نمی‌گذاریم پایان تحریم را به تأخیر بیندازند

روحانی در نشست خبری نمی‌گذاریم پایان تحریم را به تأخیر بیندازند شرق: رئیس‌جمهور روز گذشته بعد از ماه‌ها نشست خبری برگزار کرد. البته کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد برخلاف جلسات قبلی تعداد کمی از خبرنگاران دعوت شوند و همه آنان این شانس را پیدا کنند که سؤالات خود را از روحانی بپرسند. حسن روحانی در ابتدای این نشست، گریزی به انتقاداتی که به دولت می‌شود زد و عنوان کرد: «وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم، اما جواب‌ندادن ما به آنها به معنای پاسخ‌نداشتن ما به این موارد نیست. ما تا روز آخر دولت به دنبال خدمت‌رسانی به مردم هستیم و فرصتی برای پاسخ‌گویی به این موارد نداریم». او ادامه داد: «توافق برجام ایراداتی هم داشت، به هرحال بی‌نقص فقط خداست. برخی می‌خواستند برجام را نابود کنند تا نباشد و همان‌طور که گفتم این برجام که دست‌وپایش را شکسته بودند با دست‌وپای شکسته جلوی ترامپ ایستاد و سه بار او را در مجامع بین‌المللی شکست داد. پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازند. ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست. آمریکا باید به برجام بازگردد و ما هم گفته‌ایم که هرگاه این اتفاق بیفتد ما هم حاضریم به همه تعهدات خود بازگردیم».
 فرصت باشد همین ساعت تحریم‌ها را  از  دوش مردم برمی‌داریم
روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اینکه گفتید اجازه نخواهید داد هیچ‌کس مانعی در برداشته‌شدن تحریم‌ها ایجاد کند، پیامی برای مجلس است؟ گفت: «دولت همه تلاش خود را انجام می‌دهد که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام می‌دهد. آنچه مجلس تصویب کرده، اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است. هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به اجرای تعهدات خود بازمی‌گردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت».
 در  یک جنگ تمام‌عیار  اقتصادی هستیم


رئیس‌جمهور همچنین درباره نقش مدیران و تحریم‌ها در وضعیت امروز کشور عنوان کرد: «مشکلات در کشور ما عوامل متعددی دارد که برخی از آنها ساختاری و مربوط به سال‌ها قبل است که باید حل‌وفصل شود. امروز مدیریتی حاکم است که در سال‌های 94 و ۹۵ نیز روی کار بوده است؛ یعنی مدیر امروز آن روز نیز روی کار بوده است، اما چرا در آن سال‌ها ثبات اقتصادی داشتیم و تورم و رکود شکسته شد». او با تأکید بر اینکه امروز در تحریم نیستیم؛ خطا نکنید؛ بلکه در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم که در دنیا و تاریخ کم‌نظیر است، عنوان کرد: «امروز تمام قدرت‌های دنیا به دنبال این هستند که ما نفت نفروشیم. سال‌های ۹۲ تا اواخر ۹۴ ما در تحریم بودیم، اما مشکل نداشتیم، اما از سال ۹۷به بعد وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم، اما برخی قوانین را قبول ندارند. مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده این جنگ رئیس‌جمهوری است؛ وقتی رئیس‌جمهوری فرمانده جنگ است، مدیران آن در خط مقدم هستند».
