FATF مکمل تحریم‌هاست مجمع تشخیص آن را تصویب نمی‌کند

سرویس سیاسی-حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی درخصوص سرنوشت FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینجانب به دلیل مسئولیت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در برخی از جلسات کمیته‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام که لایحه FATF در آنها بررسی می‌شود، شرکت کردم.
وی افزود:‌اشراف، استدلال و احاطه‌ای که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بر تبعات منفی FATF و کنوانسیون‌های مرتبط آن دارند، قطعاً این لایحه را تصویب نمی‌کنند.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواست تصویب نکردن این لایحه را اعلام کند، افزود: اما مسئولین دولتی معتقد بودند این اقدام به ضرر دولت است و به همین دلیل رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مقام معظم رهبری از ایشان 2 درخواست را مطرح کرد.
حجت‌الاسلام ذوالنوری تصریح کرد: یک درخواست رئیس‌جمهور این بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام این لایحه را تصویب کند و همچنین زمان رسیدگی به لایحه را تجدید کند.


وی گفت: مقام معظم رهبری موضوع تصویب FATF از سوی مجمع را مسکوت گذاشت اما به درخواست دوم رئیس‌جمهور مبنی بر تجدید رسیدگی را فرمودند بررسی کنند.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با‌اشاره به فرافکنی‌های دولت در این زمینه گفت: مسئولین دولتی همواره فرافکنی و سعی می‌کنند تقصیر کارهای خود را به گردن دیگران بیندازند.
حجت‌الاسلام ذوالنوری اضافه کرد: دولت روحانی هفت سال و نیم خروجی به نفع مردم نداشته است.
به گزارش پایگاه خبری الف، وی گفت: مجلس باید خود را آماده کند تا در راستای منافع مردم تصمیمات مهمی را بگیرد.
سیاست‌گذاران اصلی FATF
در ترور دانشمندان و نخبگان ما
نقش اساسی داشتند
همچنین محمد صالح جوکار، رئیس‌کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: پذیرش FATF آن هم در شرایط تحریم دست ما را در مقابل دشمن می‌بندد و عملاً ما را در مقابل دشمنان خلع سلاح می‌کند.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی افزود: پذیرش FATF در این شرایط باعث‌اشراف دشمنان بر اطلاعات مربوط به گردش مالی کشورمان می‌شود که ثمره آن از دست رفتن اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها در این شرایط سخت است.
رئیس‌کمیسیون شوراهای مجلس اظهار کرد: اگرچه گروه مالی اقدام مشترک بحث مبارزه با پولشویی و مقابله با حمایت‌های مالی از تروریست‌ها را مطرح می‌کند اما سیاست‌گذاران اصلی آن نقش مستقیمی در اقدامات تروریستی در سرتاسر جهان دارند.
جوکار خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران اصلی FATF همان کسانی هستند که در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید فخری‌زاده و دیگر شهدای ما نقش اساسی و مستقیم داشته‌اند و چگونه می‌شود که ما بخواهیم سردمداری چنین کسانی را در گروه مالی اقدام مشترک بپذیریم.
به گزارش فارس، وی افزود: اگر هدف مبارزه با پولشویی باشد ما در داخل برای این منظور قوانین داریم و هر زمان هم که نیاز به اصلاح داشته باشد، می‌توانیم آن را اصلاح کنیم، پس چه دلیلی برای عضویت کشور در این گونه توافقات وجود دارد؟
FATF اطلاعات مالی‌مان را
در یک اتاق شیشه‌ای قرار می‌دهد
حجت‌الاسلام حسن شجاعی، نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از پیوستن ایران به FATF‌ گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب‌اشاره داشتند در بحث مقابله با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریست اگر می‌خواهد اقدامی صورت گیرد بهتر است قوانین داخلی در این باره اصلاح شود چه دلیلی برای پیوستن به گروه‌های خارجی در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: پیوستن به گروه اقدام مالی مشترک آنهم در شرایط جنگ اقتصادی باعث می‌شود تا کشور مانند یک اتاق شیشه‌ای در برابر دشمن قرار گیرد و دشمنان با سهولت به اطلاعات مالی ما دست یابند.
نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: نکته مهم اینجاست که گردانندگان و سردمداران اصلی این گروه‌ها و این نهادهای بین‌المللی حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در جهان هستند که سعی می‌کنند با ایجاد این سازمان‌ها چهره واقعی خود را بپوشانند.
شجاعی خاطرنشان کرد: سردمداران و گردانندگان FATF و CFT عاملان اصلی ترور حاج قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده هستند که به جای پاسخگویی ایران را تحت فشار قرار داده‌اند تا به عضویت CFT و FATF درآید.
وی افزود:‌ همانطور که بازرسان آژانس اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای ما را در اختیار دشمنان قرار دادند و زمینه ترور آنها را فراهم کردند گروه مالی اقدام مشترک نیز اطلاعات سرداران اقتصادی ما را در اختیار دشمن قرار خواهد داد و مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.
نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس در پایان گفت: همانطور که گفتم اگر بنا است اقدامی هم در زمینه مقابله با تأمین مالی تروریست و پولشویی صورت گیرد بهتر است قوانین داخلی اصلاح شود نه اینکه ما به نهادهایی در حوزه بین‌المللی در این حوزه بپیوندیم که گردانندگان اصلی آن بزرگ‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی در جهان هستند.
نتیجه FATF مکمل
 تحریم‌های آمریکا و اروپا خواهد بود
علاوه‌بر این، محمد سلیمانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتیجه FATF مکمل تحریم‌های آمریکا و اروپا خواهد بود و واردات برخی کالاهای اساسی و صادرات نفت را مختل می‌کند، گفت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، باید برای بررسی FATF حواسشان را جمع کنند و با طناب برجامیون به چاه نروند.
سلیمانی در مورد اصرار دولت بر تصویب لوایح مرتبط با FATF گفت: بحث FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خیلی گسترده بررسی شد و معلوم شد ضررهای آن خیلی بیشتر از منافعش در شرایط حاضر است.
وی ادامه داد: شرایط حاضر، شرایطی است که ما الان در تحریم هستیم و هر روز هم آمریکا تحریم بیشتری را علیه ملت وضع می‌کند و اروپایی‌ها هم نشان دادند قابل اعتماد نیستند و به هیچ وجه حاضر به همکاری در چارچوب منافع مشترک با ایران نیستند و گوش به فرمان آمریکا هستند.
نماینده ادوار مجلس با‌اشاره به کشورهای تصمیم گیرنده در FATF اظهار داشت: کشورهای تصمیم گیرنده در FATF، عربستان و اسرائیل و از این قماش هستند. این‌ها نیز دنبال زمین زدن و بهانه تراشی برای ایران هستند. حتی اگر ایران FATF را هم امضا کند غربی‌ها بهانه می‌آورند.
سلیمانی با تاکید بر اینکه الان مشخص شده برجام همه‌اش خسارت بوده است، اظهار داشت: اگر الان FATF تصویب شود نتیجه‌اش را چه کسی قبول می‌کند. آیا این افرادی که در داخل به دنبال تصویب FATF هستند از جمله رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه؛ تضمین می‌دهد با FATF نه همه مشکلات بلکه برخی از آن حل شود.
در نشست «مذاکره از دید علم» مطرح شد؛
 FATF امنیت ما را هدف قرار داده
ابومحمد عسکرخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سومین نشست «مذاکره از دید علم» که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: من خیلی ساده در سخنرانی‌هایم ‌اشاره می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران بر یک مثلث قائم‌الزاویه شباهت دارد یک زاویه قائمش «امنیت»، یک زاویه‌اش «اقتصاد» است و یک زاویه حاده‌اش «فرهنگ» است. اگر به مذاکرات دقت کنید مذاکرات را می‌خواهند منجر کنند به تدوین قواعد نرم که دردرجه اول زاویه قائمه را از بین برود در درجه دوم زاویه حاده اقتصاد از بین برود و در درجه سوم زاویه حاده فرهنگ از بین برود.
این استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: برجام در رابطه با زاویه قائمه است تحریم‌ها در رابطه با اقتصاد است و ISA با سه محور که حقوق بشر، سلاح‌های کشتار جمعی و تروریسم، و بعد هم FATF. اگر دقت کنید مجلس تصویب کرد به هر حال مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوتش گذاشت که الان هم دوباره به فرمان مقام معظم رهبری مجدداً باید تشخیص مصلحت نظام بررسی کند آن هم سه محور دارد هم پول‌شویی، صلاح کشتار جمعی و تروریسم است معتقد هستند که ایران دارد به بانک‌ها و شرکت‌ها (کشتیرانی، نفت‌کش، نهاد سپاه و وزارت دفاع) می‌گویند که این‌ها پول‌شویی انجام می‌دهند و با پول‌شویی می‌آیند مرتکب‌اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی می‌شوند و از تروریسم حمایت می‌کنند و در نتیجه مذاکره روی این‌ها دارد صورت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، عسکرخانی افزود: در زاویه قائمه در کنار برجام می‌آیند مکملش را آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند. «کاتسا یاکاتزا». در آنجا می‌بینیم که سپاه پاسداران را و تک تک سپاهیان را به عنوان تروریست می‌شناسند و معتقدند که این‌ها پول‌شویی انجام می‌دهند و سلاح کشتار جمعی دارند و در نتیجه در خارج از کشور عملیات تروریستی انجام می‌دهند، مخصوصاً نیروی قدس؛ و در نتیجه می‌گویند به واسطه FATF و به واسطه تحریم‌ها ما مذاکره می‌کنیم که منابع مالی سپاه پاسداران را بخشکانیم و در نتیجه امنیت ایران را نابود کنیم. فقط سپاه هم نیست کل وزارت دفاع و بنیه دفاعی کشور هدف است.
پذیرش تعهدات FATF
در شرایط کنونی، به صلاح کشور نیست
احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: پذیرش تعهدات FATF آن هم در وضعیتی که ما در سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار داریم به صلاح کشور نیست.
وی افزود: پذیرش FATF در این شرایط باعث می‌شود تا منافذی که برای خنثی سازی تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان وجود دارد، بسته شود و دشمنان با‌اشراف کاملی که بر روی اطلاعات مالی ما پیدا می‌کنند، مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهند کرد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چه دلیلی دارد که وقتی ما در سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار داریم خودمان با دست خودمان قید و بندهایی را به دست و پای کشور ببندید و شرایط را برای خودمان ودیگران سخت‌تر کنیم.
به گزارش فارس، علیرضابیگی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم پذیرش FATF کشور را برای تأمین نیازهای اساسی با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.
شورای عالی امنیت ملی
 ابعاد FATF را  بررسی کند
محمد حسن آصفری نایب‌رئیس‌کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا، با‌اشاره به ساز و کار تصویب FATF، بیان کرد: از نظر بنده باتوجه به ابعاد امنیتی که تصویب FATF و CFT می‌تواند به دنبال داشته باشد، شورای عالی امنیت ملی باید آن را بررسی کرده و درخصوص موانعی که می‌تواند احیاناً به دنبال داشته باشد و تاثیرات آن در حوزه مسائل داخلی و سیاست خارجی؛ اعلام نظر کند و در نهایت پس از اعلام نظر شورای عالی امنیت ملی مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن ورود کند.
وی در ادامه اظهار کرد: بحث FATF موضوعی است که ابهامات زیادی دارد و اگر به ابعاد آن توجه نکنیم ممکن است در آینده با مشکلاتی روبه رو شویم و همان دبه‌ای که در برجام درآورده و نه تنها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند و حتی تحریم‌ها را تشدید نیز کردند، مجدداً تکرار شود.