پول ساخت هزار سانتریفیوژ آی‌آر‌۶ را چه کسی می‌دهد؟

انتقادهای صریح رئیس سازمان انرژی اتمی پول ساخت هزار سانتریفیوژ آی‌آر‌۶ را چه کسی می‌دهد؟ رئیس سازمان انرژی اتمی از صدور بیانیه دبیرخانه شورای امنیت ملی درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد. علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگویی که با انتخاب داشت، درباره ماجرای صدور بیانیه دبیرخانه شورا پس از طرح اخیر مجلس شورای اسلامی درباره برجام گفت: «به نظر من صدور آن بیانیه درست نبود». صالحی توضیح داد: «بالاخره رئیس شورا رئیس‌جمهور است و این بیانیه نوعی شبهه ایجاد کرده بود. دولت هم نظر خودش را داده است. من در جایگاهی نیستم که بخواهم اظهارنظر سیاسی کنم، ولی به نظر من صدور چنین بیانیه‌ای درست نبود». وی در پاسخ به سؤالی درباره انگیزه صدور این بیانیه ادامه داد: «ما نیت‌خوانی نمی‌کنیم؛ با هر نیتی این بیانیه صادر شده، به هر حال درست نبود».
فاتحه  را  برای  چه  کسی  خواندید؟!
صالحی درباره مصوبه مجلس در‌این‌باره نیز گفت: «می‌گویند آفتاب آمد دلیل آفتاب. همان‌طور‌که آقای کمالوندی هم در مجلس گفتند، در این قانون آمده که غنی‌سازی ۲۰‌درصدی را فورا آغاز کنید. هزار سانتریفیوژ آی‌آر۶، هزار سانتریفیوژ آی‌آر2M، چنین و چنان، فلز اورانیوم. همه اینها را فوری انجام دهید. خب این از منظر برخی از دوستان که می‌گفتند فاتحه فناوری صنعت هسته‌ای خوانده شده است؛ ما فاتحه را برای چه کسی می‌خوانیم؟ برای کسی که دیگر از دنیا رفته و قابلیت برگشتن به دنیا را ندارد. یا می‌گویند صنعت هسته‌ای نابود شده؛ یعنی هیچ اثر و آثاری از آن نمانده است. حالا چطور است که این مجلس از مرجعی که نابود شده و فاتحه‌اش خوانده شده و ارزش حیاتی ندارد، خواسته‌اند که این کارها را به سرعت انجام دهد. این خودش برای ما یک فرصت است که مردم بزرگوار ما و افکار عمومی مطلع باشند که صنعت هسته‌ای با نشاط جلو می‌رود و دلیلش هم همین قانون مجلس است».
 خواست  مصوبه  مجلس  همان  گام‌های  پنج‌گانه  است


رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خواسته‌های مجلس در این مصوبه افزود: «چیزهایی که در این قانون خواسته شده، در قالب گام‌های پنج‌گانه هم بوده است. گام‌های پنج‌گانه، مصوب شورای عالی امنیت ملی بود و می‌توانستند در قالب همان مصوبه از سازمان انرژی اتمی بخواهند این موارد را مثلا مقداری با سرعت و وسعت بیشتر انجام دهد. شاید نیازی به قانون جدید نبود. اما به‌هر‌حال گفتم مجلس این حق را دارد که قانون‌گذاری کند».
 تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تصویب کرده است
صالحی در ادامه مصوبه مجلس را دارای نقص جدی خواند: «می‌گویند هزار سانتریفیوژ آی‌آر‌۶ بسازید. خب ما این توانایی را داریم، می‌سازیم؛ اما نگفته‌اند پولش را چه کسی می‌دهد؟ این یک نقص جدی قانونی است. من تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تصویب کرده است؛ چون عمدتا تا جایی که مطلع هستیم، اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود، ولی منابعش دیده نشود، شورای نگهبان آن را رد می‌کند». وی تصریح کرد: «اینها یا نمی‌دانند منابع داخلی ما چقدر است یا نمی‌دانند ارزش هر سانتریفیوژ آی‌آر‌۶ چقدر است! بنابراین این یک نقص در قانون است. من نمی‌دانم چطور می‌خواهند برطرف کنند». او توضیح داد با توجه به عدم تخصیص منابع، سازمان متبوع او در اجرای این خواسته‌ها به مشکل بر خواهد خورد؛ چون منابعی در بودجه ۹۹ برای این کارها دیده نشده است: «بنابراین چون قانون شامل و کاملی نبوده، خودش مانع برای خودش ایجاد کرده است».
