خطر ویروس انگلیسی

دکتر حریرچی در گفتگو با آفتاب یزد از تمهیدات ایران برای جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور سخن گفته است
آفتاب یزد _ گروه اجتماعی: در پی انتشار خبری مبنی بر شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در انگلستان سازمان هواپیمایی کشور در این خصوص اعلام کرد تمامی سفرهای رفت و برگشتی به این کشور برای مدت دو هفته لغو می‌شوند. نوع جدیدی از ویروس کرونا که تا کنون در مناطق مختلف بریتانیا به جز ایرلند شمالی شناسایی شده به گفته مقام‌های دولت این کشور ۷۰ درصد مسری‌تر از نوع اولیه و رایج این ویروس است.
> بریتانیا خارج از کنترل
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایتالیا روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا پروازهای خود به انگلیس را تعلیق کند. دولت‌های بلژیک و اتریش نیز از برنامه‌‌های خود برای ممنوعیت مسافرت‌های هوایی و زمینی با انگلیس خبر داده‌ا‌ند. در همین حال، دولت‌های هلند و ایرلند اعلام کرده‌اند که پروازها از مبداء انگلیس را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده‌اند. دولت فرانسه نیز خواستار برگزاری جلسه اضطراری اعضای دولت برای بررسی تازه‌ترین تحولات مربوط به گونه جدید ویروس کرونا شده است. هم‌زمان با این تحولات، اصلی‌ترین فرودگاه لندن به مسافران پروازهای اروپایی اعلام کرد که پیش از حرکت به سمت فرودگاه، آخرین وضع پروازها را دنبال کنند. شرکت هواپیمایی ک‌ال‌ام نیز تمام هواپیماهای خود را بدون مسافر از انگلیس خارج کرد. شرکت ریلی یورو استار نیز سفرها بین لندن، بروکسل و آمستردام را به حال تعلیق در آورد. سرعت بالای شیوع این ویروس باعث شد تا نخست وزیر انگلیس دیروز پس از جلسه اضطراری با اعضای دولت، سطح محدودیت‌های کرونایی در جنوب شرق این کشور را به مرحله‌ جدیدی که فقط عنوان قرنطینه را یدک نمی‌کشد، افزایش دهد. بوریس جانسون با ایراد سخنانی از دفتر نخست وزیری اعلام کرد که لندن و تمام مناطق جنوب شرق که در سطح سوم محدودیت‌های کرونایی قرار دارند، وارد سطح چهارم خواهند شد. این سطح، مشابه شرایط قرنطینه است و افراد باید به غیر از موارد اضطراری در خانه بمانند؛ همچنین تمام فروشگاه‌های


غیر ضروری اعم از کافه‌ها، رستوران‌ها، کلوپ‌های شبانه، سالن‌های
بدن‌سازی و آرایشگاه‌ها تعطیل شده و خانواده‌هایی که در یک حلقه ارتباطی قرار دارند، قادر به ملاقات با یکدیگر حتی بیرون از خانه نیستند. وزیر بهداشت انگلیس می‌گوید که شیوع گونه جهش‌یافته و جدید ویروس کرونا از کنترل خارج شده است. «مت هنکاک» امروز در گفتگو با شبکه خبری اسکای تصریح کرد که مردم باید مانند کسی رفتار کنند که به این ویروس مبتلا شده اند؛ «چون فقط از این طریق می‌توان مانع شیوع آن شد.» سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که با مقامات و نهادهای ذیربط انگلیس در خصوص شیوع این ویروس جدید در تماس است. این سازمان در توئیتی تصریح کرد که به محض دست یافتن به جزئیات و اطلاعات تازه درباره این ویروس، آن را با سایر کشورها در میان خواهد گذاشت.
> این خطر برای ما بسیار پر رنگ است
در این خصوص با معاون وزیر بهداشت و یک متخصص بیماری‌های عفونی گفتگو کردیم:
دکتر حریرچی در این خصوص به آفتاب یزد گفت: « پروازهای مستقیم و پروازهای کانکتینگ تماما لغو شده‌اند. کسانی را که از مبداهایی با احتمال آلودگی وارد کشور می‌شوند غربالگری می‌کنیم ولی ممکن است جهش این ویروس علاوه بر انگلستان در کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده باشد. مهم‌ترین راهی که برای مقابله وجود دارد کماکان توصیه‌های بهداشتی است. راه انتقال این ویروس جهش یافته، باز هم از طریق فردی به فرد دیگر است. رعایت نکات بهداشت فردی، فاصله گذاری، استفاده از ماسک، انجام تست گسترده و ایزوله کردن افراد مبتلا کماکان با شدت بیشتری باید انجام شوند و این موارد در طرح شهید سلیمانی وجود دارند. در قسمتی از انگلستان این ویروس و افزایش ابتلا کشف شده است. البته ممکن است این یک همزمانی صرف باشد و علت نباشد. در خود انگلیس هنوز به عنوان علت شناخته نشده است. چون این ویروس چهره‌های گوناگونی از خود نشان داده است ممکن است خطر بالقوه باشد و می‌تواند انتقال را به طرز قابل توجهی بالا ببرد. »
همچنین دکتر آخوندی متخصص بیماری‌های عفونی به آفتاب یزد گفت: « هر بیماری عفونی مانند وبا، سرخک و حصبه نیاز به قرنطینه دارد. این اصل کلی در بیماری‌های عفونی است که در هر کشوری این بیماری‌ها دیده می‌شود آن کشور باید به صورت کامل قرنطینه شود. هر ویروس عفونی وقتی جهش پیدا کند آدم‌ها نسبت به آن ویروس حساس‌تر می‌شوند. امکان دارد عوارض این ویروس بیشتر باشد. معقول‌ترین کار این است که برای جلوگیری از ضررهای اقتصادی و فرهنگی پروازهای آن کشورها ممنوع شود یا حداقل افراد برای 14 روز قرنطینه شوند. چون جمعیت شهرنشینی ما فشرده است این خطر برای ما بسیار پر رنگ است. »