4 کشور اروپایی نشست تجاری با ایران را لغو کردند

سرویس سیاسی-  به نوشته خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران، در نشست آنلاین شورای روابط اقتصادی اروپا - ایران در هفته جاری، شرکت نمی‌کند.
بر اساس این گزارش، وزارت خارجه فرانسه همچنین گفت نمایندگان کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا نیز در این نشست که قرار بود دیروز (دوشنبه) برگزار شود، شرکت نمی‌کنند. وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه توئیتری، هشتگ «اوضاع طبق معمول نیست»
(nobusinessasusual#) را درج کرد.
مسئولان چند کشور اروپایی شورای روابط اقتصادی اروپا- ایران نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کردند که نشست امروز تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.


اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه روز شنبه در پی اعدام «روح‌الله زم» سرشبکه ضدانقلاب، لیدر اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ و مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز که سحرگاه ۲۲ آذرماه به‌ دار مجازات آویخته شد، بیانیه‌های مداخله‌جویانه‌ای صادر کردند.
بعد از آن بود که سفرای آلمان و فرانسه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شده و مراتب اعتراض تهران درباره این اظهارات مداخله‌جویانه به آنها ابلاغ شد.
گستاخی بدهکارها
اقدام چند کشور اروپایی در لغو نشست آنلاین شورای روابط اقتصادی اروپا- ایران از چند منظر قابل بررسی است.
کشورهای اروپایی در پرونده برجام به ایران بدهکار هستند. اعضای اروپایی برجام از زمان امضای توافق هسته‌ای- تیرماه 94- تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند.
پیش از این ظریف صراحتا اعلام کرد که اروپا 11 تعهد در برجام داشت که به هیچ‌کدام از تعهدات عمل نکرده است. وی پیش از این گفته بود که علی‌رغم امضای برجام هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم.
آلمان در پسابرجام در اقدامی خصمانه از سوخت رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران امتناع کرد. فرانسه نیز بارها و بارها برجام را به‌صورت فاحش نقض کرد.
حالا این کشورها که حداقل در 65 ماه پس از امضای برجام به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، با تکبر و گستاخی اعلام می‌کنند که از حضور در یک نشست مجازی خودداری می‌کنیم!
بدهکارهای برجام در سال‌های اخیر به راحتی تعهدات خود را زیر پا گذاشته و برجام را به‌صورت فاحش نقض کردند؛ حالا با مداخله در امور داخلی ایران، منت می‌گذارند که در یک نشست مجازی شرکت نمی‌کنیم!  
بدعهدی شرکت‌های اروپایی
سؤال اینجاست که این کشورها قرار بود در این نشست مجازی چه اقدام خارق‌العاده‌ای انجام دهند که حالا با تکبر، انصراف خود را اعلام می‌کنند؟! در سال‌های گذشته شرکت‌های اروپایی از قبیل توتال، پژو، ایرباس و... با زیر پا گذاشتن تعهدات مکتوب خود، قرارداد را یکطرفه و بدون پرداخت خسارت فسخ کردند.
اس‌پی‌وی، اینستکس و...
طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی‌ را با ایران مبادله کند. اما هیچ‌گاه به این تعهدات عمل نکرد.
طرف اروپایی بدون توجه به تعهدات خود، در ابتدا این تعهدات را در کانالی موهوم به نام «اس‌پی‌وی» تقلیل داد و در مرحله بعد، این کانال به کانال پرداخت «اینستکس» تقلیل پیدا کرد.
اعضای اروپایی برجام طبق سازوکار اینستکس، به هیچ عنوان از ایران نفت نمی‌خرند و تبادلات بانکی را نیز برقرار نمی‌کنند؛ بلکه صرفا از طریق این کانال، در ازای خرید نفت ایران توسط کشورهای غیراروپایی، به جای پرداخت پول، در اقدامی توهین‌آمیز صرفا غذا و دارو (اقلام غیرتحریمی ‌آمریکا) را در اختیار ایران قرار می‌دهند!
نکته قابل توجه اینجاست که اروپا حتی همین وعده نسیه و توهین‌آمیز را هم انجام نداد و آن را موکول به اقدام نقد ایران در اجرای دستورات FATF کرد.
حامیان و میزبانان ‌تروریست‌ها
کشورهای اروپایی سال‌هاست که میزبان گروهک‌های ‌تروریستی از جمله گروهک منافقین و گروهک‌های جدایی‌طلب است.
در این میان علی‌رغم آگاهی مقامات فرانسوی از فعالیت‌ها و تحرکات ضدایرانی و ضدامنیتی «زم»، فرانسه مدت‌ها از این لیدر آشوب و اغتشاشات حمایت و حفاظت کرده است.
انصراف کشورهای اروپایی از حضور در نشست آنلاین شورای روابط اقتصادی اروپا- ایران، صرفا اقدامی نمایشی برای پاک کردن صورت مسئله است. اروپا حداقل 5 سال درباره تعهدات خود در قبال ایران بی‌عملی کرده است و هیچ‌گاه از چنین نشست‌هایی خروجی خاص و ملموسی به دست نیامده است.
سایر اخبار این روزنامه