روزهای خطرناک واشنگتن

گروه بین‌الملل- مهدی یزدی: دونالدترامپ بازنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که همچنان شکست را نپذیرفته است، در شبکه اجتماعی توئیتر از طرفداران خود خواست ۱۷ دی در واشنگتن تظاهرات کنند. «یکی از مقام‌های سابق کاخ سفید می‌گوید، ترامپ شبیه به یک مرد غارنشین شده که در دفتر کارش در کاخ سفید جا خوش کرده، کز کرده و نمی‌خواهد درباره آنچه که قرار است در ماه آتی میلادی و پس از خروج از این کاخ سفید بر سرش بیاید، حرفی بزند.»
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از منظر امنیت ملی تهدید آمیز و خطری برای این کشور  دانسته‌اند.
ترامپ که تمامی راه های حقوقی برای اثبات ادعای تقلب در انتخابات برای تغییر در نتیجه آرا را  بسته دید، حال با اتکا به برخی از گروه های نژادپرست و تندرو  که طی ۴ سال گذشته تلویحا در وقایع مختلف از آنها حمایت کرده بود، تلاش دارد تا وضع را تا پیش از اول بهمن ماه زمان برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، هرچه بیشتر بحرانی کند.
ترامپ ظهر دیروز در یک پیام توئیتری نوشت: از لحاظ آماری این غیر ممکن است که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را ببازم، ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن دی.سی اعتراضات بزرگی (برپا کنید)، آنجا باشید و «تُند» باشید.


وی که تمامی مسیرهای حقوقی برای تغییر آرا انتخاباتی را بسته و از سویی دیگر از لحاظ قانونی آن را  تایید شده می بیند؛ اکنون دست به دامان گروه‌های تندرویی همچون «پسران مغرور» می‌شود تا به زعم خود این مبارزه را ادامه دهد.او که ابتدا حملات کلامی شدیدی را متوجه دیوان عالی ساخت که انتصاب سه قاضی محافظه‌کار آن را از افتخارات خود برمی‌شمرد، اکنون از تجمع مردمی حمایت می‌کند و با بالگرد خود را به جمع حامیان خود می‌رساند که از ساعاتی پیش در مقابل ساختمان دیوان عالی آمریکا تجمع کرده‌اند.
گروه «پسران مغرور» (proud boys)طرفداران پروپاقرص دونالد ترامپ و سیاست مهاجرتی او بوده و از حق تملک و حمل اسلحه در آمریکا دفاع می‌کنند و از زمانی که ترامپ به این گروه راست‌گرا فراخوان «آماده‌باش» داد، نام این گروه در رسانه‌های آمریکا بیش از پیش مطرح شده است.
قطع ارتباط ترامپ 
رئیس جمهور اعضای تیم کارزار انتخاباتی خود را برای به روزرسانی و ترغیب آنها به ادامه نبرد علیه نتایج این انتخابات احضار کرده است.
عدم پذیرش شکست با یکسری گفتگوهای تلفنی بی پایان با رودی جولیانی، وکیل ترامپ ترغیب شد و یکی از مقام‌های سابق کاخ سفید نیز، کلکسیونی از «وکلای نچسب» را مسئول روشن نگه داشتن این آتش فتنه دانسته است.
ترامپ از شکست در انتخابات سوم نوامبر سرباز زده است. او روزهای طولانی در داخل و خارج از دفتر کارش می‌گذراند و متحدان و معاون‌هایش را برای مشورت و رایزنی فرا می‌خواند و تا پس از هشت شب به بحث می‌پردازد. او حتی چند تعطیلات آخر هفته را در ملکش که زمین گلف است گذرانده و یک سفر هم به جورجیا داشته که در آن، برای کاندیدای جمهوری خواه در سنا به تبلیغات پرداخت.
ترامپ بارها و بارها به مشاوران تاکید کرده که ۷۴ میلیون رای دارد که ۹ میلیون رای بیشتر از باراک اوباما در انتخابات ۲۰۱۲ است اما ۸۰ میلیون رای بایدن را هم مساوی با تقلب می‌داند!
ترامپ از سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا نیز بابت این مساله خشمگین است که چرا در صحن سنا اخیرا اعلام کرد که جو بایدن را رئیس جمهوری منتخب می‌داند.
منابع مطلع همچنین می‌گویند، ترامپ از صحبت کردن با معاونانش هم امتناع کرده که به او تاکید دارند نباید لایحه بزرگ دفاعی را وتو کند چون نباید با رفتاری نامناسب به مک‌کانل پاسخ دهد.
لغو همکاری با تیم انتقال قدرت
رفتار انتحاری ترامپ محدود به شورش خیابانی نشده است؛رئیس جمهوری آمریکا دستور قطع همکاری با تیم انتقال قدرت «جو بایدن» را نیز صادر کرده است. براساس گزارش پایگاه آکسیوس، مقامهای پنتاگون بعد از دستور کریستوفر میلر، وزیر دفاع موقت آمریکا به «متوقف کردن همکاری در سراسر پنتاگون» با تیم انتقال قدرت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب «بهت زده» شده‌اند. تیم انتقال قدرت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز از این توقف ناگهانی همکاری ابراز نگرانی کرده است. این تحول که علت آن هنوز معلوم نیست و برای تیم انتقال قدرت بایدن کاملا نامنتظره بوده، با ناکامی سازمان‌های اطلاعاتی در انتشار گزارش اطلاعاتی درباره مداخله خارجی در انتخابات سال ۲۰۲۰ که امروز آخرین مهلت انتشار آن بود، همزمان شده است.
مدیر اطلاعات ملی که به عنوان رئیس سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده مشتمل بر واحد اطلاعاتی وزارت دفاع خدمت می‌کند، گفته بود،‌ تعدادی از سازمان‌های اطلاعاتی هنوز کارشان را برای تولید گزارش نهایی کامل نکرده‌اند.یوهانس آبراهام، مدیر اجرایی تیم انتقال قدرت بایدن در بیانیه‌ای گفت: تیمهای بررسی سازمانی ما به حصول پیشرفت در یک چارچوب زمانی کوتاه ادامه می‌دهند و ما از همکاری سازنده در داخل بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمانها بهره‌مند شده‌ایم اما ما در برخی حوزه‌ها با مقاومت برخی مقام‌های وزارت دفاع مواجه شده‌ایم.
آبراهام ادامه داد: ما از توقف ناگهانی در همکاری محدود نگران شدیم و همانطور که وزارت دفاع عنوان کرد، انتظار داریم که این تصمیم لغو شود.
آبراهام در ادامه گفت: بگذارید صریح باشم: وقفه مربوط به تعطیلاتی که از سوی دو طرف مورد توافق قرار گرفته باشد وجود ندارد. در حقیقت ما فکر می‌کنیم این مهم است که گزارشها و دیگر تعاملات در طی این دوره با توجه به اینکه زمان اضافی وجود ندارد ادامه یابند.