مجلس پیشنهاد حذف نامزدی فرماندهان نظامی مخالفت کرد نظامی ها در صف پاستور

موضوع حضور نظامی ها در انتخابات 1400 این دوره بسیار داغ تر از گذشته است. سردار حسن دعقان نخستین کسی بود که به عنوان یک نظامی اعلام حضور کرد. هر چند برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی مانند محمد باقر قالیباف و محسن رضایی پیش از این سابقه نظامی داشته اند با این همه حضور افرادی که همچنان نظامی هستند در نوع خود جالب توجه است.
از ابتدای انقلاب تا به حال بحث بر سر حضور نظامی ها در مناصب سیاسی همواره مطرح بوده است. این مسئله هنوز هم وافقان و مخالفان خود را دارد. برای مثال جواد امام فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید «کسی که هنوز لباس نظامی را از تن درنیاورده است نمی‌تواند وارد دنیای سیاست شود؛ چون نمی‌تواند با آن شخصیتی که در سوابق و شاکله‌ی کاری‌اش گرفته است، به فضایی بیاید که الزامات خودش را دارد». اما حمیدرضا ترقی فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید «فرد نظامی منعی برای ورود به این عرصه ندارد و از آنهایی که مخالفت می‌کنند باید پرسید که دلیل‌شان چیست».
محسن رفیق دوست هم می گوید: اگر یکی از برادران سپاهی رییس جمهور شود و به حرف رهبری تابع باشد و این موانع را بردارد یک ساله مشکلات کشور حل می شود.
همچنین غلامرضا ظریفیان در پاسخ به این سوال که آیا نظامی بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری ایراد است، گفته بود: از دیدگاه من هر شهروندی طبق قانون اساسی و از نگاه دموکراتیک، حق دارد که اگر در خودش صلاحیت حضور می‌بیند، در انتخابات شرکت کند. بنابراین حداقل در نگاه اصلاح‌طلبانه‌ی ما هیچ‌کس نباید از شرکت در انتخابات محروم باشد؛ هر کسی که در خودش صلاحیت می‌بیند و فکر می‌کند در اندازه‌های در معرض رای قرار گرفتن است طبیعتا به‌طور منطقی نباید محروم شود.


ماجرا اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ عده‌ای از اصولگرایان از کاندیدای نظامی برای انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفتند. ابتدا حسین الله کرم رئیس شورای هماهنگی حزب الله گفت: یک نظامی استراتژیست از سیاسی استراتژیست بهتر است اما بعدها اصولگرایان دیگری از این ایده دفاع کردند.
با این همه اما بحث بر سر قانونی بودن یا نبودن حضور نظامی ها هم مطرح بود که سخنگوی شورای نگهبان به آن پاسخ داد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با خبرنگاران، در خصوص حضور نظامیان در انتخابات گفت: اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد.
وی افزود: اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایین ترین درجه را داشته باشد اما ثبت نام هم کند.‌ بنابراین نه‌تنها درجات تاثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد بلکه باید با نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.
مخالفت مجلس با پیشنهاد حذف نامزدی فرماندهان نظامی
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف امکان نامزدی فرماندهان نیروی مسلح در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند. این تصمیم در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ شد.
به گزارش فرارو، در جریان جلسه مجلس غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد پیشنهاد حذف «فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر» را به عنوان یکی از سوابق موثر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد.
این پیشنهاد با انتقادات تندی از سوی نمایندگان همراه بود.
علیرضا رئیسی نماینده میناب در این باره گفت: جای تاسف است که آقای نوری قزلجه چنین پیشنهاد‌ی داده است که از یک طرف خواهان حذف نظامیان در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری هستند و از طرف دیگر اعلام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که ما خواهان محدودیت برای ثبت‌نام کنندگان نیستیم.
او افزود: «بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب تاکیدات زیادی درباره عدم دخالت نظامیان در امور سیاسی داشته‌اند، اما این موضوع به معنای آن نیست که این افراد درک و تحلیل مسائل سیاسی ندارند.»
