تغییر ریل اصلاح‌طلبان؟

شواهد و قرائن می‌گوید که اصلاح‌طلبان از یکسو در انتخابات 1400 حضور فعال خواهند داشت و از سوی دیگر بنا دارند استراتژی خود را در این ماه‌های پایانی در قبال دولت حسن روحانی تغییر دهند.
در مورد موضوع اول باید گفت چهره‌های تاثیرگذار و تصمیم گیر این جریان علیرغم برخی خرده نظرها به این اعتقاد قطعی رسیده‌اند که کناره‌گیری از انتخابات و صندوق چاره‌ساز نیست.بعضی از تحرکات این جریان برای رسیدن به وحدت تایید‌کننده این مدعاست.
بهرحال دو عامل مهم، این روزها این اعتقاد را جدی‌تر کرده است.اول عملکرد و رفتار مجلس فعلی که حاصل کناره‌گیری اصلاح‌طلبان از انتخابات قبلی مجلس است و دوم عده‌ای از فعالین جریان چپ در ایران که این سال‌ها به میز و صندلی خود دلبسته شده‌اند و دل شان نمی‌خواهد تابستان 1400 به شغل‌های سابق خود بازگردند!
به نظر می‌رسد همین دو عامل انگیزه‌های خوبی بوجود آورده باشد که اصلاح‌طلبان به ارزش صندوق پی ببرند.


اما در مورد موضوع دوم یعنی تغییر استراتژی در قبال دولت روحانی می‌توان خواننده‌ها را به نوع انعکاس نشست مطبوعاتی رئیس جمهور ارجاع داد.از رسانه‌های اصلاح‌طلب گرفته تا فعالین سیاسی این جریان در مورد این نشست تقریبا انتقادی را مطرح نکردند و با روی گشاده به استقبال سخنان ضعیف روحانی رفتند.
فی المثل رئیس جمهور در مسائل اقتصادی علی الخصوص حمایت از مردم و تورم افسارگسیخته، سخنان شاذی را مطرح کرد ولی این موضوع در بین نقادان اصلاح‌طلب بازتابی نداشت و به قول معروف این بخش از نطق رئیس جهور را قورت دادند تا در مورد آن سخنی نگویند.
بنده در مقام تایید یا رد موضع‌گیری اصلاح‌طلبان نیستم.این مردم هستند که باید نظر دهند کمااینکه نظرسنجی‌ها بعد از سخنان روحانی در نشست مطبوعاتی نشان داد جامعه این سخنان را قانع‌کننده ندانسته است. لیکن
به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان بنا دارند این روزها
در مورد عملکرد روحانی فیتیله انتقادات را پایین کشیده و روی نقاطی تمرکز کنند که برای 1400 به کار آید.
ضمن آنکه نباید از یاد برد پیروزی جوبایدن آمریکایی در این تحول نقش داشته است.چپی‌ها تصور می‌کنند بایدن از بهمن ماه قدری پیچ تحریم‌ها را شل کرده و همین موضوع باعث می‌شود با گشایش‌های نسبی اقتصادی با دستان نسبتا پری به استقبال 1400 بروند.
نتیجه‌گیری این وجیزه یک جمله بیشتر نباید باشد:سوگمندانه نه اصولگرایان و نه اصلاح‌طلبان و حتی نه دولتی‌ها نمی‌دانند کف جامعه چه خبر است! و السلام.