حمله بزرگ سایبری به خزانه‌داری آمریکا و 40 شرکت تسلیحاتی اسرائیل


خبرگزاری رویترز شامگاه یکشنبه گزارش داد، وزارت خزانه‌داری آمریکا و چند سازمان دیگر این کشور مورد حمله سایبری قرار گرفته است. برخی رسانه‌ها نوشتند که این حمله، بزرگترین حمله سایبری به نهادهای آمریکا طی پنج سال گذشته بوده است.رویترز در گزارش خود مدعی شد که یک گروه هکری پیچیده که مورد حمایت یک دولت خارجی بوده،‌ اقدام به سرقت اطلاعات وزارت خزانه‌داری آمریکا و یک سازمان آمریکایی مسئول درباره تصمیم گیری درخصوص سیاست‌های اینترنت و ارتباطات کرده است. به دنبال افشای این خبر، رسانه‌های آمریکا اعلام کردند، این حمله سایبری آن قدر جدی بوده که به خاطر آن‌، درکاخ سفید شورای امنیت ملی نشست اضطراری برگزار کرده است.سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نگران هستند هکرهایی که وزارت خزانه‌داری این کشور را هدف قرار‌داده‌اند، ممکن است از ابزار مشابه برای نفوذ به دیگر سازمان‌های آمریکایی استفاده کرده باشند. یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این حمله سایبری، اعلام کرد که این شورا از خبرها درباره سرقت گزارش‌های حساس از وزارت خزانه‌داری مطلع شده و این نهاد اقدامات لازم در این خصوص را اتخاذ خواهد کرد. سازمان امنیت اطلاعات آمریکا نیز به دنبال این حمله هکری، خواستار قطع برق رایانه‌های سازمان‌های فدرال این کشور شد. بر اساس گفته خبرنگار امنیت سایبری خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری، سازمان ملی اطلاعات و ارتباطات (زیر مجموعه وزارت بازرگانی) و چند سازمان آمریکایی دیگر مورد این حمله قرار گرفته و اطلاعات آنها هک شده است. منابع دیگری نیز اعلام کردند حمله هکری به اداره ملی مخابرات و اطلاعات آمریکا و برنامه آفیس 365 شرکت مایکروسافت صورت گرفته است.یکی از افراد مسئول که آشنا به حادثه فوق است و خواست نامش فاش نشود، گفت که هکرها فوق‌العاده سطح بالا و قادر بودند نرم‌افزارهای کنترل اصالت برنامه آفیس مایکروسافت را فریب دهند. این حادثه‌اندکی پس از آن صورت گرفت که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌سازمان حمایت از زیرساخت‌ امنیت سایبری را اخراج کرد.
حمله سایبری به رژیم صهیونیستی
همزمان با حمله سایبری گسترده به نهادهای دولتی آمریکا، از سرزمین‌های اشغالی نیز خبر رسید که شرکت‌های صهیونیستی هدف حملات گسترده سایبری قرار گرفته‌اند. به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دست کم 40 شرکت اسرائیلی، از جمله شرکت‌ لجستیکی و مرسولات، هدف حمله سایبری قرار گرفته است. روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» هم نوشت، قربانیان این حمله گسترده سایبری، واردکنندگان تجهیزات نظامی حساس و شرکت‌های لجستیکی و وارداتی هستند. این روزنامه نوشت که هکرها  ممکن است اطلاعاتی که  برای کشورهای دشمن دارای ارزش راهبردی باشد، به سرقت برده باشند. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز گزارش داد که مهاجمان همچنین، سه شرکت فعال در زمینه واکسن کووید-19  در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار‌دادند. وبگاه «گلوبز» هم در این رابطه خبر داد، این حمله سایبری از یک کشور خارجی انجام شده است. طی ماه‌های گذشته،‌ میزان حملات سایبری به سازمان‌ها و شرکت‌های رژیم صهیونیستی، افزایش یافته است. حدود یک ماه قبل نیز برق مناطق وسیعی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله «قدس اشغالی»، «تل‌آویو»، «حیفا»، «اشدود»، «اورعکیفا»، «نتانیا»‌، «رحوفوت» و برخی از شهرک‌های صهیونیستی اطراف نوار غزه قطع شده و تل‌آویو‌ علت آن را حمله سایبری اعلام کرده بود.چندی قبل نیز حمله سایبری به شرکت صهیونیستی بیمه «شیربیت»، به درز اطلاعات شخصی هزاران صهیونیست از جمله برخی مقامات ارشد رژیم اشغالگر قدس انجامید.
