اختلاف مجلس و دولت را تمام كنيد

اختلافات به‌وجود آمده ميان دولت و مجلس را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
من در پنج دوره‌اي که در مجلس بودم گاهي شاهد اين تنش‌ها بين مجالس و دولت‌ها بودم. در اينجا نيز در خصوص اختلاف بين دولت و مجلس به نظرم يک محلل لازم است که سران و روساي کميسيون‌ها را کنار هم بنشانند و ارتباطات در کميسيون‌ها بيشتر باشد. برخي از مطالب بالاخره اختلاف است و اين امري طبيعي است که همه انسان‌ها با هم اختلاف داشته باشند و در کشور ما نيز وجود دارد و امر عجيبي نيست. راه‌حل اين است که با يک محلل و واسطه‌اي اين اختلافات را کاهش داد. راه دوم اين است که مطبوعات ما در اين قصه واسطه شوند و روساي کميسيون‌ها را دور هم جمع کنند و بگويند اختلافتان بر سر چيست. از سويي هم وزرا را گرد هم جمع کنند و بپرسند که چه اختلافي با مجلس دارند؟ مثلا در مجلس يازدهم ما ملاحظه مي‌کنيم که دولت به مجلس مي‌گويد من بالاي هفتاد لايحه قبلي را در مجلس دارم و شما آن لوايح را که ما برايشان وقت صرف کرديم بررسي کنيد چون به‌آنها نياز داريم. اما يکدفعه مي‌بينيم 65 طرح توسط مجلس مطرح مي شود و آنها را اولويت مي‌دهند. خب مجلس که در اين خصوص کار و بررسي نکرده است. دو سوم از نمايندگان مجلس يازدهم جديد و تازه کارند و بايد به نحوي به آنها تفهيم کرد که حال و نياز امروز را ببينيم و مشکلات امروز جامعه را ملاحظه کنيم مخصوصا در شرايطي که بالاخره فشار دشمن از هر زماني بيشتر و سنگين‌تر است. مهم تر از آن اينکه ما اکنون با ويروس کرونا هم در‌گيريم. بايد به اين مشکلات توجه کرد.
دولت و مجلس چگونه مي‌توانند در حوزه‌هاي مختلف به تعامل سازنده دست پيدا کنند؟
يکي از مسائل اساسي که به ذهنم مي‌آيد که مجلس و دولت بايد خيلي روي آن کار کنند ظرفيت‌هاي موجود کشور است. اکنون کشور به حمد‌ا... آنقدر ظرفيت دارد از نقدينگي، نيروي انرژي، پسماندها و شرايط کاري جديد که مجلس و دولت مي‌توانند بنشينند و روي حال فعلي جامعه فکر کنند و براي حل مردم راهنمايي و راهگشايي کنند. صرف تصويب قانون مشکلي را حل نمي‌کند. به قول برخي از آنها آنقدر قانون تصويب کرديم که بيش از دوران مشروطيت و پس از آن است. شما بهترين دارو را هم بنويسيد و تجويز کنيد اما ببينيد که داروي اصلي و مشابه وجود ندارد و و داروي خارجي هم تحريم شده است اين کفايت نمي‌کند. به نظرم آقايان بايد بيشتر با هم بنشينند و رو در رو گفت و گو کنند. حرف زدن در پشت سر و اينکه هر کسي در خلوت خود مسائل را بيان کند فايده ندارد. دولتي‌ها و مجلسي‌ها بايد خيلي راحت و شفاف با مردم صحبت کنند و بگويند که مثلا روي سرانه مصرف خود کار کنيد. در حوزه سوخت، برق و دارو ... گاهي 5 برابر دنيا مصرف داريم که اين خيلي زياد است. ما سالي 18 ميليون مواد غذايي دور ريز داريم. اينگونه که نمي‌شود؛ مردم بايد مصرف خود را به حد معقول و طبيعي قرار دهند و نظارت‌ها بسيار قوي و نيرومند باشد. البته نظارت هم فقط دولتي و تعزيرات نيست بلکه خود مردم بايد نظارت و مراقبت را بر خود بيشتر کنند. تا مقداري هوا سرد مي‌شود مقدار مصرف سوخت آنچنان افزايش مي‌يابد که آنطور که گفته شده روزانه به 570 ميليون مترمکعب مي‌رسد. در حالي که مردم مي‌توانند با پوشيدن لباس گرم و استفاده مناسب و به صرفه در استفاده از انرژي هم صرفه‌جويي کنند. بايد فرهنگ‌سازي بيشتري صورت بگيرد تا ان‌شاء‌ا... بتوانيم بر مشکلات فائق آييم و شرايط به حالت عادي خود بازگردد.


اساسا چـــرا بـا وجود اينکه بسيار مطرح شده که قوا بايد در تعامل و وحدت باشند بازهم شاهد بروز برخي اختلافات هستيم؟
بله بارها بحث تعامل ميان دولت و مجلس مطرح شده اما اين اختلافات صرفا به دولت و مجلس بر نمي‌گردد. مشکل اينجا است که هر کس به تنهايي حرف مي‌زند و روبه‌روي هم حرف نمي‌زنيم. انسان بايد در انتقاد صداقت، آگاهي و دلسوزي داشته باشد. اگر من بخواهم با غرض و مرض و... صحبت کنم يقينا توپ را در زمين شما مي‌خوابانم و مشکل را بر گردن شما خواهم انداخت. در حالي که اگر رو در رو بنشينيم و طرح مساله کنيم که اين مشکل روي زمين مانده به هر دو ما متعلق است آنگاه به دنبال راهکار براي حل مشکل خواهيم رفت. خود مردم نيز همين‌گونه‌اند که برخي صفر و و بعضي صد هستند و اصلا رو در روي هم صحبت نمي‌کنند. در حالي که در مورد مسائل و مشکلات جامعه همه بايد بگويند که چه مقدار از اين مشکل به من مربوط است و براي حل آن بايد چه اقداماتي انجام دهم. ما در اسلام ناب محمدي مبحث تعاونو علي البر و التقوي و عليکم انفسکم را داريم. من بايد ابتدا عيب و اشکال خودم را ببينم و برطرف کنم نه اينکه فقط عيب و اشکال شما را ببينم و بگويم که فقط شما مقصريد و من هيچ اشکالي ندارم. اکنون عملکرد همين تلويزيون را ببينيد کاملا بدون اشکال است؟ بايد همه شبکه‌ها 24 ساعت کار کنند؟ در حالي که بسيار بهتر و بهينه‌تر مي‌توان از اين سرمايه استفاده کرد. راه‌حل اختلاف‌هاي به‌وجود آمده نيز اين است که مديران رسانه‌ها حوزه و دانشگاه و قوا روبه‌روي هم بنشينند؛ درد را به درستي مطرح کنند و راه درمان را نيز کارشناسي ارائه و براي برخورد با مشکلات و ارائه راه‌حل آن يک تصميم عمومي اتخاذ کنند.