قانون داریم و بر اساس عنوان آن آییننامه اجرای خواهیم نوشت، یعنی قانونی است که میخواهد تحریمها را لغو کند نه قانونی که میخواهد لغو آن را به تاخیر بیندازد. همانطور که نمایندگان هم گفتند که میخواهند تحریم زودتر شکسته شود.

روحانی درباره ترور شهید فخریزاده و میزان تنش در منطقه گفت:ترور شهید فخریزاده کار آنهایی بود که قصد داشتند در روزهای پایانی دولت ترامپ منطقه را به جنگ بکشانند و ایجاد بیثباتی و جنگ در روزهای پایانی دولت ترامپ را دنبال می کردند. جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه انتقام خون او را در زمان و مکان مناسب بگیرد، اجازه نخواهد داد که زمان و مکان این انتقام را دیگران تعیین کنند. در عین حال ثبات منطقه برای ما بسیار حائز اهمیت است.

روحانی درباره تعامل دولت و مجلس گفت: مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت لوایحی است که ما به مجلس دادیم و از اولویتهای مردم هستند. متاسفانه مجلس به لوایح دولت اهمیت نمیدهد و این به نفع کشور نیست. روحانی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان مشکلات روزمره مردم را حل کرد گفت: جنگ اقتصادی تمام شده و این نه به خاطر انتخاب بایدن که به دلیل شکست خوردن طرح آنهاست یعنی حتی اگر ترامپ هم انتخاب میشد چارهای جز کنار گذاشتن این رویکرد نداشت. روحانی درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی نباید برای بازگشت آمریکا به برجام پیش شرط بگذارد و طلب خسارت کند؟ گفت: اگر بخواهیم از آمریکا درخواست پرداخت خسارت کنیم از سالها پیش از انقلاب تا امروز آمریکا خسارات بسیاری وارد کرده است، اما اینکه ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، وقتی است که همه به بر جام باز میگردیم و در ضمن هم مطالباتشان را مطرح میکنیم که خوب است و حتما این کار را میکنم. اما درباره پیش شرط و اینکه چه کسی باید تعیین کند، این مسائل همه معنایش این است که به تحریم ادامه دهد. رییس جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ بحث و بررسی و مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد گفت: مسائل دیگری مانند مسایل منطقهای و موشکی هیچ ربطی به برنامه هستهای ندارد و همه اینها را قبلاً بحث کرده بودند در زمان برجام و ماه ها میخواستند این موارد را هم وارد مذاکره کنند که ما رد کردیم و حالا چون ترامپ از این موارد خبر نداشت این حرفها را میزد. بنابراین امکان چنین چیزی وجود ندارد.

روحانی در پاسخ به اینکه آیا دولت خبری قطعی از برداشته شدن تحریمها دارد گفت: بودجهای که دولت به مجلس میدهد برای کسب مجوز از مجلس است و این برمبنای تحلیل نیست، برمبنای واقعیات است. برمبنای گزارش پارسال بودجه و شرایط امسال است. اصلا تحریم برداشته نشود هم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را میفروشیم. این قطعی است. چه آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد و چه تحریم برداشته شود یا نشود. این بودجه یقینی است و در شش ماه اول ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت میفروشیم. روحانی درباره شعرخوانی اخیر اردوغان گفت: مهم این بود که وزیر خارجه ترکیه به وزیر خارجه ما گفته که آقای اردوغان چنین قصدی را اصلا نداشته و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و سفیر ترکیه نیز بر این موضوع تاکید کردند.وقتی مقامات ترکیه صریحا اعلام کردند که آقای اردوغان چنین قصدی نداشته و در همان سخنرانی نیز بر لزوم فعالیت چندجانبه در منطقه تاکید کرده اند و همچنین با سابقهای که از آقای اردوغان دارم بسیار بعید میدانم که ایشان بخواهند به تمامیت ارضی ما توهین کنند.