رئیسی گفت: «محدود کردن و اجازه ندادن به نظامیان برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و ثبت نام آنان نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های ارزنده آنان است.»
علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز به شدت با پیشنهاد مزبور مخالفت کرد و گفت: «بر اساس اصل 20 قانون اساسی همه افراد آزاد هستند برای مناصب فعالیت کنند و نباید آزادی آنها سلب شود.»
او افزود: دولت روحانی از لیست بلند بالایی از افراد نظامی که قبلاً نظامی بودند، تشکیل شده است به طور مثال ربیعی، صالحی امیری، جهانگیری و جهرمی؛ باید یک تسبیح دست گرفت و آنها را شمرد.
او گفت که لاریجانی که قبلا رئیس مجلس بود پاسدار بود اما برای ریاست جمهوری و مجلس کاندیدا شده بودند بنابراین نباید مغلطه کرد.
احد آزادی خواه نماینده ملایر هم در مخالفت با پیشنهاد حذف فرماندهان نظامی گفت: «گفتند فرماندهان عالی‌رتبه نظامی (امکان داوطلبی فرماندهان نیروهای مسلح در انتخابات ریاست جمهوری) حذف شوند، زیرا امام گفته نظامیان در امور سیاسی وارد نشوند. من تا دیروز فرمانده سپاه بودم دکترا دارم، سابقه کار هم دارم و قبل از این‌که فرمانده سیاسی سپاه باشم ممکن است مسئولیتی هم داشته‌ام اما حالا استعفا یا انصراف داده‌ام یا مدت ماموریت‌ام در آن مسئولیت تمام شده آیا اینجا هم فرماندهان نمی‌توانند وارد شوند؟ این‌که تبعیض نارواست.»
او ادامه داد: «در خیلی از کشورهایی که در آن دموکراسی و آزادی بیان است و استکبارستیز هستند روسای جمهورشان سابقه نظامی دارند روزی فرمانده جایی در مجموعه نیروهای مسلح‌شان بودند و الان نیستند.»
این نماینده مجلس گفت: «فرمایش امام و بزرگان کشورمان این است که فرماندهی بزرگ ارتش نباید جانبداری سیاسی کنند نه این‌که به واسطه یک فرمان حضرت امام از آن قرائت خاصی داشته باشیم و بگوییم هیچ عنصر نظامی حق ورود در انتخابات را ندارد. ما نباید بدون جهت عده‌ای را از چنین حقی محروم کنیم.»
نهایتا پس از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف نمایندگان با حذف عنوان جزء ۱۰ بند «ب» ماده یک طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.
در طرح فعلی سابقه تصدی حداقل مجموعا ۶ سال به عنوان فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر به عنوان یکی از شرایط داوطلبان ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است.
کارنامه نظامی‌ها در انتخابات ادوار مختلف
حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران سابقه ای بیش از چهل سال دارد. تاکنون دریادار سید احمد مدنی، دریابان علی شمخانی، سردار سرتیپ محمدباقر قالیباف و سردار سرلشکر محسن رضایی در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند. احمد مدنی در انتخابات سال۵۸، علی شمخانی در سال۸۰، محمدباقر قالیباف در سال۸۴ ،۹۲ و ۹۶ و محسن رضایی در سال ۸۸و ۹۲ حضور داشتند.
دریادار مدنی که بعد از انقلاب اسلامی فرمانده نیروی دریایی ارتش و وزیر دفاع دولت موقت بود، با استعفا از سمت های خود در اولین دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. او با کسب ۲ میلیون و۲۰۰هزار رای، بعد از ابوالحسن بنی صدر که ده میلیون رای کسب کرده بود، نفر دوم شد. در این انتخابات حسن حبیبی، صادق طباطبایی، کاظم سامی، صادق قطب زاده و داریوش فروهر هم شرکت کرده بودند.
