آمریکا و اروپا در تدارک توطئه مدیران ناتوان در پی حاشیه

سرویس سیاسی-  دیروز وزرای خارجه ایران و 1+4 پس از برگزاری نشست غیررسمی، بیانیه‌ای مشترک را درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) صادر کردند.
در این بیانیه آمده است: «نشست وزرای خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در روز ٢١ دسامبر ٢٠٢٠ (١ دی ١٣٩٩) به‌صورت مجازی برگزار شد. این نشست به ریاست آقای جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه برگزار شد».
در ادامه این بیانیه آمده است:«اعضای برجام ضمن تأکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش‌های‌شان در این راستا را تصریح نمودند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها و پرداختن به چالش‌های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم ‌اشاعه هسته‌ای و تعهدات رفع تحریمی ‌را مورد بحث و بررسی قرار دادند».
در بیانیه مشترک ایران و 1+4 تأکید شده است: «وزرا بر اهمیت نقش آژانس به‌عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد مأموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم ‌اشاعه هسته‌ای ذیل برجام نظارت و آنها را راستی‌آزمایی نماید، تأکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تأکید کردند».


وزرای خارجه در این بیانیه خاطرنشان ساختند برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به‌عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم‌ اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد. وزرا بار دیگر بر تأسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تأکید نمودند. آنها تأکید نمودند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملاًً لازم‌الاجرا است.
در پایان این بیانیه، وزرا توافق کردند که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تأکید داشتند. درباره بیانیه مذکور گفتنی‌هایی است که در ادامه به اختصار به آن می‌پردازیم.
بازی در پازل طرف عهدشکن
در بیانیه مذکور «وزرا بار دیگر بر تأسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تأکید کردند»!؛ آیا اعضای برجام فقط موظفند که درباره خروج آمریکا از توافق صرفا ابراز تأسف کنند؟!
اکنون حدود 65 ماه از امضای برجام سپری شده است. در این مدت آمریکا و ‌تروئیکای اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. در سوی مقابل، دولت روحانی تعهدات خود را به‌صورت پیش‌دستانه و نامتوازن اجرا کرد.
اینکه علی‌رغم سپری شدن حدود 5 سال و نیم از امضای برجام، اعضای این توافق صرفا در برابر عهدشکنی آمریکا به ابراز تأسف بسنده می‌کنند، چیزی نیست جز بازی در پازل طرف عهدشکن.
تلاش اروپا برای حفظ برجام!
در این بیانیه تصریح شده است که اعضای برجام و از جمله ‌تروئیکای اروپا بر تلاش خود برای حفظ برجام تأکید کرده‌اند.
این شعارهای تکراری و نخ‌نما در حالی است که اروپا 11 تعهد در برجام داشت و تاکنون به هیچ‌کدام از تعهدات، عمل نکرده است.  طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی را با ایران مبادله کند. اما در پسابرجام هیچ‌گاه این مسئله به وقوع نپیوست.
آژانس، سازمان مستقل و بی‌طرف!
در بیانیه وزرای خارجه ایران و 1+4 از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به‌عنوان سازمان مستقل و بی‌طرف نام برده شده است. این موضع‌گیری هیچ نسبتی با واقعیت ندارد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌بارها ثابت کرده است که هم مستقل نیست و هم عادل نیست. مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرت‌هاست، عادل نیست چون بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده است.
جی کارنی، سخنگوی وقت کاخ سفید در سال 91 با بیان اینکه آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را زیرنظر دارد، گفت: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌چشم‌های ما هستند.» این صریح‌ترین اظهارنظر یک مقام ارشد آمریکایی درباره همکاری‌های فراقانونی آژانس با ایالات متحده درخصوص برنامه هسته‌ای ایران است. در ماه‌های منتهی به امضای برجام، اندیشکده بروکینگز در گزارشی با‌ اشاره به نقش اطلاعات کسب‌شده از خلال بازرسی‌های آژانس از ایران در فرآیند مذاکرات هسته‌ای نوشت: «اطلاعات مخفی نقش عیانی در مذاکرات کنونی بر سر برنامه هسته‌ای ایران ایفا می‌کنند. اگر توافق در ژوئن نهایی شود، ایران بخش اعظمی ‌از توانمندی غنی‌سازی اورانیوم خود را قربانی برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی کرده و به‌ مدت بیش از یک دهه مجبور به پذیرش رژیم بازرسی‌های سرزده خواهد شد تا پایبندی‌اش مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد».
