یلدای مجازی را چگونه برگزار کنیم؟

آفتاب یزد در گفتگو با کارشناسان و هنرمندان از آنان خواسته است توصیه‌های خود را برای برگزاری مراسم شب یلدا با توجه به شیوع کرونا بیان کنند.
آنان اصرار به برگزاری مراسم مجازی دارند و تاکید می‌کنند دوری در شب یلدا بهتر از مرگ عزیزان است
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: امسال برخلاف سال‌های گذشته به دلیل شیوع گسترده بیماری منحوس کرونا از مردم خواسته شده است که یلدا را به صورت مجازی و به دور از هم برگزار کنند. یلدا یعنی در بلندترین شب تا سحر و در کنار بزرگان فامیل دور هم نشستن، حال آن که امسال و بخاطر کرونا و حفظ سلامتی بزرگان فامیل باید یلدا را به صورت مجازی برگزار کنیم. هرساله با فرارسیدن روزهای پایانی آذر ماه شاهد هیاهوی مردم در بازارها و خیابان‌های شهر بودیم اما امسال حدود 10 ماهی است که میزبان مهمان ناخوانده‌ای هستیم که تا کنون تمام مراسم‌های مذهبی و جشن‌های جهانیان را تحت الشعاع خود قرار داده است. ما در این نوشته سعی کردیم به این بپردازیم که یلدای مجازی را چگونه باید برگزار کرد؟ قطعا مردم خودشان راه درست را با توجه به پیشنهادات انتخاب خواهند کرد. وظیفه رسانه‌ها آگاهی دادن به مردم و ایجاد بینش درست در آن‌ها است و قطعا مردم با آگاهی درست‌ترین تصمیم را خواهند گرفت. یلدای امسال را مجازی برگزار کنیم تا یلدای سال بعد کنار هم باشیم.
>دورهمی شب یلدا تهدیدی برای شهرهای نارنجی


بر اساس اعلام وزارت بهداشت، یکی از عمده علل ابتلا به ویروس کرونا دورهمی‌های خانوادگی است لذا می‌طلبد برای جلوگیری از شیوع این ویروس آخرین یلدای قرن را متفاوت‌تر از پیش برگزار کنیم و از اجتماع در خانه بزرگان بپرهیزیم. تاکنون از ایام نوروز تا عید فطر، عید سعید قربان و روزها و شب‌های محرم تا قدر رمضان همگی به نوعی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. حالا با فرا رسیدن طولانی‌ترین شب سال موجی از نگرانی برای مدیریت کرونا در کشور ایجاد شده است. پرستار بخش کرونا بیمارستان سینا، به برنا گفت: « امیدواریم در این شب افراد کمی به کرونا و بیماری مبتلا شوند و افراد کمی به علت ابتلا به این بیماری
از بین بروند تا خانواده‌های کمتری عزادار شوند و دغدغه همه‌گیری کرونا و شعله‌ور شدن مجدد این بیماری کمتر باشد. زیرا برگزاری دورهمی‌های خانوادگی به شدت می‌تواند دوباره بیمارستان‌ها را شلوغ کند و عده زیادی را به بخش‌های آی سی یو بکشاند. » دیگر پرستار بخش آی سی یو این بیمارستان گفت: « متاسفانه عده زیادی از بیمارانی که پای آن‌ها به آی سی یو باز شده زن و شوهر و اعضای یک خانواده بوده و هستند که به علت دورهمی‌های خانوادگی به این بیماری مبتلا شدند و عده زیادی از این افراد از بین رفتند. خانواده‌های زیادی داریم که به علت همین بی‌توجهی‌ها زن، شوهر یا یکی از فرزندان خود را از دست دادند و عزادار شدند. همنشینی در کنار هم در شرایط اپیدمی کرونا خطرناک است، زیرا
این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد و اگر بی‌توجهی کنیم خیلی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را از بین می‌برد، باید به قدیمی‌ها و بزرگان فامیل احترام بگذاریم. امسال احترام گذاشتن به این عزیزان این است که آن‌ها را از راه دور ببینیم. » پرستاری از بیمارستان شهید بهشتی گفت: « توصیه جامعه پزشکی به مردم پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی در شب یلداست اما در کنار آن محدودیت‌های قانونی برای جلوگیری از ترددها و قرنطینه شب یلدا هم وجود دارد. در هر صورت در شرایطی هستیم که معلوم نیست کی واکسن کرونا به ایرانیان می‌رسد بنابراین در این شرایط هیچ راهی نداریم جز اینکه قرنطینه‌ها را ادامه بدهیم و حتی سختگیرانه‌تر کنیم به خصوص اینکه به سمت زمستان و فصل سرما می‌رویم که شوخی ندارد و اگر دچار همزمانی اپیدمی آنفلوآنزا هم بشویم با فاجعه‌های تلخ‌تری رو به رو می‌شویم و راهی جز شکست نداریم.»