علی شمخانی بعد از دریادار مدنی، دومین نظامی بود که در انتخابات شرکت کرد. او که وزیر دفاع دولت اول خاتمی بود، تصمیم گرفت که شانس خود را برای پوشیدن ردای ریاست جمهوری امتحان کند. فرماندهی نیروی دریایی ارتش و سپاه و نیروی زمینی سپاه از مهمترین سمت های شمخانی بود.
در انتخابات سال۸۰، شمخانی در مقابل ۲۱ میلیون رای خاتمی، ۷۳۷هزار رای کسب کرد. سیدمحمد خاتمی ، علی شمخانی، احمد توکلی، عبدالله جاسبی، منصور رضوی، حسن غفوری فرد، علی فلاحیان، محمود کاشانی و مصطفی هاشمی طبا در این انتخابات با هم رقابت می کردند.
محمدباقر قالیباف که سابقه فرماندهی نیروی هوایی سپاه و فرماندهی نیروی انتظامی را در کارنامه داشت، در انتخابات سال۸۴ با مرحوم آیت الله هاشمی ، محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی، مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده رقابت کرد که با کسب ۴میلیون رای از راه یابی به مرحله دوم بازماند. مرحوم هاشمی با ۶میلیون رای و احمدی نژاد با۵میلیون و هفتصد هزار رای به مرحله دوم راه یافتند. او از سال ۸۴تا۹۶ شهردار تهران شد.
قالیباف در انتخابات سال ۹۲ هم شرکت کرد و شش میلیون رای بدست آورد. حسن روحانی با بیش از۱۸ میلیون رای، پیروز آن انتخابات شد. قالیباف در سال۹۶ هم در انتخابات شرکت کرد اما در لحظات آخر به نفع ابراهیم رئیسی کناره گیری کرد. او هم اکنون نماینده مردم تهران و رییس مجلس شورای اسلامی است.
محسن رضایی از دیگر نظامیانی است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است. فرمانده پیشین سپاه در دو انتخابات ریاست جمهوری سال۸۸ و ۹۲ حضور داشت. تعداد آرای او در انتخابات ۸۸ ، حدود هفتصد هزار رای اعلام شد. احمدی نژاد با ۲۴ میلیون رای، به عنوان نفر پیروز معرفی شد.مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز از دیگر نامزدهای این انتخابات بودند.
در انتخابات سال۹۲ هم رضایی با حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی ،محمد غرضی، محمدرضا عارف و غلامعلی حداد عادل رقابت کرد و حدود ۴میلیون رای بدست آورد ولی این آرا هیچگاه برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری کافی نبود.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش فردوسی‌پور، رکورد لایو اینستاگرام فارسی را جابه‌جا کرد شکست انحصار از یک صدا ژوبین صفاری درس‌های عبرت‌آموز از یک شکست مجلس پیشنهاد حذف نامزدی فرماندهان نظامی مخالفت کرد نظامی ها در صف پاستور دولت جدید آمریکا چه تغییراتی در سیاست خارجی خود ایجاد می کند؟ اما و اگرهای بایدن و اروپا برای بازگشت به برجام پاسخ مثبت به نامه قالیباف موافقت دولت با اصلاح بودجه ۱۴۰۰ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داد بدهکاری جوانان به بانک‌ها با «وام ازدواج ۸۰ میلیونی» مشاور وزیر بهداشت عنوان کرد احتمال تشدید پروتکل‌ها در تهران و البرز «ابتکار» چگونگی وضعیت بازار ارز در ماه‌های آتی را بررسی کرد سیگنال های مثبت به بازار دلار حضرت آیت الله خامنه ای: استخدام پرستاران با جدیت دنبال شود قالیباف: مجلس قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» را پیگیری می‌کند وزیر خارجه سوریه: آمریکا حق اظهارنظر در مورد حضور ایران در سوریه را ندارد رئیس ستادکل نیروهای مسلح: عملکرد کادر درمانی ایران مقابل کرونا بهتر از اروپایی‌ها بوده است اصلاح‌طلبان از «لیست امید» تا «مانیفست اجماع‌ساز»