 این‌طور  که  نمی‌شود  قانون‌گذاری  کرد
او درباره تصویب و تأیید این طرح ادامه داد: «نمایندگان شورای نگهبان هم حضور داشتند. باز مختصر مشکلاتی که از منظر خودشان پیش می‌آید، رخ داد که شورای نگهبان رفع مشکل کرد. ولی برای من هنوز همان ابهامی که گفتم باقی است که منابع مالی را چرا ندیدند. پاسخی هم نشنیدم. یک پاسخ غیرمستقیم شنیده‌ام که گفته‌اند تأمین می‌کنیم. از عده‌ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پرسیده‌اند، گفته‌اند ظاهرا این تأمین می‌شود. خب این‌طور که نمی‌شود قانون‌گذاری کرد، به اعتبار صحبت یک نفر. قانون تعیین‌کننده منابع است؛ فرد که نمی‌تواند تأمین‌کننده منابع باشد. حالا اگر درست باشد. من گفتم که این را شنیده‌ام. خودشان می‌دانند؛ یعنی خودشان باید پاسخ دهند».
معزول  از  دنیا  نمی‌شود  حکمرانی  کرد
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره اخراج بازرسان آژانس افزود: «با این روش‌ها که نمی‌شود کشورداری و حکمرانی کرد که همه چیز را قطع کنیم. معزول از دنیا کنیم. در هیچ کنوانسیونی نباشیم. در هیچ قراردادی نباشیم. دور کشور را ببنیدیم. خفه می‌شویم این‌جوری. هر کنوانسیونی، هر معاهده و قرارداد بین‌المللی بخشی از حاکمیت شما را محدود می‌کند. این یک امر طبیعی است؛ اما در ازای آن امتیازاتی برای شما قائل می‌شود. مثلا همین قرارداد پادمانی که بازرسان می‌آیند، بخشی از حاکمیت شما را محدود می‌کند، ولی امتیازاتی دارد. شما عضو آژانس هستید و از تکنیکال کواوپریشن آژانس استفاده می‌کنید. از همکاری‌های فنی آژانس ما کلی داریم استفاده می‌کنیم. در هر سال چقدر کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود؟ مهندسان و کارشناسان ما هر سال چند بار به آژانس و به کشورهای مختلف می‌روند؟ بسترش را آژانس فراهم کرده که آموزش ببینند و خدمت کنند. اگر ما بخواهیم جزء آژانس نباشیم، در این معاهدات هم نباشیم، این امتیازات را هم نخواهیم داشت. مثلا شما فرض کنید ما الان عضو ایکائو نباشیم و بگوییم هواپیماهایمان از هر راهی دلمان خواست بروند و هر هواپیمایی هم خواست وارد جو ما بشود، به اختیار خودمان بگوییم آره یا نه. این‌جوری که نمی‌شود. همین ایکائو هم که عضوش هستید، بخشی از حاکمیت شما را محدود می‌کند، ولی امتیاز هم به شما می‌دهد؛ اجازه می‌دهد شما هم به جاهای دیگر پرواز کنید. WHO نیز همین‌طور. فائو نیز همین‌طور. ما چرا عضو سازمان ملل یا سازمان کنفرانس اسلامی هستیم؟ ما هیچ کجا نباشیم، بعد بگوییم ما هرچه خواستیم همان اجرا شود، هرچه آنها خواستند رد کنیم؟ این تعریف زندگی بین‌المللی نیست». صالحی همچنین صراحتا ادعای مصاحبه بازرسان آژانس بین‌الملل انرژی هسته‌ای با شهید فخری‌زاده را تکذیب کرد.