وزیر خارجه سوریه: آمریکا حق اظهارنظر در مورد حضور ایران در سوریه را ندارد

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت: آمریکا حق اظهارنظر در مورد حضور ایران در سوریه را ندارد زیرا چنین حضوری در سرزمین آمریکا صورت نگرفته است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از راشاتودی، المقداد افزود: حضور ایران در سوریه قانونی است و بنابر درخواست سوریه انجام گرفته است و اساسا حضور بسیار محدودی است و فقط به حضور مشاوران نظامی منحصر می شود.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه سوریه از موضع ایران در مقابل فشارهای اعمال شده در خصوص برنامه هسته دفاع کرده و گفت: من اخیرا به تهران سفر داشتم و ایرانیان آماده انجام هیچ گونه مذاکره جدیدی در خصوص توافق هسته ای نیستند. اما واشنگتن چه به تعهدات خود بازگردد و یا بازنگردد در هر حالت تهران همچنان به تعهداتش بر اساس توافق برجام پایبند است. البته دولت ایران حق دارد در صورت عدم بازگشت واشنگتن به تعهداتش بر اساس توافق موجود در راستای منافع ملی کشور خود تصمیمات مناسب را اتخاذ کند.
المقداد در ادامه این مصاحبه از دولت منتخب آمریکا خواست تا در سیاستش در مورد سوریه تجدیدنظر کند.


وزیر خارجه سوریه به طور تلویحی از گزینه مقاومت مردمی در مناطق شرق فرات سخن به میان آورد و گفت: گزینه فراروی آمریکا آن است که در خارج کردن نیروهایش از سوریه تاخیر نکند.
بر اساس این گزارش، المقداد که در مسکو بسر می برد، در این گفت وگو به شدت از ترکیه انتقاد کرد و گفت: سیاست‌های آنکارا تهدیدی علیه امنیت ملی جهان عرب به شمار می رود.
المقداد گفت: اگر واشنگتن بخواهد با شرافت و کرامت از سوریه خارج شود باید همین الان این کار را انجام دهد و در اتخاذ چنین تصمیمی تاخیر نکند.
وی افزود: مقاومت مردمی در شمال شرق سوریه حضور دارد و خود مسئولیت دور کردن اوهام و آرزوهای شیطانی آمریکا را چه در دوران دولت کنونی و یا دولت آتی برعهده دارد.
وزیر خارجه سوریه بار دیگر یادآور شد: حضور آمریکا در سوریه بر خلاف قوانین بین المللی است و آمریکا به عنوان عضو دائمی شورای امنیت باید به قعطنامه‌های سازمان ملل در مورد سوریه و به طور کلی قوانین بین الملل پایبند باشد زیرا در غیر این صورت با همان سرنوشتی مواجه خواهد شد که در سایر مناطق مواجه شد.
بر پایه همین گزارش، المقداد به طور تلویحی از آمادگی سوریه برای انجام گفت‌وگو با واشنگتن سخن گفت و توضیح داد که این مشروط به این است که در بردارنده خروج نیروهای آمریکا از سوریه و اتخاذ موضع میانه رو در مورد اوضاع منطقه و در پیش گرفتن یک سیاست موزون در ارتباط با مسائل جهان عرب از جمله توقف حمایت های کورکورانه از اسرائیل باشد.
وزیر خارجه سوریه افزود: آمریکا یک تصمیم غیرقابل اجرا اتخاذ کرد و طی آن موافقت خود را با ملحق شدن جولان و قبل از ان بیت المقدس به اسرائیل اعلام کرد. واشنگتن باید در ارتباط با پیامدهای این سیاست های احمقانه به طور کامل تجدیدنظر به عمل آورد.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش فردوسی‌پور، رکورد لایو اینستاگرام فارسی را جابه‌جا کرد شکست انحصار از یک صدا ژوبین صفاری درس‌های عبرت‌آموز از یک شکست مجلس پیشنهاد حذف نامزدی فرماندهان نظامی مخالفت کرد نظامی ها در صف پاستور دولت جدید آمریکا چه تغییراتی در سیاست خارجی خود ایجاد می کند؟ اما و اگرهای بایدن و اروپا برای بازگشت به برجام پاسخ مثبت به نامه قالیباف موافقت دولت با اصلاح بودجه ۱۴۰۰ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داد بدهکاری جوانان به بانک‌ها با «وام ازدواج ۸۰ میلیونی» مشاور وزیر بهداشت عنوان کرد احتمال تشدید پروتکل‌ها در تهران و البرز «ابتکار» چگونگی وضعیت بازار ارز در ماه‌های آتی را بررسی کرد سیگنال های مثبت به بازار دلار حضرت آیت الله خامنه ای: استخدام پرستاران با جدیت دنبال شود قالیباف: مجلس قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» را پیگیری می‌کند وزیر خارجه سوریه: آمریکا حق اظهارنظر در مورد حضور ایران در سوریه را ندارد رئیس ستادکل نیروهای مسلح: عملکرد کادر درمانی ایران مقابل کرونا بهتر از اروپایی‌ها بوده است اصلاح‌طلبان از «لیست امید» تا «مانیفست اجماع‌ساز»