هواي آلوده كرونا را تشديد كرد

آرمان ملي- رها معيري: هر چه اين روزها آمار کرونا در کشور رو به‌ کاهش است، اما آلودگي هوا دارد رکورد مي‌زند. به باور بسياري از کارشناسان هواي سرد و آلوده مي‌تواند ماندگاري ويروس کرونا و خطر بيماري‌هاي عفوني مانند آنفلوآنزا و کرونا را به شکل چشمگيري افزايش دهد. اين روزها آسمان تهران و ديگر کلانشهرها خاکستري شده و طبق آخرين اعلام، هواي تهران، زنجان، کرمانشاه و تهران با شاخص 108، 108 و 134 در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس و شهرهاي تبريز، مشهد، اهواز، قم، کرج، شيراز ، اصفهان و دشتستان به ترتيب با شاخص‌هاي 152، 152، 154، 156 ، 162، 170، 178 و 187 در شرايط ناسالم براي همه گروه‌ها قرار دارد. کارشناسان متفق القول بر اين باورند که با اين شرايط هوا که روبه‌ سرد شدن مي‌رود و آلايندگي هوا بيشتر مي‌شود، پايداري ويروس افزايش پيدا کرده و مي‌تواند بسيار خطرناک باشد. روز گذشته سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت از تشديد آلودگي هوا در کلانشهرها ابراز نگراني کرد و گفت: « افزايش آلودگي هوا مي‌تواند ميزان آسيب پذيري دستگاه تنفسي را افزايش دهد و کيفيت پايين هوا خطر جدي براي بيماري‌هاي حاد و مزمن تنفسي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي است. افرادي که بيماري زمينه‌اي دارند و در مناطق آلوده زندگي مي‌کنند، در معرض خطر بيشتر ابتلا به کرونا هستند و بر اساس مطالعات، آلودگي هوا يکي از عوامل افزايش بيماري‌هايي مانند آنفلوآنزا و کرونا است.»
خطر شيوع بيماري‌هاي تنفسي
در اين بين دکتر مهدي نجمي، رئيس اداره بيماري‌هاي مزمن تنفسي وزارت بهداشت با اشاره به نقش آلودگي هوا بر افزايش موارد بستري و مرگ و مير ناشي از کرونا، به «آرمان ملي» گفت: امسال زمستان با توجه به وارونگي هوا، آلودگي هوا و شيوع بيماري‌هاي تنفسي و ... انتظار داريم در سراسر کشور وضعيت بدتري در خصوص کرونا تجربه کنيم. رئيس اداره بيماري‌هاي مزمن تنفسي وزارت بهداشت با اشاره به نقش آلودگي هوا بر افزايش موارد بستري و مرگ و مير ناشي از کرونا، گفت: امسال با توجه سردتر شدن هوا، وارونگي هوا، آلودگي هوا و شيوع بيماري‌هايي مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگي و... انتظار داريم در سراسر کشور وضعيت بدتري در خصوص کرونا تجربه کنيم. وي درباره تاثير آلودگي هوا بر شيوع بيماري‌هاي تنفسي از جمله کرونا، گفت: با توجه به اينکه با افزايش آلودگي هوا شيوع بيماري تنفسي هم افزايش مي‌يابد و اين موضوع طبيعتا مي‌تواند افزايش شيوع کرونا را نيز در پي داشته باشد. افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي قلبي‌ريوي در زمان آلودگي هوا با تشديد علائم و عود بيماري روبه‌رو هستند و مسلما اين موضوع بر ابتلا و شدت بيماري کرونا تاثيرگذار خواهد بود. در روزهاي آلوده بهتر است سعي کنيم تا حد امکان از منزل خارج نشويم. افراد مسن، کودکان، بيماران مزمن به‌ويژه بيماران قلبي‌ريوي بهتر است تا حد امکان در روزهاي آلوده از منزل خارج نشوند.
آرامش قبل از توفان؟‌


طبق آخرين آمار نيز12 شهرستان (زرين دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گميشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلي، رودسر و تالش در استان گيلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران) در وضعيت قرمز، 288 شهرستان نارنجي و 148 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند. همچنين از دوشنبه (24 آذر) تا سه شنبه (25 آذر 99) 223 بيمار جانشان را از دست دادند و همچنين هفت هزار و 704 بيمار جديد کوويد-19 در کشور شناسايي شدند. 5704 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.