دستیابی به روشهای نوین برای رسیدگی به پروندهها


رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ایده پردازی و تدوین نظام مسائل برای رسیدن به راهکارهای جدید در حل مسائل قضایی، گفت: باید بررسی کنیم که با چه روشهای نوینی میتوان به پروندههای جنایی و دعاوی خانواده، دعاوی مالی و مباحث مربوط به اسناد و املاک رسیدگی کرد که هم به مبانی قرآنی و فقهی نزدیک بوده و هم کارآمدتر باشد. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تجلیل از شخصیت علمی و انقلابی مرحوم آیت الله یزدی در همراهی با امام و رهبری اظهار داشت: آیت الله یزدی در دوره ۱۰ ساله مدیریت دستگاه قضا، مخلصانه و دلسوزانه گامهای ماندگاری برداشتند که قدردان زحمات ایشان هستیم. رئیس قوه قضاییه با اشاره به فرا رسیدن «هفته پژوهش» گفت: اگر یک قاضی در کنار صدور رأی به تبیین استدلال و مستندات آن رأی پرداخت و کار پژوهشی کرد، این اتفاق لازم است که مورد توجه و تقدیر مدیران دستگاه قضائی قرار بگیرد. وی افزود: برخی از احکام به لحاظ قوت کار حقوقی و پژوهشی انجام گرفته، میتواند به عنوان موضوع یک رساله دکتری مورد توجه نخبگان حوزه و دانشگاه و محققان و دانشجویان علم حقوق قرار گرفته و الگویی برای همه همکاران دستگاه قضا باشد.

رئیس قوه قضاییه ایده پردازی و تدوین نظام مسائل برای رسیدن به راهکارهای جدید در حل مسائل قضایی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: باید بررسی کنیم که با چه روشهای نوینی میتوان به پروندههای جنایی و دعاوی خانواده، دعاوی مالی و مباحث مربوط به اسناد و املاک رسیدگی کرد که هم به مبانی قرآنی و فقهی نزدیک بوده و هم کارآمدتر باشد. رئیسی دقت در آمار و ارقام در فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی را نیز مورد تأکید قرار داد و با رد برخی آمار مطرح شده درباره ورودی پروندههای قضایی گفت: این که برخی رقم پروندههای ورودی به قوه قضاییه را ۱۷ میلیون پرونده عنوان کرده اند درست نیست و مجموع پروندههای وارده به شوراهای حل اختلاف و دادگستریها حدود ۹ میلیون فقره است.

رئیس دستگاه قضا متذکر شد «آمار ۱۷ میلیونی پروندههای قضایی در واقع مربوط به فرایند رسیدگی به ۲ میلیون پرونده وارده به شوراهای حل اختلاف و ۷ ملیون پرونده مفتوح در دادگستری هاست که در یک چرخه از بازپرسی و محاکم تا دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار میگیرند».