سال 2021 بیش از 5 میلیون نفر در یمن دچار قحطی می‌شوند

سرویس خارجی-تشدید حملات شش ساله عربستان به یمن باعث نابودی زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی شده و آن را در آستانه یک «قحطی بزرگ» قرار‌داده است. بارها آمارهای مختلفی در مورد میزان قحطی در یمن منتشر شده و بسیاری از مراکز آماری اعلام کرده‌اند که میلیون‌ها یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند. اکنون آماری جدید از قحطی در یمن توسط سازمان ملل منتشر شده است که تکان دهنده است.
سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) هشدار داده که دست‌کم پنج میلیون نفر از مردم یمن «احتمالاً با یک قدم فاصله از قطحی در سال آینده به سرخواهند برد». بنابر گزارش خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، این نهاد از سازمان ملل در بیانیه‌ای کوتاه که بر روی حساب رسمی توئیتری خود قرار‌داده، نوشته بیش از نیمی از جمعیت یمن احتمالاً در سال ۲۰۲۱ بیش از پیش با معضل قطحی و گرسنگی مواجه خواهند بود.
طبق این گزارش، برآوردهای فائو حاکی از آن است که حدود ۵۰ هزار نفر از مردم یمن نیز احتمالا در سال ۲۰۲۱ در شرایط شبیه به قحطی به سرخواهد برد. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل در ادامه پس از اشاره به فاجعه انسانی پیش رو در یمن تأکید کرده که به منظور نجات این کشور جنگ زده به حمایت فوری جامعه بین‌الملل نیاز است.
پیش از بیانیه هشدارآمیز فائو، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اواخر آبان ماه سال جاری، هشدار داده بود که یمن با بدترین بحران گرسنگی که جهان طی چند دهه گذشته شاهد آن بوده،‌ مواجه است. گفتنی است سازمان ملل غالبا به انتشار گزارش درباره یمن اکتفا کرده و بعضا حتی بدون اشاره به عامل این وضع، طرفین! را به توقف درگیری دعوت کرده است!


در همین حال، محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در صفحه توئیتر خود از بی‌توجهی سازمان ملل به ادامه محاصره یمن انتقاد کرد و گفت: «نادیده گرفتن محاصره یمن توسط سازمان ملل، امری غیرقابل درک است آن هم در زمانی که محاصره، جنبه دیگری از حمله است. هر رویکردی که توقف حملات و لغو محاصره را با یکدیگر در نظر نگیرد محکوم به شکست است». این در حالی است که عضو کمیته هماهنگی مشترک یمن از ثبت بیش از 55 هزار مورد، نقض توافق آتش‌بس «الحدیده» طی 16 ماه گذشته توسط ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیانش خبر داده است.
مستند الجزیره
از سوی دیگر، شبکه «الجزیره» در برنامه پنجاه دقیقه‌ای «المتحرّی» (کارآگاه) ضمن گفت‌وگو با شخصیت‌‎های مختلف و ارائه اسناد، به افشای ابزارهای امارات عربی متحده برای تسلط بر سواحل غربی یمن پرداخته است. در این فیلم نشان داده می‌شود که چگونه بندر «المخا» که در جهان به صادرات قهوه یمن معروف است به پایگاهی نظامی برای ورود نظامیان و تسلیحات تبدیل شده است. بندر المخا (غرب یمن) حدود 40 مایل از باب‌المندب و ۱۰۰ کیلومتر از تعز فاصله دارد.
الجزیره ویدئوهایی را پخش کرده که نشان می‌دهد تجهیزات نظامی از طریق کشتی‌های تجاری از یک پایگاه اماراتی در اریتره وارد بندر المخا می‎شوند. همچنین نشان داده می‌شود که امارات از هلال‌احمر به عنوان پوششی برای عملیات اطلاعاتی در ساحل غربی یمن استفاده کرده و مقرهای بازداشتی در جزیره «میون»، «زقر» و «باب المندب» ایجاد کرده است.
ابوظبی یگانی ویژه برای نظارت بر این مأموریت نیز ایجاد کرده و از «محمد صالح» از مقامات سابق دستگاه امنیت ملی دولت مستعفی یمن و نیز «طارق عفاش» از اعضای گارد ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور پیشین یمن استفاده کرده است. «برهان الصهیبی» فرمانده سابق توپخانه در تیپ ۳۵ زرهی به الجزیره گفته، هدف امارات از جنگ در یمن تسلط بر سواحل و جزایر یمن است.
سایر اخبار این روزنامه