شرم کردیم!

> آفتاب یزد قادر نیست جزییات این لایو را به دلیل به کار رفتن الفاظ زشت و خارج از ادب منتشر کند
> آذری جهرمی: به جای دعوا کردن باید به اصل مطلب که نجات دادن آن بچه است بپردازیم
آفتاب یزد- گروه شبکه: خبر تکان‌دهنده بود. آنقدر که هرکس آن را می‌شنود یا می‌بیند در بهت و شوک فرو می‌رود. صحبت از نوجوان 14 ساله‌ای است که لایو اینستاگرامی‌اش با یک بلاگر خانم خبر ساز شده است.
او در این لایو حرف‌هایی را بر زبان می‌آورد که ضمن تلخ و نگران‌کننده بودنش عرق شرم بر پیشانی می‌نشاند. حتی این سوال را در ذهن متبادر می‌سازد که چرا باید نوجوانی در این سن، ذهنش را از مسائلی سخیف پر کند. قسمت تلخ ماجرا اینجاست که این لایو را بسیاری دیده اند، حتی پدرو مادرش! هرکس به زعم خود این ماجرا را تحلیل می‌کند و افراد و نهادهای مختلفی را مقصر داستان می‌داند. اما مسئله، رها کردن کودکان و نوجوانان در بحرانی‌ترین سن دوران زندگی شان است که قابل بخشش نیست.


> باید به وضعیت این خانواده رسیدگی کرد
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به پخش ویدیویی مربوط به حضور یک نوجوان ۱۴ ساله در لایو نامناسب اینستاگرامی، می‌گوید: « فیلم تلخ و آزار‌دهنده بود و نهاد‌هایی که مسئولیت امدادرسانی به کودکان و نوجوانان در این شرایط را دارند باید وارد عمل شوند و باید به جای پخش این فیلم به وضعیت این خانواده رسیدگی کرد.»به گزارش باشگاه خبرنگاران، او ادامه داد: «از همان سه یا چهار شب پیش خواستم که آدرس پیدا کنند و همکارانمان بروند و اگر می‌توانیم کمک به این خانواده و این بچه کنیم.»وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد:« به جای دعوا کردن باید به اصل مطلب که نجات دادن آن بچه است بپردازیم؛ اگر نهاد‌هایی مسئولیت تربیت و مسائل فرهنگ را مد نظر داشته باشند این مسائل به وجود نمی‌آید.» آذری جهرمی افزود: «توصیه نهاد‌هایی که فیلم‌ها را پخش می‌کنند این است که طوری سیاه نمایی نکنند که احساس ضد انقلاب و دشمن این باشد که وضعیت کل نوجوانان ما این است.» او عنوان کرد: « این مملکت اگر فرد مشکل داری مثل ایشان دارد که باید به مشکلش رسیدگی کرد، نوجوان‌های دین دار و سالم و سلامت و معتقد به اسلام هم دارد. طوری سیاه‌نمایی نکنیم
که دشمن بگوید نوجوانان تربیت شده در جمهوری اسلامی این‌گونه هستند.»وزیر ارتباطات در پایان در پاسخ به پرسش پیرامون دلیل عدم پیگیری اینترنت ویژه کودکان اظهار کرد: «ما به جد این مسئله را از روز اول پیگیری کردیم و شما بروید ببینید چه کسی از من در دادگاه شکایت کرد تا طرح اینترنت کودکان متوقف شود.»
> واکنش کاربران
اما واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این ماجرا، نشان از عمق ناراحتی و نگرانی‌های آنها دارد.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« تلنگری از لایو پسر 14 ساله خوردیم. ولی فارغ از اینکه مقصر چه ارگان یا سازمانی هست، آیا به نقش خودمان در مقابله با همچین افتضاحی فکر کردیم؟»
کاربر دیگری گفته است:«کسانی که لایو نوجوان ۱۴ ساله با یک دختر حدود ۳۵ ساله رو دیده باشند مفهوم شبیخون فرهنگی را بهتر درک می‌کنند.»
دیگری نوشت:« الان دیگه قطعا لایو نوجوان ۱۴ ساله رو پدر و مادرش هم دیدن و همچنین فامیل و اقوامشون. خدا بهشون صبر بده، تو شرایط بسیار بسیار بدی قرار دارند.»
کاربران دیگر نوشته اند:« پدر ومادرها خواهش می‌کنم به فکر آینده بچّه هاتون باشید،خیلی زود دیر میشه»،«لایو حاشیه ساز اخیریک بلاگر و نوجوان ۱۴ ساله به خوبی گوشه‌ای از تاثیر عدم نظارت و کنترل فضای مجازی بر نوجوانان رو نشون میده!»، «لایو بلاگر اینستاگرامی و نوجوان۱۴ ساله نشون داد چقدر سطح سواد رسانه‌ای جامعه پایینه. والدین در غفلت و مسئولان در خواب خرگوشی!»، «جوان‌ها و نوجوانان قربانی عدم مدیریت فضای مجازی توسط مسئولان،عدم آموزش درست در آموزش و پرورش و تربیت اشتباه خانواده شون شدند.»