چرا صدا و سیما روی «تمام» برنامه‌هایش نظارت نمی‌کند؟ «دستپخت» بد!

گروه فرهنگ و هنر – انگار حاشیه‌های بزرگ‌ترین رسانه رسمی کشور تمامی ندارد. به تازگی داور یک مسابقه آشپزی به نام «دستپخت» که از شبکه اول سیما پخش می‌شود، سوالی را از یکی از شرکت‌کنندگان پرسیده که بسیاری را به انتقاد از این شخص و صدا و سیما واداشته است. این داور از دختر شرکت‌کننده پرسیده: «با شغل بابات که راننده تاکسیه جلو دوستات اذیت نمی‌شی؟!» گرچه این داور پس از حواشی ایجاد شده برای این برنامه تلویزیونی توضیحاتی را ارائه کرد اما از آنجا که نخستین‌ بار نیست که چنین اظهارنظرهای عجیبی در یک برنامه تلویزیونی مطرح می‌شود، این سوال به وجود می‌آید که آیا ناظران پخش نظارتی را که سفت و سخت در مورد سریال‌های تلویزیونی اعمال می‌کنند، در مورد دیگر برنامه‌ها نیز مدنظر دارند؟ آیا افراد شاغل در صدا و سیما نمی‌دانند که یک رسانه آن هم در سطح ملی چگونه می‌تواند احساسات افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد؟
تقریبا دو روز است که یک پرسش نامعقول در یک برنامه تلویزیونی عواطف افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری را خشمگین کرده است. سید وحید حسینی، مجری مسابقه آشپزی «دستپخت» که از شبکه اول سیما پخش می‌شود از دختر شرکت‌کننده پرسید: «اینکه شغل پدرت راننده تاکسی است جلوی دوستانت ناراحتت نمی‌کند؟» همین سوال باعث شد که موجی از انتقادات به سمت این فرد و صدا و سیما روانه شود. این در حالی است که هنوز مدت زیادی از خبرساز شدن یک راننده تاکسی اینترنتی که موجی از همدلی را ایجاد کرد نمی‌گذرد. راننده‌ای که از اپراتور می‌خواست هزینه مسافر را به اعتبارش بازگرداند چون او از پرستاران بخش کرونا کرایه نمی‌گیرد.
البته در آن سو دختر شرکت‌کننده در پاسخ به سوال غیرحرفه‌ای این مجری با سری بالا گفت: «این هم یک شغل است و مگر همه شغل‌ها باید دکتر و مهندس باشند؟» دختر به نوعی تلاش می‌کند تا به این مکالمه ناخوشایند پایان دهد، اما مجری بار دیگر تاکید می‌کند، «یعنی همه دوستانت می‫دانند که شغل پدرت راننده تاکسی است؟»
با پخش این بخش از مسابقه در فضای مجازی موجی از انتقادات به سوی این برنامه روانه شد. سهیل محمودی، شاعر و پژوهشگر ادبی که پیش‫تر سابقه اجرا نیز داشته گفت: «پدر من یک کارگر ساده بود. شاگردشوفر شرکت واحد اتوبوسرانی، به این شغل که الان منسوخ شده می‌گفتند: کارگر پارکابی. تَهِ اتوبوس می‌ایستاد و بلیت می‌گرفت از مسافرها... و فرزندانش را با عزت و شرافت و پاکدستی و استغنا بزرگ کرد و تکیه‌گاه خانواده‌اش بود تا آخر عمر. من بیش از هر چیز در جهان به پدرم افتخار کرده‌ام و تلاشم این بوده که مانند او باشرف باشم.»


حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در توییتی در واکنش به حواشی سوال مجری نوشت: «‏راننده تاکسی بودن همچون دیگر مشاغل، شریف و برای جامعه مهم است. اما حضور یک به‌اصطلاح مجری در صداوسیما که این شغل را ناراحت‌کننده بداند و با تکبر، فرزند این راننده را درباره شغل پدر مورد پرسش قرار دهد، برای همه ما ناراحت‌کننده است. از رییس رسانه ملی می‌خواهم که عذرخواهی کند». هنرمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز پرسش مجری را مورد انتقاد قرار دادند.
همچنین بیانیه‌ای از سوی سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز منتشر که در بخشی از این اطلاعیه هشدار داده شده: «شایسته نیست این قشر خدوم و زحمت کش از سوی رسانه ملی که باید مروج فرهنگ اسلامی ایرانی باشد مورد توهین قرار بگیرند.»
کار به جایی رسید که پس از حواشی بسیاری که به وجود آمد، حسینی با انتشار ویدئویی درباره آنچه گفته شد توضیحاتی ارائه کرد و در آن عذرخواهی کرد. او گفت: کسی که دارد با شما صحبت می‌کند وحید حسینی پدر خودش راننده تاکسی بوده است. بازبینی که برنامه را دیده و مجوز پخش صادر کرده است پدرش راننده تاکسی است.
حسینی اظهار کرد: در سال ۹۹ قصد ما برای دعوت مشاغل تکریم آنهاست ما داریم از مشاغل تقدیر می‌کنیم و قصد تخریب نداریم.
این مجری درباره سوال و جواب مورد انتقاد مخاطبان گفت: بحث ما جواب غرورآمیز آن دختر است که با افتخار از شغل پدرش حرف می‌زند. بعد هم جواب من و تشکر از اوست.
وی در پایان گفت: قصد و نیت ما خیر بود و می‌خواستیم بگوییم این شغل کنار همه مشاغل دیگر محترم است. اگر هم به کسی برخورده است دست شما را می‌بوسم من قصدم تقدیر از شماست اگر هم جسارتی شده است عذر می‌خواهم.
البته باید این پرسش را از مجری محترم پرسید که آیا ادبیات و لحن شما بویی از تقدیر از مشاغل دارد؟
حدودا یک سال پیش هم اظهارات یک مجری دیگری گفته بود هرکسی از شرایط ناراضی است می‌تواند جمع کند و از کشور برود! اظهاراتی از این دست که مصداق بارز ورود مستقیم به حریم شخصی افراد خوانده می‌شود این پرسش‌های جدی را به میان می‌آورد که آنتن تلویزیون چند بار مجال اشتباه را به یک برنامه تلویزیونی می‌دهد؟ و اساسا چرا رسانه ملی باید ابزاری باشد در دست افرادی که گاه به واسطه بازنشر مکرر همین ویدئوها در فضای مجازی، بیش از توانمندی واقعی شان، دیده می‌شوند؟
حاشیه‌هایی از این دست که هم زمان شده‌ است با کم رونقی برخی برنامه‌های تلویزیونی، می‌تواند ترفندی تلقی شود برای جذب سیلی از مخاطبان که مدتی است برای دریافت کارکردهای اصلی تلویزیون از جمله سرگرمی، آموزش و دریافت اطلاعات، روانه فضای مجازی و شبکه‫های اجتماعی شده است.
حسین فردرو که تولید مسابقه‌های تلویزیونی متعددی را بر عهده داشته است، در گفت‌وگویی عنوان می‌کند که همیشه بوده‌اند مجری‌هایی که علاقه‌مند بودند با ایجاد حاشیه دیده شوند و خود را میان مخاطبان جا بیندازند. او در این زمینه توضیح می‌دهد: ما در هر زمانی و در همه جای دنیا، مجریانی داشتیم که سعی می‌کردند حرص مخاطب را دربیاورند و کاری می‌کردند که بیننده‌ها معترض شوند و با این روش چالش‌هایی را به وجود می‌آوردند که مخاطب‌شان بیشتر شود. کسانی که نمی‌توانند مردم را شاد کنند و بخندانند و حرفی برای گفتن ندارند با این روش که حرص مردم را درمی‌آورند خودشان را میان مخاطبان جا می‌اندازند و معروف می‌کنند. این کار اگر تکرار شود، صداوسیما باید جلوی آن را بگیرد.
این برنامه‌ساز باتجربه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حاشیه اخیر برنامه آشپزی شبکه یک می‌گوید: من فکر می‌کنم مجری نتوانسته است منظورش را به درستی بیان کند. اینطور که در این ویدئو به نظر می‌رسد، انگار ایشان خواسته بگوید کار راننده تاکسی قابل احترام نیست. این رویکرد را نباید به کل سازمان صداوسیما تعمیم داد؛ زیرا صداوسیما می‌داند در حال حاضر اغلب قشر عام و یا کم درآمد بیننده‌اش هستند. آدم‌هایی که تحمل‌شان زیاد است و از بیشتر حرف‌هایی که از صداوسیما می‌شنوند بدون تحلیل می‌گذرند.
فردرو ادامه می دهد: ما همیشه از برنامه‌های صداوسیما تقاضا داریم که این مطلب را جا بیندازند که خود افرادی که صحبت می‌کنند در قبال مطلب عنوان شده مسئول باشند و هر چیزی را به عنوان یک سیاست کلی از آن بالا نبینیم. در صورت اشتباه این فرد، باید خودش عذرخواهی کند و در صورت تکرار صداوسیما باید برخورد کند. اگر صداوسیما به جای انتخاب‌های خوب محدودیت‌ها را زیاد کند به برنامه‌سازان و مدیر گروه‌ها لطمه می‌خورد.