>تلخی تحمل دوری بهتر از تلخی تحمل مرگ
در همین خصوص دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا به آفتاب یزد گفت: « مردم در زمان عید نوروز رعایت کردند و از بسیاری از دورهمی‌ها دوری نمودند. در یلدا هم باید مانند نوروز مردم رعایت کنند و از دورهمی‌ها خودداری کنند. ان‌شاءالله سال دیگر و در شرایط بهتر می‌توانند در شب یلدا و دیگر مناسبت‌ها بار دیگر کنار هم جمع شوند.امسال مردم نباید یلدا را به صورت حضوری برگزار کنند و تلاش کنند تنها از طریق فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط باشند. »
>توصیه هنرمندان
در ادامه رسول نجفیان بازیگر و کارگردان نیز در توصیه‌ای به مردم به آفتاب یزد گفت: « یلدا یکی از اعیاد و جشن‌های کهن
ایران زمین است. یلدا تقریبا زایش خورشید محسوب می‌شود. یلدا به
معنای تولد نور و خورشید است. از آن جایی که از غروب 30 آذرماه وارد درازترین شب سال می‌شویم به آن یلدا می‌گویند. فرهنگ ایران زمین فرهنگ دامداری و کشاورزی بوده است و تمام تعلقات معیشتی مردم تکیه بر کشاورزی و دامداری داشته است. افراد هراس داشتند که زمستان بزرگی که در افسانه‌ها آمده است پایان نپذیرد به همین دلیل می‌ترسیدند شب دراز یلدا هم صبح نشود. این‌ها حرف‌های عامه مردم است که حتی علم نجوم هم نداشته‌اند.
در نتیجه این شب را دور هم جمع می‌شدند و به آن چله بدر هم می‌گفتند. مردم هستی آمیخته با طبیعت داشته‌اند. در دوران معاصر مردم در این شب حافظ خوانی و شاهنامه خوانی دارند و در کنار هندوانه و انار شب یلدای خود را سپری می‌کنند. بستگان در این شب به خانه بزرگ فامیل می‌رفتند و دور ایشان جمع می‌شدند. حتی اگر کسی دچار فقر و مریضی بود او را گلریزان می‌کردند. این شب پر از مهربانی و عطوفت بود و بسیاری از مردم کینه‌های خود را از یکدیگر فراموش می‌کردند. در نتیجه یلدا یکی از اعیاد بزرگ پر‌ اهمیت است اما امروزه جهان اسیر تجربه تلخی به نام کرونا است. علی رغم اینکه میل داریم دور هم باشیم نمی‌توانیم زیرا تلخی تحمل دوری از یکدیگر بهتر از تلخی تحمل مرگ عزیزان است. لطفا این یک شب را تحمل کنیم و دور از هم باشیم به امید اینکه باعث مرگ عزیزی نشویم. من هرجمعه در رادیو پیام شاهنامه خوانی دارم و شب یلدا هم رادیو، فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها برنامه‌هایی برای مردم دارند. افراد می‌توانند میلیونی در این گونه برنامه‌ها
به صورت مجازی جمع شوند. همچنین مردم می‌توانند در این شب حافظ، شاهنامه و فردوسی بخوانند و داستان‌ها را تحلیل و تفسیر کرده و از آن‌ها درس‌های بزرگی بیاموزند. این شب همیشه پر از یادگیری بود و بخش بزرگی از ثروت معنوی من از این اعیاد است. مردم امسال هم می‌توانند با مطالعه آثار بزرگان از این شب برای یادگیری استفاده کنند. »
>یلدای مجازی قابل تامل است
همچنین ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر به آفتاب یزد گفت: « بدون تردید با توجه به فرهنگ اغراق‌آمیز توسعه یافته استفاده از فضای مجازی در خانواده‌های ما، الان بهترین شکل استفاده از تماس‌های تصویری است. امیدوارم دولت محترم و وزیر مربوطه در شب یلدا مردم را بیشتر حمایت کنند و کیفیت اینترنت به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیاز فراگیر مردم باشد. راهی جز این به نظر من وجود ندارد. در سوی دیگر افراد می‌توانند باهم قرار بگذارند یکی از آثار سینمایی را از درگاه‌های آنلاین تماشا کنند و به بهانه اثری که دیدند با هم گپ و گفت داشته باشند. دیدار حضوری دیگران بدون تردید اشتباه است. در این شرایط باید شکننده بودن موقعیت را با تدبیرشخصی که به تدبیر جمعی هم منجر می‌شود مدیریت کنیم. در کشور ما با قدمت بالا و ادعای زیاد این یک نوع سرافکندگی محسوب می‌شود که هم زمان با کل جهان نتوانیم شرایط را کنترل کنیم. لذا حتی تمسخرآمیز بودن پیشنهاد یلدای مجازی به راحتی قابل رد کردن است زمانی که به آینده فکر کنیم. فراموش نکنیم که متاسفانه در خانواده‌های 5 نفره ما