 نهاد  بی‌اشکال نداریم
رئیس‌جمهور گفت: «فراموش نکنید که غیر از مشکلات ساختاری و جنگ اقتصادی با مشکلی به نام همسویی مخالفان دولت با مخالفان جمهوری اسلامی در دنیا مواجهیم؛ این هم‌صدایی خیلی بد است. چرا درباره مخالفان دولت سؤالی پرسیده نمی‌شود؟ مدیریت حتما نقص و عیب دارد و همه باید ما را یاری کنند؛ چراکه ما همان‌طور که در جنگ تحمیلی نمی‌توانستیم به تنهایی پیروز شویم، امروز نیز نمی‌توانیم به تنهایی در میدان جنگ، جنگ را اداره کنیم». او افزود: «اگر صحبت‌های من در جلسات دولت پخش شود، مشخص می‌شود که من چقدر با مدیران دعوا می‌کنم؛ ملیون‌ها نفر در سراسر کشور به عنوان دولت کار می‌کنند و منظور از دولت فقط رئیس‌جمهور نیست. همان‌طور که می‌گویم اگر شکستن تحریم میسر باشد و یک دقیقه تأخیر در آن حرام است، در زمینه مدیریت نیز همین را می‌گویم و معتقدم اگر ما بتوانیم نقش مدیریت را یک دقیقه زودتر برطرف کنیم، وظیفه ماست. حتما هستند افرادی که اشکالاتی داشته باشند؛ حتما قوه قضائیه، نیروهای مسلح و مجلس ما اشکالاتی دارند؛ نهاد بی‌اشکال نداریم و همه اشکال دارند، همه باید مشکلات را با هم حل کنیم». روحانی گفت: «نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله می‌کنیم و به سایرین حمله نمی‌کنیم؛ اگر کسی به دولت تهمت زد و توهین کرد چرا تشویق می‌شود؟ آیا امروز کسی جرئت دارد به قوه قضائیه و نیروهای مسلح توهین کند؟ اگر جرئت می‌کند، بفرمایید؛ فردا این کار را بکنند و فردا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چند نفر احضار می‌شوند».
 مصوبه کاهش تأثیرات تحریم را  مفید نمی‌دانم
او در پاسخ به پرسشی مبنی ‌بر اینکه دولت برای مصوبه مجلس درباره پروتکل‌های الحاقی چه اقدامی دارد، گفت: «البته دولت قبلا موضع خود را نسبت به این قانون اعلام کرده و من قبل از تصویب قانون هم اعلام کردم که این را مفید نمی‌دانیم. البته من به وزرا و معاونین مربوطه دستور دادم که آیین‌نامه اجرائی این قانون را فراهم کنند و امیدوارم که تا پایان این هفته در جلسه دولت مطرح و تصویب شود و در صورت تصویب آن در دولت بر اساس آن عمل خواهد شد. تفسیری که ما از این قانون داریم و بر اساس عنوان آن آیین‌نامه اجرائی خواهیم نوشت، عنوان طرح هم لغو تحریم‌ها است یعنی قانونی که می‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند نه قانونی که می‌خواهد لغو آن را به تأخیر بیندازد».
 مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد
او درباره تعامل دولت و مجلس در زمینه لوایح دولت گفت: «دولت یک لایحه بسیار مهم راجع به انتخابات به مجلس قبل داد، اما متأسفانه در دستور کار قرار نگرفت؛ ماه‌ها در دولت برای تدوین آن لایحه بحث شد، اما متأسفانه مجلس قبل آن را کنار گذاشت. ما مجددا لوایحی را که در مجلس قبل تصویب نشده بود، به مجلس فعلی دادیم، اما متأسفانه هیچ‌کدام امروز در دستور کار نیست. مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت لوایحی است که ما به مجلس دادیم و از اولویت‌های مردم هستند. متأسفانه مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست».
 بعید می‌دانم اردوغان بخواهد به تمامیت ارضی ما  توهین کند
روحانی درباره شعرخوانی اخیر رئیس‌جمهور ترکیه و آینده روابط دو کشور گفت: «این یک شعر چندپهلو است و اگر در ایران خوانده شود یک معنا دارد و اگر در جای دیگری خوانده شود یک معنای دیگری دارد. مقامات ترکیه صریحا اعلام کردند که آقای اردوغان چنین قصدی نداشته است و در همان سخنرانی نیز بر لزوم فعالیت چندجانبه در منطقه تأکید کرده‌اند و همچنین با سابقه‌ای که از آقای اردوغان دارم بسیار بعید می‌دانم که ایشان بخواهند به تمامیت ارضی ما توهین کنند». او افزود: «آقای اردوغان معمولا شعر زیاد می‌خواند و به ‌نظر من با توضیحاتی که دادند می‌توانیم از این مسئله عبور کنیم. حساسیت مردم ما بسیار مهم است و همه دنیا باید بدانند که میلی‌متر میلی‌متر سرزمین ملی برای مردم ما اهمیت دارد و همه در سخنرانی‌های خود باید به این موضوع بیشتر توجه کنند».