گفتنی است در هفته‌های گذشته گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌منتشر شد. اما نکته قابل تأمل اینجاست که به‌جای اینکه سایت رسمی ‌آژانس گزارش بازرسی خود از ایران را منتشر کند، گزارش بازرسان این سازمان قبل از انتشار رسمی ‌در خبرگزاری انگلیسی «رویترز» منتشر شد. سؤالی که در افکارعمومی ایجاد شد این بود که چرا باید یک خبرگزاری خارجی، گزارش بازرسان آژانس درباره تاسیسات ایران را قبل از انتشار رسمی ‌در اختیار گرفته و آن را منتشر کند!؟ آن هم خبرگزاری متعلق به دولت انگلیس، دولتی که از هیچ اقدام خصمانه‌ای علیه مردم ایران چشم‌پوشی نمی‌کند. لازم به ذکر است که در روزهای گذشته، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در اظهارنظری تأمل‌برانگیز و عجیب گفته بود که «احیای برجام در دوره بایدن نیاز به توافق جدیدی دارد». این اظهارنظر بیش از پیش ثابت کرد که آژانس نه تنها سازمانی فنی و مستقل و بی‌طرف نیست، بلکه سازمانی کاملاً سیاسی و وابسته با رویکردی ناعادلانه است.  
توطئه طرف عهدشکن
در ماه‌ها و هفته‌های اخیر جو بایدن و اعضای ارشد تیم وی صراحتا اعلام کردند که هدف اصلی‌شان در برجام، دائمی ‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعمیم خسارت محض توافق هسته‌ای به حوزه‌های دیگر از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان است.
این موضعگیری دقیقاً تکرار اظهارات گستاخانه ‌ترامپ و پمپئو است. نکته قابل توجه اینجاست که اعضای اروپایی برجام نیز همان‌طور با ‌ترامپ در مسئله ایران هم‌صدا بودند، اکنون نیز با جو بایدن هم‌صدا و هم‌نظر هستند.
در همین رابطه، ‌هایکو ماس وزیر خارجه آلمان پس از نشست گروه ۴+۱ و ایران، در اظهارنظری گستاخانه بدون‌ اشاره به تعهدات اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران، از تهران خواست تا فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد!
ماس در اظهارات خود مواضع ضدایرانی مقامات آمریکایی را تکرار کرد و با انتقاد از ایران گفت: «گفت‌وگو با ایران به واسطه اقداماتش در منطقه پیچیده و دشوار است»!
در هفته‌های گذشته نیز‌تروئیکای اروپا هم‌صدا با مقامات دولت ‌ترامپ در اقدامی خصمانه با حمله به مصوبه ضدتحریمی ‌مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، با مداخله در امور داخلی ایران خواستار عدم تبعیت دولت روحانی از اجرای قانون شد!
هم‌صدایی اروپا با آمریکا و اسرائیل
اعضای اروپایی برجام در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی دائمی‌ کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعمیم خسارت محض برجام به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای هستند و در این راستا از هیچ توطئه و اقدام خصمانه‌ای چشم‌پوشی نمی‌کنند.
در روزهای گذشته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت از هماهنگی‌های پشت پرده مقامات اسرائیل با بایدن در مورد ایران خبر داد.
این روزنامه صهیونیستی در گزارشی نوشت: «در جریان مذاکرات اولیه‌ای که اخیراً بین مقامات اسرائیلی و آمریکا انجام شده، اسرائیلی‌ها وعده داده‌اند که به‌صورت علنی با بایدن و اهداف تیمش برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران مخالفت نخواهند کرد.»
یدیعوت آحارونوت در ادامه تأکید کرد: «با این حال مقامات اسرائیلی به دولت جدید آمریکا توصیه خواهند کرد که به برجام که دونالد ‌ترامپ از آن خارج شد بازنگردد و به‌دنبال یک توافق جدید باشد.»
این روزنامه صهیونیستی تصریح کرد: «همچنین اسرائیل خواهان توافق جدیدی است که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در خاورمیانه را محدود کند.»
پیش از آن نیز، الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ با روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» گفته بود: «ما فکر می‌کنیم برجام، توافقی به‌شدت معیوب بود. نظرمان با نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو درباره این توافق یکی است».
اظهار عجز در مقابل دشمن!
