تحصیلکرده‌ها و سلبریتی‌ها در صف آزمایش واکسن کرونا

براي بررسي بيشتر اين موضوع يکي از اعضاي سه نفره آزمايش واکسن ايراني کرونا و عضو ستاد علمي مقابله با کرونا به «آرمان ملي» مي‌گويد: انشاا... ما از هفته اول دي‌ماه و يا چند روز بعد از اين تاريخ، تزريق آزمايشي واکسن کرونا را برروي 56 نفر آغاز مي‌کنيم. داوطلبان بسيار زياد بودند و تقريبا از همه شهرستان‌ها داوطلب داشتيم. مينو محرز در ادامه مي افزايد: حتي هر روز چند نفر به مطب من مراجعه مي‌کردند و مي‌گفتند که مي‌خواهيم داوطلب آزمايش واکسن کروناي ايراني شويم، اما افراد را موسسه شفامدار انتخاب مي‌کند و اولويتي براي هيچ فرد خاصي نيست و فقط بايد آنها از 18 تا 50 سال باشند. چندي پيش ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت گفته بود که در تزريق واکسن کرونا نورچشمي و يا فرد خاصي نداريم، اين موضوع را از مينو محرز جويا شديم و او در پاسخ گفت: از همه نوع اقشار تحصيل‌کرده، استاد دانشگاه، بازيگر سينما و سلبريتي تا مردم عادي داوطلب داشتيم. يکي از مديران اين شرکت مي گفت که دختر من نيز داوطلب شده و يک خانم هنرپيشه و سلبريتي داوطلب شده‌ است. متاسفانه برخي شايعه‌سازي مي‌کردند که اين واکسن برروي زنداني‌ها يا افراد معمولي و سطح پايين جامعه آزمايش مي‌شود، ولي اصلا اينگونه نيست و همه براي توليد اين واکسن با ابراز اميدواري پيش قدم شدند. وي درباره عوارض احتمالي اين واکسن نيز خاطرنشان کرد: متاسفانه منتقدان، قانون بين‌المللي را پيراهن عثمان کرده‌اند، اما طبق قانون بين‌المللي «اخلاق» بايد رعايت شود و واکسن ايراني کد اخلاق در پژوهش را گرفته است. هيچ اتفاقي قرار نيست بيفتد. اين واکسن از ويروس کشته شده کرونا ساخته شده و يک عمر واکسن‌هايي را از ويروس‌هاي کشته شده تزريق مي‌‌کنيم.
يکي از بهترين موسسات واکسن سازي را داشتيم
دکتر محرز با بيان اينکه اين شرکت به داوطلباني که واکسن مي‌زنند، هديه‌اي مي‌دهد و از نظر بيمه همه کارهاي آنها انجام شده است، مي افزايد: براي ايران و ايراني بسيار مهم است که اين واکسن نتيجه مثبت دهد و يک سيستم واکسن‌سازي بزرگ مجددا در کشور به‌راه بيفتد تا بعدها بتوانيم واکسن‌هاي ديگر را بسازيم. با وضعيت تحريمي که داريم اين براي کشور ما بسيار مهم و حياتي است که واکسن ايراني کرونا به نتيجه برسد. سال‌هاست که سابقه واکسن سازي ايران در جهان، از ياد همه ما رفته است، ولي هميشه ما داوطلب داريم و با اعتماد مي‌آيند. پيش از پيروزي انقلاب ما يکي از بزرگترين کمپاني‌هاي ساخت واکسن را در جهان داشتيم، ولي در چند دهه گذشته اين کمپاني به دليل بي‌مهري‌ها تعطيل شد و ما هر سال براي خريد واکسن آنفلوآنزا مشکل داريم و به سختي اين واکسن را خريداري مي‌کنيم. اميدواريم توليد واکسن کروناي ايراني بتواند آغاز يک راه درخشان و خودکفايي در زمينه واکسن سازي باشد.
تاکيد بر خريد واکسن کرونا مطمئن


در اين بين سازمان نظام پزشکي ايران در نامه‌اي به وزير بهداشت، خواستار روشن شدن زمان واکسيناسيون کرونا در کشور شد و بر تسريع در خريد واکسن تاکيد کرد. همان‌طور که محمدرضا ظفرقندي، رئيس کل اين سازمان، خطاب به سعيد نمکي نوشت: ‌«طولاني شدن اپيدمي بيماري کوويد-19 در جهان و کشورمان ايران، صدمات جبران‌ناپذيري را به حوزه سلامت و معيشت مردم وارد ساخته است.» او ضمن تاکيد بر توجه به مساله زمان در مديريت بيماري و واکسيناسيون اضافه کرد سازمان نظام پزشکي به عنوان نهاد مرجع صنفي براي تهيه و ارائه خدمات واکسيناسيون به مردم و کادر درمان اعلام آمادگي مي‌کند. رئيس کل نظام پزشکي افزود: ‌«با توجه به توليد و شروع استفاده از واکسن در کشورهاي مختلف، به نظر مي‌رسد لازم است همه تلاش‌ها بر خريد هر چه سريع‌تر واکسن و شروع واکسيناسيون مردم عزيز کشورمان در يک بازه زماني مشخص متمرکز گردد.» پيش از اين نيز مسئولان صنفي ديگر و همچنين رئيس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از دولت خواسته بودند سريع‌تر در زمينه تهيه و توزيع واکسن کرونا اقدام کند. عباس آقازاده، رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشکي،‌ در نامه‌اي به اسحاق جهانگيري،‌ معاون اول رئيس‌جمهوري، اشاره کرده بود ساخت واکسن ايراني کرونا زمان‌بر است و کشور را در مقابله با پاندمي کرونا بيشتر عقب نگاه خواهد داشت. او خواستار اولويت‌دهي به خريد واکسن و عدم مبنا قرار دادن ملاحظات سياسي شد. در اين بين سعيد نمکي، وزير بهداشت پيش از اين روز 23 آذرماه گفت در بحث تهيه واکسن «بيکار ننشسته‌ايم و چراغ خاموش پيش مي‌رويم.» با اين حال او سه روز پيش از اين وعده اشاره کرده بود «تمام راه‌ها» براي حواله پول واکسن بسته است و واکسن داخلي نيز در «بهار سال آينده» آماده خواهد شد.
کشور در شرايط نارنجي
طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان از شنبه (29 آذر) تا يکشنبه (30 آذر) شش هزار و 312 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 805 نفر از آنها بستري شدند. در اين مدت زماني 177 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و5563 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرين تحليل‌ها،205 شهرستان در وضعيت نارنجي و 243 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند.