صدای عادل، رفتن دايی

آرمان ملي: نتيجه ندانم‌كاري و قدر ناشناسي از اسطوره‌ها ‌و چهره‌هاي تواناي ملي و ورزشي كشور، از دست دادن آن‌هاست. عادل فردوسي‌پور، بازي فينال قهرمانان آسيا را از صفحه فارسي اينستاگرام AFC به صورت زنده از قطر گزارش مي‌کند. او درباره سفرش به قطر گفت: به دعوت AFC و براي گزارش بازي فينال آمده‌ام و از اين بابت خوشحالم که مي‌توانم اين مسابقه را براي مردم گزارش کنم. از طرف ديگر علي دايي به عنوان مربي از باشگاه اورتون انگليس پيشنهاد همکاري دارد. او در گفت و گويي اعلام کرد که براي مذاکره با اورتون به انگلستان مي‌روم. دايي تصريح کرد: براي کار و به‌خصوص علاقة من که فوتبال است امکان دارد که به خارج بروم. درباره عادل فردوسي پور و علي دايي،«آرمان ملي» دو گزارش تهيه کرده است که در همين صفحه مي‌خوانيد.
عادل در قطر
همانطور که «آرمان ملي» پيش‌بيني کرده بود عادل فردوسي‌پور گزارشگر مسابقه فينال فوتبال جام باشگاه‌هاي آسيا خواهد بود. عادل فردوسي‌پور ديدار فينال ليگ‌ قهرمانان‌ آسيا بين دو تيم پرسپوليس ايران و اولسان هيونداي کره جنوبي را از طريق اينستاگرام فارسي AFC گزارش خواهد کرد. اين ديدار امروز 29 آذر راس ساعت 15:30 برگزار خواهد شد. با ورود عادل فردوسي‌پور به قطر و پخش شدن خبر گزارش زنده او روي تصاوير زنده مسابقه فينال، چند صدهزار نفر که عمدتا ايراني هستند، اين صفحه کنفدراسيون فوتبال آسيا در اينستاگرام را فالو کرده‌اند. به احتمال فراوان، گزارش فردوسي‌پور در بازي فينال امروز که روي صفحه اينستاگرام کنفدراسيون فوتبال آسيا پخش مي‌شود، تعداد زيادي از بينندگان شبکه سه را با خود خواهد برد. اين در حالي است که عده‌اي از احتمال اختلال اينترنتي و کاهش سرعت، همزمان با ديدار پرسپوليس و اولسان به دلايل مختلف مي‌گويند.
ادعاهايي که نتيجه عکس داشت


فردوسي‌پور همان مجري برنامه پرطرفدار و محبوب 90 بود که ناگهان با نظر فروغي رئيس شبکه 3 ممنوع‌الفعاليت شد و ديگر خبري از برنامه 90 نشد. فردوسي‌پور اما مرد روزهاي سخت بود و به حاشيه نرفت. چند وقت پيش بود که فروغي و يارانش احساس کردند عادل در جام‌جم است و اين حضور مخالف برنامه حذف اوست بنابراين مدير شبکه 3 چنين به سياه‌نمايي درباره مجري موفق 90 پرداخت. فروغي گفت: «نه محبوبيت ايشان براي ما پنهان بود و نه تخصص ايشان. اما وقتي مي‌بينيد يک دروازه‌بان دارد در يک خط ديگر حرکت مي‌کند، بايد شخص ديگر را درون دروازه بگذاريد. درمورد ايشان بايد بگويم که کار داشت از مدار خارج مي‌شد. بقيه هم داشتند نگاه مي‌کردند و با اين روش صداوسيما داشت از هم مي‌پاشيد.» او حتي مدعي شد: «ناگزير بوديم که اين تصميم را بگيرم و راه هم براي ايشان باز است و به شما بگويم ايشان دارد مظلوم‌نمايي مي‌کند. ايشان کارمند رسمي صداوسيماست و در همين يک سال اخير يک ميليارد از مطالبات ايشان را پرداخت کرديم، با امضاي بنده به ايشان ترفيع شغلي داديم، شبکه ورزش زيرنظر شبکه سه است و ايشان رقم زيادي بابت برنامه فوتبال 120 دريافت کرد. به ايشان پيشنهاد داديم بيايد گزارش کند، اما خودش قبول نکرد. برخلاف اين مظلوم‌نمايي‌ها و در همان دوره‌اي که بحث مهاجرت شده بود، ايشان به صورت دستي درخواست فوتبال 120 را به ما داد.» اما ظاهرا آنچه فروغي گفته بود تنها مرهم موقت براي خودشان بود چراکه عادل در سطحي بالاتر بازگشت.
