وحشت جهانی از کرونای انگلیسی مرزهای اروپا به انگلیس بسته شد

در زمان آغاز همه گیری کرونا در نقاط مختلف جهان و زمانی که مثل بسیاری از کشورها‌، چند تن از مسئولان ایرانی به کرونا مبتلا شده بودند، بی‌بی سی فارسی تصاویر و اخبار ناامیدکننده‌ای را منتشر کرده و آن را نشانه ضعف سیستم مدیریتی ایران دانسته بود. این رسانه انگلیسی همزمان با فضا ‌سازی کاذب مذکور، در صدد تخریب چهره دین و دین داری
نیز بر آمده و تصاویری با نمادهای مذهبی در کنار اخبار منفی کرونا در ایران منتشر می‌کرده است. بی‌بی سی با این ترفند رسانه‌ای، می‌خواست به صورت غیرمستقیم‌،حس منفی نسبت به نمادها و ارزش‌های مذهبی را به مردم القا کند. حالا بعد از گذشت نزدیک به یک سال از شیوع جهانی ویروس کرونا، وضعیت انگلیس بر اساس گزارش‌های رسمی خود این کشور، بسیار بحرانی است و مسئولان انگلیسی از شیوع نوع جدیدی از کرونا در این کشور خبر می‌دهند که در رسانه‌ها، به «کرونای انگلیسی» معروف شده است. در پی انتشار خبر کشف این نمونه‌ جدید و جهش‌یافته از ویروس کرونا، که به‌سرعت در این کشور در حال گسترش است، وحشت تمام انگلیس‌، اروپا و کم و بیش بسیاری از مناطق جهان را فرا گرفته است. مقامات بهداشتی انگلیس گفته‌اند، میزان سرایت این ویروس جهش یافته، 70 درصد بیشتر است. «مت‌هانکوک» وزیر بهداشت انگلیس نیز اعتراف کرد، «کرونای انگلیسی» بسیار مسری بوده و از کنترل خارج شده است. وی گفت، ممکن است محدودیت‌های کرونایی تا ماه‌ها در این کشور باقی بمانند. در پی اعلام این خبر، اتحادیه اروپا مرزهای خود را بر روی انگلیس بست و بیرون از اروپا نیز به نوشته دیلی میل، ایران، کانادا، ترکیه، عربستان، کویت، آرژانتین، شیلی و مراکش پروازهای خود را از مبداً و مقصد انگلیس، به حال تعلیق درآوردند و کشورهای بیشتری در حال اضافه شدن به این لیست هستند. شرکت «یورواستار» هم حرکت کلیه قطارهای بین لندن، بروکسل و آمستردام را به حالت تعلیق درآورده است. بر اساس گزارش‌ها، به دنبال قطع پروازها به انگلیس، ده‌ها هزار مسافر در فرودگاه‌های این کشور سرگردان شده‌اند. صف‌ها طولانی از کامیون‌ها نیز پشت مرزهای انگلیس ایستاده‌اند. به گزارش دیلی میل، ساکنان لندن پایتخت انگلیس، نیز در پی تصمیم دولت این کشور برای تشدید محدودیت رفت و آمدها پس از کشف گونه جدیدی از ویروس کرونا، به شکل دسته جمعی در حال فرار از پایتخت هستند. «دیلی میل» همچنین نوشت، اکنون در آستانه آغاز تعطیلات کریسمس و با توجه به نگرانی‌های موجود درخصوص کاهش مواد غذایی و دیگر اقلام ضروری در پی توقف پروازها به انگلیس، شهروندان برای تهیه مایحتاج خود به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند.
رویترز نیز گزارش داد نشست فوری کابینه «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، در این باره تشکیل شده است.
جلسه اضطراری اتحادیه اروپا


وحشت از نسل جدید کرونا، اتحادیه اروپا را نیز مجبور به برگزاری نشست اضطراری کرد و این اتحادیه طی نشستی اضطراری، به بررسی نحوه واکنش فوری به شیوع کرونای انگلیسی در این قاره پرداخت. پیش از برگزاری این نشست، بسیاری از کشورهای اروپایی تمامی ارتباطات هوایی، دریایی و ریلی خود را با انگلیس متوقف کرده بودند. «نیکلا استورجن» وزیر اول اسکاتلند، نیز  شنبه شب به وقت تهران، از محدودیت تردد بین اسکاتلند و انگلیس خبر داد و گفت که برای جلوگیری از شیوع سریع کرونا، نیاز به اقدامات محدود‌کننده است. بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، وزارت بهداشت ایتالیا نیز تأیید کرد که گونه جهش یافته ویروس کرونا در ایتالیا مشاهده شده است.
طبق گفته مقامات ایتالیایی، یک بیمار آلوده به ویروس جدید به همراه نامزدش به تازگی از انگلیس بازگشته و وارد فرودگاه «فیومیچینو» در رم شده است.طبق این گزارش، هر دو فرد آلوده به گونه ویروس جهش‌یافته کرونا، هم‌اکنون به همراه اعضای خانواده‌شان و آنهایی که در ارتباط نزدیک با آنها بوده‌اند، در قرنطینه قرار گرفته‌اند. دکتر «سوزان‌هاپکینز» از مقامات بهداشت عمومی انگلیس، در این باره گفت: «موارد مشابهی در دانمارک و استرالیا دیده شده‌اند و انواع بسیار مشابهی نیز در آفریقای جنوبی، هلند و دیگر کشورها به ثبت رسیده است».مقامات آلمانی نیز به بهانه شیوع ویروس جدید کرونا در انگلیس، خواستار بسته شدن مرزهای همه کشورهای اروپایی به روی لندن شدند.
جای نگرانی نیست
در حالی که کرونای انگلیسی بسیاری را در داخل و بیرون این کشور وحشت زده کرده است و بسیاری از کشورها همه مرزهای خود را به روی انگلیس بسته‌اند، «سیلوی بریاند» مدیر بخش بیماری‌های همه‌گیر سازمان جهانی بهداشت، کشف نوع جدید کرونا در انگلیس را به دلیل تغییرات ویروسی، امری معمول خواند و گفت، این سازمان شواهدی ندارد که نشان دهد نوع انگلیسی کرونا، نرخ مرگ‌ومیر بالاتری به همراه دارد.
بریاند افزود، ویروس‌ها تغییر می‌کنند و چیزی که اکنون در حال رخ دادن است، جای تعجب ندارد. باید برای درک اینکه آیا این ویروس خطرناک‌تر است یا نه، تحقیقات آزمایشگاهی بیشتری انجام بشود. در این مرحله، هیچ تغییری در نرخ مرگ‌ومیر را شاهد نیستیم.این مقام سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به اینکه آیا گونه جدید، بر اثربخشی واکسن کرونا تاثیر خواهد گذاشت یا نه، باز هم بر لزوم تحقیقات بیشتر تاکید کرد. وی در عین حال گفت که ویروس به ندرت بر عملکرد واکسن تاثیر خواهد گذاشت.
رئیس‌بخش بیماری‌های واگیر سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: «جای نگرانی و وحشت نیست و انگلیس با تدابیر پیشگیرانه‌ای که اجرا کرده است، به زودی شیوع نسل جدید ویروس کرونا را مهار خواهد کرد و با توجه به اینکه واکسیناسیون در سراسر این کشور آغاز خواهد شد، انتشار نسل جدید کرونا هرگز سریع نخواهد بود».وی با بیان اینکه وضع همچنان درخصوص این ویروس مبهم است، اعلام کرد: «تشخیص اینکه آیا باید به اصل احتیاط متوسل شد و اقدامات اضافی انجام داد یا نه، دشوار است».