تعاونی ها در صدر شرکتهای زیان ده


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه بخش زیادی از شرکتهای زیان ده، تعاونیها هستند گفت: این نشان میدهد خروجی عملکرد تعاونیها در بین کسانی که سرفصل های اقتصادی و مجموعه بنگاهها را ارزیابی میکنند ارزیابی خوبی محسوب نمیشود.محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با ایسنا گفت: تعاون یک ظرفیت بسیار مهم است که در قانون اساسی به آن اشاره شده و مهمترین قانون کشور است. لذا این ظرفیت بسیار بالا است. اما به نظر می رسد از این ظرفیت در راستای رسیدن به شاخصهای مطلوب اقتصادی در حوزههای مختلف استفاده نشده است.

وی افزود: متاسفانه آن اهتمام جدی که دولتها برای بخش حمایتی باید داشته باشند نبوده و فقط هم بحث وزارت تعاون نیست، بلکه منظور بحث کلان قضیه و ساختارهای حمایتی است که باید وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مجموعههای دیگر انجام دهند تا حوزه تعاون بتواند موفق باشد. یک بخش دیگر هم به عملکرد خود مجموعه تعاونیها برمیگردد که طبیعتا انتظار این بوده این ظرفیتها بتواند اثر مثبت در کارکردهای آنها بگذارد و بتواند جایگاهها را تقویت کند که این اتفاق رخ نداده است. پورابراهیمی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات و موضوعات این بوده که بخش تعاون و نحوه تشکیل، اداره و توسعه فعالیتهای بخش تعاون نیاز به آموزش و ارتقای توانمندیهای تخصصی دارد. در سالهای اخیر با پدیدهای به عنوان تعاونیهای مسکن روبرو هستیم که مسکنهای مهر نمونه بارز آن بود. بیشتر مشکلات تعاون عدم اطلاع مردم است. یعنی نمیدانند این بخش تعاون یا رویکرد تعاون چگونه تشکیل میشود، چگونه به کار خود ادامه میدهد، چگونه وضعیت قانونی آن شکل میگیرد، اعضا چه وظایفی دارند، چگونه میتوانند تصمیمگیری کنند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این دو عامل یعنی عدم وجود رویکردهای حمایتی و بسترسازیهایی که باید در دولتهای مختلف در بخش تعاون انجام میشد و عدم اشراف افرادی در این حوزه به عنوان کسانی که عملیات اجرایی انجام می دهند باعث شد عملا در بعضی جاها شرایطی در کشور به وجود بیاید که آثار و پیامدهای آن باعث شود عملکرد مجموعه تعاون ارزیابی مناسبی نشود.

این نماینده مجلس یادآور شد: بحث دیگر پذیرش اینها در ساختار اقتصادی بازار بورس و سرمایه است. به هر حال جنس تعاونی با جنس شرکتهای سهامی فرق دارد. ساختار بازار سرمایه در دنیا مبتنی بر ساختار شرکتهای سهامی عام است که با رویکرد تعاونی متفاوت است. این تفاوتها باعث شده عملا از این ظرفیتها استفاده نشود.