نه به ياران فروغي!
فينال ليگ قرمانان آسيا در قطر برگزار مي‌شود و قرار بود محمدحسين ميثاقي و هاشمي تهيه‌کننده فوتبال برتر که اتفاقات رابطه خوبي با فروغي دارند براي گزارش اين مسابقه به قطر بروند اما براي آنها ويزا صادر نشد. تلويزيون ايران مدعي شد دليل عدم صدور ويزا نخريدن حق پخش فينال است. چنانکه کنفدراسيون فوتبال آسيا به‌دليل تخلف ايران در پخش تصاوير مسابقات آسيايي که حق پخش آنها را خريداري نکرده بود، نه‌تنها حق پخش فينال را به ايران نفروخت، بلکه مجوز حضور هيچ‌يک از خبرنگاران ايراني براي حضور در قطر را صادر نکرد اما ظاهرا دليل واقعي موضوع ديگري بود. همشهري‌آنلاين نوشت: «ظاهرا مسئولان کنفدراسيون فوتبال آسيا به‌دليل توهين‌هاي ميثاقي به اين نهاد در برنامه فوتبال برتر، اجازه حضور ميثاقي و ساير عوامل برنامه فوتبال برتر را در کشور قطر نداده‌اند. ميثاقي پس از محروميت عيسي آل‌کثير، اين نهاد را کاملا فاسد ناميد و تعبير «اي اف سيرک»را به کار برد و حالا اين حرف‌ها به گوش مسئولان AFC رسيده و اين چنين براي ميثاقي گران تمام شده است.» فردوسي‌پور پيش از عزيمت به قطر به سوالاتي پاسخ داد که در ادامه آمده است.
براي گزارش بازي به قطر مي‌رويد. چه حس و حالي داريد؟
خيلي خوشحالم که اين بازي را گزارش مي‌کنم. فرصت خوبي است و اميدوارم بازي هم بازي خوبي باشد.
دل مردم براي شما و گزارش‌هاي شما تنگ شده است. شما هم دلتان تنگ شده است. چه حس و حالي داريد؟
خيلي دلم تنگ شد. اميدوارم دل مردم هم تنگ شده باشد. حس خوبي است که مي‌توانم بازي را گزارش کنم؛ بازي‌اي که بينندگان زيادي دارد و اميدوارم بازي هم خوب پيش برود.
فکر مي‌کنم بازي با گزارش شما رکورد لايو را بشکند؟
نمي‌دانم. با اين فضا آشنايي زيادي ندارم ولي اميدوارم ديده شود.
کار در اين فضا رو چطور ارزيابي مي‌کنيد؟
نمي‌دانم چون تجربه زيادي ندارم اما اميدوارم جواب دهد.
صداوسيما ناراحت نمي‌شود شما به قطر مي‌رويد تا بازي را گزارش کنيد. از شما براي گزارش اين بازي دعوت کرده بودند؟
اجازه بدهيد من صحبتي درباره صداوسيما نداشته باشم.
نظرتان درباره اين بازي چيست؟
بازي سخت و حريف پرسپوليس قدرتمند است. پرسپوليس تعدادي از نيروهايش را براي اين بازي ندارد. اميدوارم اتفاقات خوبي در اين بازي رقم بخورد.