5 گوشی همراه وجود دارد و زمانی که به صورت سرزده به بسیاری از جمع‌ها وارد می‌شویم مشاهده می‌کنیم که افراد با گوشی‌های خود به صورت فردی با جهان مجازی در ارتباط هستند. از این امکانات و شناخت نوظهور و سریع رشد یافته برای کنترل شرایط استفاده کنیم. از این طریق می‌توانیم سنت‌ها را به جا آورده و بزرگان را ملاقات کنیم تنها عطر و بوی آغوش یکدیگر می‌ماند که باید با حسرت آن را برای روزهای بهتر نگه داریم. ما اگر واقعا این تدابیر را جدی نگیریم مجبور خواهیم بود که در آینده زانوهای غم خود را در آغوش بگیریم. عقلانی‌ترین راه همین است.
>ارمغان تلخ دورهمی یلدای امسال
امسال با توجه به همه‌گیری کرونا همه توصیه‌ها و پندها و اندرزها به شهروندان با توجه به نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال که هر سال با سنت زیبای دورهمی گرامی داشته می‌شد، پرهیز از حضور و یک‌جانشینی، دوری از دورهمی‌های سنتی مانند سال‌های پیشین برای کمتر شدن همه‌گیری کرونا است. کارشناسان و کارگزاران بهداشتی این مفهوم را بارها به جامعه منتقل کرده‌اند که هر نشست خانگی و دورهمی برابر با خطر مرگ عزیزان است، یلدای امسال هم می‌تواند همین گونه خطرآفرین و مرگبار باشد و می‌تواند، شوکران مرگ را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد. امسال می‌توان با قدری درایت و برنامه‌ریزی و پرهیز از دورهمی حضوری هم یلدا را گرامی داشت و هم برای شکست کرونا یک گام جدی و پسندیده برداشت، بیاییم امسال برای حفظ سلامتی خودمان و عزیزانمان یلدا را همانند دیگر مراسم به صورت مجازی برگزار کنیم. برخلاف سال‌های پیش که به مردم می‌گفتند گوشی‌ها را کنار بگذارید و در کنار هم باشید امسال پسندیده است که دور از هم با استفاده از تلفن‌های همراه خود با یکدیگر در ارتباط باشیم.
دولت برای برگزاری یلدای مجازی به مردم «اینترنت رایگان» بدهد
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تاکید بر اینکه دور هم نبودن افراد در شب یلدای امسال، نشان از محبت و دوست داشتن است، از دولت خواست تا برای برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی، برای چند ساعت اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار دهد. سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر برگزاری مجازی مراسم شب یلدا در این روزهای کرونایی، اظهار کرد: « برخی از روزها یا مناسبت‌ها، حامل پیام‌های خاصی هستند؛ شب یلدا نیز یکی از این مناسبت‌هاست که موجب تقویت فرهنگ گفت‌وگو در خانواده و ترویج مهربانی می‌شود.امروز به دلیل پاندمی ویروس کرونا، در شرایطی هستیم که به ترویج مهربانی و تقویت گفت‌وگو نیازمندیم با این تفاوت که در شرایط موجود باید مهربانی را به شکل دیگری ترویج و روش گفت‌وگو را به اقتضای شرایط تغییر دهیم. اگر در قبال خود، خانواده و جامعه‌ احساس مسئولیت می‌کنیم، باید وظیفه خود را در این مقطع به درستی و با بهره‌گیری از فضای مجازی و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ایفا کنیم. افراد زیادی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، لذا باید شب یلدا به صورت مجازی برگزار شود. برای برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی، دولت نیز باید برای چند ساعت اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار دهد. »