گزارش فردوسی‌پور، رکورد لایو اینستاگرام فارسی را جابه‌جا کرد شکست انحصار از یک صدا

گروه فرهنگ و هنر - «سلام خدمت همه شما مردم عزیز، دوست‌داشتنی، با وفا و با معرفت کشورم. سلام به ایران عزیز... نمی‌دونید چقدر دلم تنگ شده بود براتون. نمی‌تونم بیان کنم. هی به خودم ‌گفتم خودت رو کنترل کن اول بازی، ولی... ایشالا که یه بازی خوب رو با هم تماشا کنیم...» شاید تنها قلب عادل فردوسی‌پو نبود که هنگام گفتن این جملات پیش از بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا می‌تپید، بلکه بسیاری از علاقه‌مندان او وقتی صدایش را برای بار دیگر روی یک مسابقه زنده شنیدند، هیجان‌زده شدند. روز شنبه گرچه پرسپولیس نتوانست پیروز میدان شود اما افزایش میزان فالوور‌های صفحه AFC فارسی و جابه‌جا شدن رکورد لایو فارسی به نوعی یک پیروزی برای فردوسی‌پوردر مقابل تمام تنگ‌نظری‌ها محسوب می‌شد.
مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا،تنها برای پرسپولیسی‌ها مهم نبود، آبی و قرمز در کنار هم به تماشای این مسابقه نشستند اما جز این دلیل دیگری هم برای دیدن این بازی وجود داشت و آن شنیدن صدای فردوسی‌پور برای گزارش یک مسابقه فوتبال بعد از دو سال بود.
روز پنجشنبه در حالی که بسیاری منتظر انجام بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا بودند و به پیروزی این چشم امید بسته بودند، خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و آن گزارش عادل فردوسی‌پور روی این مسابقه بود. او قرار بود برای کنفدراسیون فوتبال آسیا و از طریق اینستاگرام AFC فارسی این مسابقه را به صورت زنده گزارش کند. بعد از انتشار این خبر سیل کاربران ایرانی به سمت این صفحه در اینستاگرام روانه شد به طوری که این اکانت که زیر ۲۰۰ هزار دنبال کننده داشت حالا بیش از ۲.۸ میلیون بازدید‌کننده دارد، این یعنی یک افزایش ۲.۶ میلیونی از کاربران واقعی آن هم در عرض ۲۴ ساعت. موضوعی که در کمپین‌های مارکتینگی، چندین میلیارد تومان هزینه دارد.
در واقع اکانت AFC بیش از ۲.۵ میلیون دنبال کننده واقعی و علاقه‌مند به حیطه‌ای که در آن کار می‌کند به دست آورد و حالا ارزش اکانت کاربری آن چند ده برابر نسبت به روز گذشته شده است، موضوعی که بر اساس شنیده‌ها گفته می‌شود برایش هزینه‌ چندانی هم در بر نداشته است.


اما پیش از انجام مسابقه پیش‌بینی می‌شد رکورد لایو اینستاگرام جابه‌جا شود که البته با توجه به زیرساخت‌های موجود بعید به‌نظر می‌رسید. در همین زمینه با کنایه به تنگ‌نظری‌هایی که باعث شد عادل برای AFC گزارش کند نه یک پلتفرم داخلی در صفحات مجازی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: هر وقت مسابقه فوتبال مهمی برگزار می‌شد، ترافیک بین‌الملل اینترنت ایران به نصف زمان عادی می‌رسید و ترافیک داخلی ایران تقریبا دو برابر می‌شد. لنز، فیلیمو، آنتن، تیوا، نماوا، روبیکا و... به خوبی پاسخگوی نیازم مردم بوده و هستند. می‌شد امروز هم پلتفرم‌های ایرانی رکورد بزنند، اما برعکس و به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها که می‌دانید، ساعات دشواری به لحاظ ترافیکی برای شبکه اینترنتی کشور پیش رو خواهیم داشت.
وی ادامه داد: ما تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا با اهمیت دادن به انتخاب شما، همراه‌تان باشیم اما تقاضای ما از شما این است برای این‌که همه بتوانند از انتخابشان بهره‌مند شوند، در زمان برگزاری فوتبال استفاده پرحجم مثل بعضی دانلودها از اینترنت را متوقف کنیم تا گزارش فوتبال به‌خوبی دیده شود. تصور می‌کنیم رکوردهای جهانی نرم‌افزاری در پخش زنده، امروز شکسته خواهد شد و البته کار دشواری هم پیش‌روی نرم‌افزار میزبان خواهد بود.
مسابقه فوتبال شروع شد اما آنقدر مشکلات وجود داشت و سرعت اینترنت برای تماشای این مسابقه از طریق اینستاگرام نامناسب بود که برخی از علاقه‌مندان فردوسی‌پور نتوانستند این بازی را آنچنان که می‌خواستند تماشا کنند. اما با این حال لایوی که به طور میانگین بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بیننده داشت و در بیشترین حالت خود به بیش از ۸۱۰ هزار بیننده هم رسید؛ آماری که شاید به پای میلیون‌ها بیننده تلویزیونی نرسد اما در اولین گامی که محبوب‌ترین مجری دهه اخیر تلویزیون به یک برنامه اینترنتی روی آورد، آماری جالب توجه به نظر می‌رسد. بر اساس برخی آمار ارائه شده از سوی سایت‌هایی چون هالیوود دیلی، لایو اینستاگرامی گزارشگری فردوسی پور حالا تبدیل به یکی از پربازدیدترین‌های اینستاگرام شده است و شاید بتوان گفت در بین ده لایو پربازدید و جزو سه لایو پربازدید فارسی زبان قرار گرفته است.