دعوت اي اف اسي
مجري محبوب فروغي ويزا ندارد اما عادل فردوسي‌پور مجري موردغضب مدير شبکه 3 ويزا دارد. عادل فردوسي‌پور براي گزارش ديدار فينال ليگ قهرمانان آسيا از طريق اينستاگرام، تهران را به مقصد دوحه ترک کرد. اين گزارشگر فوتبال ايراني به دعوت کنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) و براي گزارش بازي فينال رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا که از اينستاگرام رسمي AFC به‌صورت زنده پخش خواهد شد، به قطر رفته و هم اينک به اين کشور رسيده است. کنفدراسيون فوتبال آسيا مي خواهد از گزارش فردوسي‌پور براي بازپخش مسابقه يا انتشار بخش‌هايي از آن در صفحات فارسي خود استفاده کند. فينال ليگ قهرمانان آسيا در اين فصل روز شنبه ـ 29آذرماه ـ بين دو تيم فوتبال پرسپوليس ايران و اولسان هيونداي کره‌جنوبي در دوحه قطر برگزار شود. اينستاگرام بخش فارسي کنفدراسيون فوتبال آسيا به نشاني theafchub_ir قابل دسترسي است. فروغي و برخي مديران ديگر صداوسيما به گمان اينکه باشگاه پرسپوليس نام او را در ليست همراهان خود قرار داده بوده، به اين باشگاه معترض شده‌اند و باشگاه پرسپوليس براي اثبات اين نکته که عادل فردوسي‌پور را در ليست خود قرار نداده بودند، اين ليست را در اختيار مديران صداوسيما گذاشته‌اند. عادل فردوسي‌پور، گزارشگر فوتبال و تهيه‌کننده تلويزيون درباره سفرش به قطر گفت: به دعوت اي‌اف‌سي و براي گزارش بازي فينال مي‌روم که از اينستاگرام رسمي اي‌اف‌سي به‌صورت زنده پخش خواهد شد و از اين بابت خوشحالم که مي‌توانم اين مسابقه را براي مردم گزارش کنم. وي در ادامه در واکنش به برخي شايعاتي که در برخي کانال‌هاي تلگرامي درباره مذاکره اين مجري و برنامه‌ساز مطرح تلويزيون با شبکه فارسي‌زبان مطرح شده بود گفت: با هيچ شبکه فارسي‌زبان خارج از کشور قصد مذاکره ندارم و قبلا هم گفتم که در شبکه‌هاي فارسي‌زبان خارج از کشور قصد فعاليت ندارم. عادل فردوسي‌پور در پايان گفت: دوستان مغرض چون گذشته جوسازي و شايعه‌پراکني نکنند.
فوتبال 120 هم برگشت
همچنين پخش فصل جديد برنامه «فوتبال 120» با تهيه‌کنندگي عادل فردوسي‌پور و اجراي حميد محمدي، به همراه آيتم‌هايي با صداي فردوسي‌پور هم ا در شبکه ورزش آغاز شد. مخالفان عدال سعي در حذف او از برنامه فوتبال 120 را هم داشتند چنانکه در آبان‌ماه سال جاري نوشتند: «پيگيري‌ها نشان مي‌دهد سري جديد فوتبال 120 ظاهرا تا اطلاع ثانوي پخش نخواهد شد. طبق شنيده‌ها، بازگشت اين برنامه به کنداکتور شبکه ورزش عملا غيرممکن به نظر مي‌رسد. اين در حالي است که استارت اوليه اجراي اين برنامه زده نشده و بعيد است در ادامه هم تصميمي جدي از سوي مسئولان شبکه ورزش براي پخش آن گرفته شود.» اين ادعاها و تلاش‌ها براي حذف عادل نتيجه نداشت چنانکه 27 آذر برنا نوشت: «با تغيير مدير شبکه ورزش از فردا عادل فردوسي‌پور با برنامه «فوتبال 120» به آنتن شبکه ورزش مي‌آيد. پيش از اعلام شده بود برنامه فوتبال120، به تهيه‌کنندگي عادل فردوسي‌پور با تغييراتي در دکور و افزودن آيتم‌هايي به صورت زنده از شبکه ورزش پخش مي‌شود.» فردوسي‌پور 27 آذر با انتشار متن و عکسي در صفحه اينستاگرامش، نسبت به بازگشت برنامه «فوتبال 120» به تلويزيون، واکنش نشان داد. او در اين پست اينستاگرامي نوشت: «امشب (پنجشنبه 27آذر)، فصل جديد برنامه «فوتبال 120» با تهيه‌کنندگي عادل فردوسي‌پور و اجراي حميد محمدي، به همراه آيتم‌هاي ويژه با صداي عادل فردوسي‌پور.»