واکنش روسیه


به دنبال حمله سایبری گسترده به وزارت خزانه‌داری آمریکا و شمار دیگری از نهادهای دولتی این کشور، رسانه‌ها در آمریکا انگشت اتهام را به سمت دولت روسیه نشانه گرفتند. در همین زمینه، روزنامه واشنگتن پست مدعی شد که هکرهای روسی در پشت حمله سایبری یک شنبه شب به وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند.
واشنگتن پست به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، پلیس فدرال آمریکا در حال بررسی کمپین یک گروه هکری است که در سرویس اطلاعات خارجی روسیه کار می‌کند و در میان شرکت‌های امنیتی بخش خصوصی، به گروه« ATP29 »معروف است. 
واشنگتن پست می‌گوید که این گروه هکری کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا را نیز در دولت «باراک اوباما» هک کرده بودند.  اما در واکنش به این گزارش‌ها، سفارت روسیه در واشنگتن و یک سناتور ارشد روس تأکید کردند: تلاش مجدد برای متهم کردن مسکو به دست داشتن در حملات هکرها به ساختاری دولتی آمریکا، کاملاً بی‌اساس و با اهداف سیاسی خاص صورت گرفته است. بر اساس گزارش خبرگزاری «تاس»، سفارت فدراسیون روسیه در واشنگتن، دیروز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که اجرای عملیات تهاجمی در فضای اطلاعات با اصول سیاست خارجی روسیه مغایرت دارد و رسانه‌های آمریکایی بار دیگر بدون هیچ پایه و اساسی، تلاش می‌کنند مسکو را عامل حملات سایبری به ارگان‌های دولت آمریکا متهم کنند. «کنستانتین کاساچوف» رئیس‌کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه، نیز در این رابطه اعلام کرد که آمریکایی‌ها از هرگونه حمله هکرها به سیستم‌های اداری خود برای اهداف سیاسی خاص، از جمله اتهامات ضدروسی استفاده می‌کنند.این سناتور گفت: «باید یادآوری کنم که طبق اطلاعات کارشناسان مستقل، 28 تا 30 درصد از کل حملات هکرها به سیستم‌های رایانه‌ای روسیه، از خاک آمریکا صورت می‌گیرد، در حالی که حملات هکری از خاک روسیه به سیستم‌های رایانه‌ای آمریکایی، بیش از 2 الی 3 درصد هم نیست. اما حتی با وجود چنین آماری، روسیه همچنان اصلی‌ترین هدفی است که مقامات آمریکایی، بدون داشتن هیچ دلیل و مدرکی، آن را به ارتکاب این گونه حملات متهم می‌کنند.»  
بازداشت 33 نفر در آمریکا
خبر دیگر از آمریکا اینکه، در جریان تنش‌های انتخاباتی آخر هفته در واشنگتن، رسانه‌های آمریکایی از بازداشت حداقل 33 نفر در این شهر خبر داده‌اند. به گفته مقامات پلیس واشنگتن، دلایل عمده این بازداشت‌ها، حمل سلاح مرگبار، حمله به نیروهای پلیس و اتهاماتی نظیر حمل سلاح‌های غیرقانونی بوده است.  براساس گزارش‌ها‌، حداقل هشت افسر پلیس در جریان اعتراضات و درگیری‌های شنبه و یک شنبه در واشنگتن مجروح شده‌اند
وقوع درگیری میان حامیان
و مخالفان ترامپ
 در پی لشکرکشی‌های خیابانی حامیان ترامپ، در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020‌، طی روزهای شنبه و یک شنبه پایتخت آمریکا شد. عصر شنبه و صبح یک شنبه به وقت محلی، هزاران نفر از معترضان که خواستار ابطال نتایج شمارش آرا هستند، به خیابان‌های پایتخت آمریکا آمدند که به زد و خورد و آشوب کشیده شد. روزنامه نیویورک تایمز هم گزارش داد که طی این درگیری‌ها، حداقل چهار نفر بر اثر ضربات چاقو مجروح شده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه