FATF بزودی در مجمع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد

گروه سیاسی/ در پی انتشار خبر موافقت مقام معظم رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت، برخی اعضای مجمع در همین رابطه به اظهارنظر پرداختند.
هفته گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود از تلاش دولت برای بازگرداندن لوایح FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. او گفته بود که دولت در اینباره به رهبر معظم انقلاب نامه نوشته است. دیروز هم لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران این خبر را تأیید کرد و یادآور شد رهبر انقلاب در پاسخ به این نامه ضمن موافقت با راه حل‌های حقوقی مطرح شده برای رفع نگرانی‌ها، موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
در همین رابطه مجید انصاری، عضو مجمع  به ایلنا گفت: «خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و بزودی در مجمع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.» انصاری درباره سرنوشت احتمالی این فرآینده هم گفته که لوایح مرتبط با FATF «ممکن است با شرط‌ها، ملاحظات، رزرو‌ها و تحفظ‌هایی با نگاه به منافع ملی و کشور تصویب شود.»
با وجود این آیت‌الله شبستری، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با «تسنیم» گفته که لوایح FATF از دستور کار مجمع تشخیص خارج شده و بعید است مجدد بررسی شود. او گفته است: «ما روز چهارشنبه جلسه داشتیم و هیچ بحثی درباره FATF نشد.»


او البته گفته که بررسی مجدد این مسأله در مجمع با ابلاغ دستور «حکم یا دستور بالاتری» ممکن می‌شود اما افزوده است: «تا امروز چیزی به ما ابلاغ نشده است.»
اما قربانعلی دری نجف آبادی عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام به «تسنیم» گفته است: «این امکان وجود دارد که بررسی مجدد موضوع در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بگیرد.» او تأکید کرده است: «من از بررسی مجدد FATF در مجمع اطلاع دقیقی ندارم ولی آنچه مسلم است، این است که ما باید نسبت به تعهدات طرف مقابل اطمینان حاصل کنیم.» دری نجف‌آبادی این را هم افزوده که بررسی مجدد به معنای تصویب قطعی FATF نیست. احمد توکلی نیز در گفت‌و‌گو با «ایسنا» درباره گزارش‌ها مبنی بر موافقت رهبری با تمدید مهلت بررسی لوایح پیشنهادی گروه ویژه اقدام مالی ابراز بی‌اطلاعی کرده است. احمد توکلی گفته است: «هر زمان که این موضوع به طور قطعی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شود به ما اعضا نیز گفته خواهد شد.»
در این شرایط این‌طور به نظر می‌رسد که علی رغم تأیید اصل موضوع، هنوز بررسی عملی و آغاز دوباره بحث‌ها درباره آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام کلید نخورده است. آن هم در شرایطی که جلسات حضوری مجمع در ماه‌های گذشته به‌دلیل فراگیری کرونا تقریباً تعطیل بود. اینکه در ادامه، این بحث چگونه به صحن مجمع باز خواهد گشت موضوعی است که احتمالاً در روزهای آینده روشن خواهد شد.