خروج رشد اقتصادی از دامنه منفی

آرمان‌ملي: مرکز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي اعلام کرده است که رشد اقتصادي سال‌جاري از دامنه رشد منفي خارج مي‌شود. در اين گزارش آمده است که تخمين زده مي‌شود که در شش ماه نخست سال 99 و روندهاي قابل تحليل تا پايان سال، رشد اقتصادي 5/0 درصد و بدون نفت 8/0 درصد باشد.
روز يکشنبه هفته جاري، رئيس کل بانک مرکزي در صفحه شخصي اينستاگرامش با بيان اين مطلب که ايستادگي و همت بزرگ ايران در اوج جنگ اقتصادي، کرونا و تلاش فعالان اقتصادي کشور در سال جهش توليد جواب داد، از مثبت‌شدن نرخ رشد اقتصادي خبر داد. عبدالناصر همتي، در اين باره نوشت: همانگونه که در گذشته براساس روند شاخص‌هاي توليدات صنعتي و کشاورزي و نيز رشد تسهيلات سرمايه در گردش بانک‌ها اعلام کرده بودم رشد اقتصادي کشور مثبت شد. او ادامه داد: گزارش اداره حساب‌هاي اقتصادي بانک مرکزي حاکي از اين است که رشد توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه (100=1390) در شش ماه نخست سال 99 با نفت و بدون نفت مثبت شد. رئيس کل بانک مرکزي افزود: بنابر گزارش رشد اقتصادي بدون نفت در شش ماه نخست سال جاري نسبت به دوره مشابه سال گذشته مثبت 4/1 درصد و رشد اقتصادي با نفت مثبت 3/1 درصد است. او ادامه داد: رشد اقتصادي با نفت فصل اول و دوم سال 99 به ترتيب منفي 9/2 و مثبت 1/5 درصد و رشد اقتصادي بدون نفت به ترتيب منفي 6/0 درصد و مثبت 2/3درصد بوده است.
برآورد رشد اقتصادي
مرکز پژوهش‌هاي مجلس نيز در گزارشي به تحليل بخش حقيقي اقتصاد ايران و عملکرد شش ماهه اول و برآورد رشد اقتصادي سال 1399 پرداخت. در چکيده اين گزارش آمده است:‌ تجربه دو سال رشد اقتصادي منفي متاثر از جهش نرخ ارز و مديريت نامناسب کسري بودجه دولت، در سال‌هاي 1397 و 1398 سبب شد تا اقتصاد ايران حدود 11 درصد نسبت به سال 1396 کوچکتر شود. با اين حال بروز نشانه‌هايي از رشد اقتصادي مثبت در فصول پاياني سال 1398 نشان از تخليه اثر شوک‌هاي داخلي و خارجي بر اقتصاد کشور داشت که با شيوع ويروس کرونا از ابتداي اسفندماه 1398 اقتصاد کشور متحمل شوک جديدي شد. بر اين اساس صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني با تعديل پيش‌بيني خود از اقتصاد ايران، رشد اقتصادي کشور را در سال 2020 (1399) به ترتيب 5/4- و 5/5-درصد برآورد کرده‌اند. ضمن اينکه براساس اعلام مرکز آمار ايران نيز رشد اکثر زيربخش‌هاي خدمات در سه ماهه نخست سال 1399 متاثر از شيوع ويروس کرونا منفي شده است. با اين حال به نظر مي‌رسد نهادهاي بين‌المللي در برآورد آثار شيوع ويروس کرونا بر بخش حقيقي اقتصاد ايران دچار بيش‌برآوردي شده‌اند. با در نظر گرفتن تحليل‌هاي ارائه شده در متن گزارش، برآورد مي‌شود پس از تجربه دو سال رشد اقتصادي منفي، رشد اقتصادي در سال 1399 از دامنه رشد منفي خارج شود. براساس آخرين شواهد از عملکرد اقتصاد در شش ماه اول سال 1399 و روندهاي قابل تحليل تا پايان سال، رشد اقتصادي 5/0 درصد، رشد اقتصادي بدون نفت 8/0 درصد، رشد کشاورزي 1/2درصد، رشد نفت 6/1- درصد، رشد صنعت 4/6 درصد، رشد آب، برق و گاز 2/4 درصد، رشد بخش ساختمان 6/14- درصد و رشد بخش خدمات صفر درصد برآورد مي‏‌شود. مهم‌ترين عامل اثرگذار بر اقتصاد در نيمه اول سال 1399 شيوع ويروس کرونا بوده است. بزرگترين ويژگي شيوع اين ويروس آن بود که اثرگذاري آن بسيار متفاوت از اعمال تحريم‌ها بود. درواقع در حالي‌که اعمال تحريم‌ها عمدتا بخش نفت و صنايع بزرگ مثل خودروسازي را متاثر ساخته بود با اين حال شيوع ويروس کرونا عمدتا بر بخش‌هاي خدماتي و صنايع کوچک اثرگذار بود. با توجه به سهم زياد اين بخش‌ها در اشتغال کشور هرچند انتظار نمي‌رود در نتيجه شيوع ويروس کرونا ارزش افزوده اقتصاد کاهش شديدي داشته باشد با اين حال به نظر مي‌رسد آثار رفاهي آن بسيار قابل توجه خواهد بود.