هر چقدر که آمریکا و اروپا در توطئه علیه ایران و تقلا برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان مصر هستند، اما در این سو متأسفانه برخی دولتمردان همچنان مشغول حاشیه‌سازی بوده و پالس ضعف به طرف عهدشکن در برجام ارسال می‌کنند.
برای نمونه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی‌ در مصاحبه با سایت زنجیره‌ای انتخاب، در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته «اگر برجام نباشد و ما دوباره به شورای امنیت بازگردیم فاجعه می‌شود. آن وقت می‌خواهیم چه کار کنیم؟».
این اظهار عجز و ارسال پالس ضعف به دشمن در حالی است که به اذعان دولتمردان، برجام نه تنها هیچ دستاوردی برای کشورمان در پی نداشته بلکه به افزایش تحریم‌ها نیز منجر شده است.
صالحی با حمله به مصوبه ضدتحریمی‌ مجلس مدعی شده است که «تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون هسته‌ای مجلس را تصویب کرده است»!
این اظهارنظر عجیب و تأمل‌برانگیز در حالی است که مجلس شورای اسلامی در جهت متوقف کردن زیاده‌خواهی طرف عهدشکن در برجام، مصوبه لغو تحریم‌ها را تصویب کرد و این مصوبه به تایید شورای عالی امنیت ملی نیز رسیده بوده است.
متأسفانه برخی دولتمردان با حمله به مصوبه مذکور، طرف آمریکایی و اروپایی را به گستاخی‌ ترغیب کردند.
در همین رابطه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بیانیه‌ای گستاخانه در واکنش به مصوبه مجلس ایران برای لغو تحریم‌ها صادر کرد. در این بیانیه آمده است: ایالات متحده آمریکا قانونی که به تصویب مجلس ایران و شورای نگهبان رسیده را محکوم می‌کند. این مصوبه چیزی جز جدیدترین ‌ترفند رژیم برای استفاده از برنامه هسته‌ای‌اش جهت ارعاب جامعه بین‌المللی نیست. پیش از آن نیز‌تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه و خصمانه مدعی شده بودند که دولت روحانی باید از اجرای مصوبه ضدتحریمی ‌مجلس امتناع کند.
حاشیه‌سازی ادامه دارد!
آقای روحانی که چند روز قبل گفته بود  مصوبه ضدتحریمی ‌مجلس را مفید نمی‌داند و آن را با تفسیر خود از قانون مجلس اجرا می‌کند!، روز گذشته در نشست حقوق اساسی و شهروندی در تفسیری خاص رد نظارت مجلس بر دولت را مطرح کرد.
رئیس‌جمهور همچنین در این نشست بار دیگر به موضوع رفراندوم‌ اشاره کرد و گفت: در مقاطعی که واقعاً یک اختلاف‌نظر اساسی وجود دارد و یک فکر واحد در کشور نیست که البته باید در جو آرام، موضوع بسیار مهم، بحث و بررسی شود و بعد هم در اختیار آرای عمومی مردم و رفراندوم گذاشته شود تا مردم نظر بدهند. هر چقدر که آمریکا و اروپا در توطئه علیه ایران و تقلا برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان مصر هستند، اما در این سو متأسفانه برخی دولتمردان همچنان مشغول حاشیه‌سازی بوده و پالس ضعف به طرف عهدشکن در برجام ارسال می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب - 26 آذر - دیروز در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید فرمودند: «به دشمن اعتماد نکنید، این توصیه‌ قطعی من است. به دشمن اعتماد نکنید. برای مسیر رفع مشکلات مردم، برای درست شدن آینده‌ کشور به وعده‌ این و آن اعتماد نکنید، این توصیه‌ به مسئولین است. این وعده‌ها وعده‌ خوبان نیست؛ وعده بَدان و ‌اشرار است امّا آن هم از هر صدتایش یکی وفا نکند! دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ‌ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البتّه] این فقط مال ‌ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ‌ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد و سه کشور اروپایی هم همین جور. این سه کشور اروپایی نهایت بدعملی را انجام دادند و لئامت را و دورویی و نفاق را در مقابل ملّت ایران نشان دادند». ایشان همچنین در بیانات مذکور تأکید کردند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی‌کردن تحریم دست ما است، غیر از این است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاًً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه‌ تحریم‌ها یک‌باره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده».
مقام معظم رهبری در ادامه تصریح کردند: «اگر بتوان با روش درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد اما تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است».