البته عدد میانگین نیم میلیون کاربر در حال تماشا شاید چندان زیاد به نظر نرسد و رقمی پایین‌تر از لایوهای اینستاگرامی برخی خوانندگان و اینفلوئنسرهای فارسی در اینستاگرام باشد. حتی این عدد با آمار ۲ میلیونی که روبیکا از حضور کاربران خود در این پلتفرم حین بازی منتشر ساخته، چندان بالا به نظر نمی‌رسد اما همه این موارد دلیل نمی‌شود که مهم‌ترین موضوع را در اینجا نادیده بگیریم، اینکه یک مجری سرشناس تلویزیونی بارها سعی کرده تا در داخل صدا و سیما و VODها و... فعالیت کند و مانند برخی همکاران خود نیز مهاجرت به شبکه‌های خارجی را برنتابیده است و در نتیجه به گزارشگری در لایو اینستاگرامی روی آورده است. موضوعی که به قول وزیر ارتباطات از تنگ‌نظری عده‌ای ناشی می‌شود و می‌تواند این فعالیت در همین بستر داخلی صورت بگیرد تا هم به نفع شبکه اینترنت و هم کاربران باشد.
اما چرا همچنان پس از گذشت دو سال علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما، معتقد است فردوسی‌پور از مدار خارج شده و اجازه فعالیت مجدد به او داده نمی‌شود؟ محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در واکنش به تنگ‌نظری‌های صدا و سیما در خصوص عادل فردوسی پور به جماران گفت: مگر می‌شود کسی مدیر شبکه‌ای باشد و کارمندش از کشور خارج شود و در جای دیگر گزارشگری کند و او از ناراحتی نمیرد؟! من اگر جای آقای فروغی بودم زمانی که این خبر را می شنیدم، استعفا می‌دادم.
وی افزود: این چه افتضاحی است که در صداوسیما حاکم شده است؟ اگر آقای فروغی می‌تواند حتی به جای آقای علی عسگری تصمیم بگیرد پس باید سُمبه پر زوری داشته باشد. بنابراین من اگر جای آقای علی عسگری هم بودم، استعفا می دادم. جای تامل دارد کسی را که تلویزیون ایران مدت‌هاست کنار گذاشته، در لایو اینستاگرامیش میلیون‌ها ایرانی منتظر شنیدن گزارشش هستند. این مسئله برای کسانی که او را حذف کردند بسیار خفت‌بار است.
مهاجری ادامه داد: عادل فردوسی‌پور چه کار بدی انجام داده بود که باید چنین تاوانی می‌داد؟ گیریم چند جا اشتباهاتی داشته، ولی اگر قرار باشد کسی را به خاطر دو سه اشتباهی که مرتکب شده، برکنار کنند که امروز باید عذر بیش از 90 درصد مسئولان مملکت را می‌خواستند.
او بیان کرد: نمی‌دانم این چه حکمرانی است که ما حتی نمی‌توانیم عادل فردوسی‌پورها را در آن حفظ کنیم؟ علت اینکه برخی‌ها قدر سرمایه‌های اجتماعی خود را نمی‌دانند بدین خاطر است که این مملکت را متعلق به خود نمی‌دانند. سرمایه‌های اجتماعی را نیز از آن خود نمی‌دانند.
به هر صورت این مسابقه هم تمام شد اما پرسش این است که آیا سرانجام مسئولان شبکه سه تصمیم می‌گیرند دست از لجبازی‌هایی که صدای همه را درآورده بردارند و به جای تبدیل کردن رسانه ملی که با بودجه ملی اداره می‌شود به یک رسانه شخصی و سلیقه‌ای آن را به خاستگاه اصلی‌اش برگردانند و نظر صاحبان اصلی‌اش را که همان مردم هستند، تامین کند؟
سایر اخبار این روزنامه
گزارش فردوسی‌پور، رکورد لایو اینستاگرام فارسی را جابه‌جا کرد شکست انحصار از یک صدا ژوبین صفاری درس‌های عبرت‌آموز از یک شکست مجلس پیشنهاد حذف نامزدی فرماندهان نظامی مخالفت کرد نظامی ها در صف پاستور دولت جدید آمریکا چه تغییراتی در سیاست خارجی خود ایجاد می کند؟ اما و اگرهای بایدن و اروپا برای بازگشت به برجام پاسخ مثبت به نامه قالیباف موافقت دولت با اصلاح بودجه ۱۴۰۰ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داد بدهکاری جوانان به بانک‌ها با «وام ازدواج ۸۰ میلیونی» مشاور وزیر بهداشت عنوان کرد احتمال تشدید پروتکل‌ها در تهران و البرز «ابتکار» چگونگی وضعیت بازار ارز در ماه‌های آتی را بررسی کرد سیگنال های مثبت به بازار دلار حضرت آیت الله خامنه ای: استخدام پرستاران با جدیت دنبال شود قالیباف: مجلس قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» را پیگیری می‌کند وزیر خارجه سوریه: آمریکا حق اظهارنظر در مورد حضور ایران در سوریه را ندارد رئیس ستادکل نیروهای مسلح: عملکرد کادر درمانی ایران مقابل کرونا بهتر از اروپایی‌ها بوده است اصلاح‌طلبان از «لیست امید» تا «مانیفست اجماع‌ساز»