پیام روحانی به بایدن

آرمان ملي: «اجـــازه نــمي‌دهيم پايان تحريم‌ها را به تاخير بيندازند» جملات روز گذشته رئيس‌جمهور در نشست خبري پيام‌هاي زيادي را در خود داشت. حسن روحاني در سال 92 که پا به پاستور گذاشت با مردم از تلاشش براي بهبود شرايط گفت که لغو تحريم‌ها از جمله تحقق اين وعده بود اما بسياري از افراد مي‌دانند چه افراد و جرياناتي در 7 سال دولت روحاني براي پايان نيافتن تحريم‌ها و بقاي فشار به دولت و ملت تلاش بي‌وقفه داشتند،‌ به نظر مي‌رسد روحاني تا پيش از پايان حضور در پاستور به معرفي آناني مي‌پردازد که از سختي مردم خوشحال و منافعشان در چالش‌آفريني براي دولت بوده و هست. او ديروز همچنين به اين موضوع اشاره کرد: «وقت اين کار را نداريم که به حاشيه‌ها بپردازيم اما جواب ندادن ما به آنها به معناي پاسخ نداشتن ما به اين موارد نيست» رئيس‌جمهور مانند هميشه نشان داد همه و سياه‌نمايي مخالفان تاثيري بر عزم دولت در پرونده هسته‌اي ندارد و گفت: «هر زمان که 1+4يا 1+5 به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجراي تعهدات خود بازمي‌گرديم و هيچ مانعي در اين مسير نخواهيم داشت.» بدون شک در کنار مخالفت خارجي برجام برخي در داخل هم اقداماتي دارند که گويي مکمل فشارها و تخريب‌هاي خارجي هستند که اقدامات آنها سبب شد تا رئيس‌جمهور بگويد: «غير از مشکلات ساختاري و جنگ اقتصادي با مشکلي به‌نام همسويي مخالفان دولت با مخالفان جمهوري اسلامي در دنيا مواجهيم؛ اين همصدايي خيلي بد است. چرا درباره مخالفان دولت سوالي پرسيده نمي‌شود» آماري که روز گذشته ار سوي رئيس‌جمهور درباره عملکرد دولت ارائه شد هم بهترين پاسخ به بدخواهان دولت و ملت بود؛ عملکرد دولتي که در زمان تحويل به روحاني با تورم بالا مواجه بود اما ظاهرا دولت بعد چنين شرايطي را از روحاني تحويل نمي‌گيرد. اهم اظهارات حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني از اين قرار است:
در دوران قبل از جنگ اقتصادي دولت را در سخت‌ترين شرايط يعني رکود تورمي تحويل گرفتيم و رشد اقتصادي منهاي هفت و هفت‌دهم درصد و تورم ما بالاي 30 درصد بود. شرايطي که براي هيچ دولتي در ابتداي کارش سابقه نداشت. ما درآمد نفتي‌مان قبل از دولت يازدهم حدود صدميليارد در سال بوده ولي متوسط درآمد نفتي خوب ما در اين دولت به‌طور متوسط 52ميليون دلار بوده است. ما گاهي نفت را از 30 دلار هم کمتر فروختيم اما بهترين شرايط تورمي را در سه 94، 95 و 96 سال حدود 11 درصد بوده که در 50 سال گذشته سابقه نداشته که دولتي سه سال اين چنين آماري داشته باشد.
وعده ما به مردم اعتدال و تداوم ارتباط با جهان بود و به مردم گفتيم که تحريم‌ را از دوش مردم برمي‌داريم و حق مردم را استيفا مي‌کنيم و کارهايي که در اين مدت براي استيفاي حقوق مردم در مسائل بين‌المللي انجام داديم بهترين اقدامات بود. در ميدان مشترک نفتي با عراق از 70 بشکه در روز به هزار بشکه رسيديم. و در ميادين مشترک گازي هم در توليد از قطر جلو زديم. يکي از بالاترين رشد اقتصادي کشور ما در سال 95 بود که بالاترين رشد اقتصادي جهان را داشتيم و در طول اين هفت سال در بسياري از زمينه‌ها به وعده‌هاي خود به مردم عمل کرديم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحريم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، تثبيت حق هسته‌اي به عنوان يک حق قانوني براي مردم ايران بود.
ادامه صفحه 6