سونامی سايت‌های شرط‌بندی در اينستا

در طول هفته، تقريبا چندين نفر که در رابطه با اين سايت‌ها در داخل کشور فعال هستند، دستگير مي‌شوند. روز گذشته مهران محرميان معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي در توييتي نوشت: «اطلاعات 70 هزار قمارباز فعال شناسايي شده از سوي سامانه هوشمند کشف جرايم مالي شبکه پرداخت، به مرجع قضائي ارسال شده است.» اما براي بررسي بيشتر اين موضوع به سراغ رئيس مرکز تشخيص ‌و پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا رفتيم و او در رابطه با ساز و کار سايت‌هاي شرط‌بندي به «آرمان ملي» مي‌گويد: حوزه قمار و شرط بندي يکي از موضوعاتي است که در سال‌هاي اخير در کشور ما موضوعيت زيادي پيدا کرده و افکار عمومي نسبت به آن حساس شده‌اند. سرهنگ علي‌ محمد رجبي در ادامه خاطرنشان کرد: در دسته‌بندي اين فعاليت‌ها توسط تعداد محدودي از سرشاخه‌ها که بيرون از کشور فعاليت مي‌کنند، هدايت مي‌شود. ساختار قمار اينترنتي به سه بخش تقسيم مي‌شود: يک بخش کساني هستند که از نظر فني امکانات و زير ساخت را فراهم مي‌کنند. سايت‌ها و درگاه ها و بازي‌ها را طراحي مي‌کنند. گروه ديگر افرادي هستند که اين سايت‌ها را تبليغ مي‌کنند و گروه سوم، امکان تراکنش مالي را براي سرشاخه‌هاي آنها در داخل کشور فراهم مي‌کنند. وي در رابطه با راه‌اندازي تقريبا يک سايت شرط‌بندي و تبليغ وسيع آن در شبکه‌هاي اجتماعي، مخصوصا اينستاگرام مي‌افزايد: «دامنه‌هايي (آدرس اينترنتي) که روي اين سايت قرار مي‌گيرد، مي‌تواند بي‌نهايت باشد و تا صدها دامنه جديد اينترنتي مي‌توان روي يک سايت ثبت کرد. آنها براي اينکه سيستم فيلترينگ کشور را دور بزنند، مدام آدرس‌هاي جديدي را اعلام مي‌کنند تا از طريق آدرس‌هاي جديد، پول‌ها به سايت اصلي انتقال داده شوند.
کارت بانکي مردم در اختيار سايت‌ها
سرهنگ رجبي در رابطه با حساب‌هاي بانکي داخل کشور که از سوي اين سايت‌ها اعلام مي‌شود، مي‌گويد: در يکي از پرونده‌هاي مربوط به سايت‌ها در استان‌هاي شمالي، باند 12 نفره‌اي شناسايي و دستگير شدند. اين باند براي فراهم کردن بخش مالي در پوشش‌هاي مختلف مثلا آگهي کار در منزل، به کارگران و افراد معمولي حقوق‌هاي بالايي مي‌دادند و به آنها مي‌گفتند که بايد يک حساب بانکي باز کنيد و شماره کارت و اينترنت بانک اين حساب و ديگر اطلاعات را در به‌عنوان ضمانت در اختيار ما قرار دهيد. با اين بهانه‌ها فرد از همه جا بي‌خبر اغنا مي‌شد و در اين خيال بود که با حقوق بالا کمترين کار را انجام مي‌دهد، اما غافل از اينکه روزانه چند ده ميليون تومان به حسابش واريز و برداشت مي‌شود. اين باند 12 نفره 52 ميليارد تومان گردش مالي داشتند ولي خوشبختانه دستگير شدند. اين يک ترفند است که فرد بدون اينکه خودش متوجه شود در چرخه تامين مالي و ايجاد گردش مالي براي اين سايت‌هاي قمار فعاليت مي‌کند. يا برخي از آنها تحت عنوان فعاليت‌هاي صرافي يا فعاليت در بورس که سبدگرداني خود را به ما بسپاريد و سپس شماره کارت را مشتريان مي‌گرفتند و همان شماره حساب را در سايت قرار مي‌دادند. يا تحت عنوان فعاليت‌هاي صرافي که ما به جاي شما ارز‌هاي ديجيتال خريداري مي‌کنيم.
سريال‌هاي باورکردني در اينستاگرام


رئيس مرکز تشخيص‌ و پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا در رابطه فعاليت سلبريتي‌ها در اينستاگرام با اعلام اين مطلب که ما از ابتداي سال 99 بيش از 7000 صفحه که عمدتا در اينستاگرام براي تبليغ قمار فعاليت مي‌کردند را شناسايي و مسدودسازي شده است، اظهار مي‌کند: متاسفانه محيط تبليغ و ارجاع اين سايت‌ها در اينستاگرام است و بازي‌هاي متعددي براي جذب دنبال کننده وجود دارد. خواننده‌هايي که جوانان را جذب مي‌کنند و برخي از بازيگران به آن سمت مي‌روند. شايد بتوان گفت فرهنگ اجتماعي و فرهنگ استفاده از فضاي مجازي به شکلي شده که به دنبال آنها مي‌رويم و آنها را بزرگ مي‌کنيم. اين ما هستيم که با دنبال کردن اين افراد بي‌هنر، فضايي را در اختيار آنها قرار مي‌دهيم که کلاهبرداري ميلياردي از دوستان و هموطنان‌مان را انجام دهند. جا دارد اينجا به والدين هشدار دهم، فضاي ما در اينستاگرام به شکلي شده که يک نوجوان با چند کليک ساده و يک سرچ، در اين صفحات جذب مي‌شود و اينها با استفاده از موضوعات مختلفي مثل جذابيت‌هاي جنسي، موسيقي، انجام کارهاي خارج از عرف و دعواهاي ساختگي و عشق و عاشقي‌هاي ساختگي به دنبال طراحي يک سريال هستند. ما مي‌بينيم که هراز گاهي اين سريال به پايان مي‌رسد و با موضوع جديدي دوباره از سوي افراد حرفه‌اي که پشت صحنه هستند طراحي مي‌شود. همه اين‌ها براي جذب جوانان است و سپس با پرستيژ بالا صفحات مجرمانه خود را تبليغ مي‌کنند. در طول اين سريال‌هاي زيبا، آگهي‌هاي تبليغاتي راه‌اندازي و ارجاع به سايت هاي قمار انجام مي‌شود که متاسفانه مي‌تواند خانواده‌هاي بسياري را متلاشي کند.سرهنگ رجبي در پايان صحبت‌هايش مي‌افزايد: آنچه که در رابطه با قمار بايد به آن توجه داشت، اين موضوع پليسي نيست. چرا دسترسي به اين سايت‌ها آنقدر راحت است؟ حکمراني در فضاي مجازي در کجاي اين داستان قرار مي‌گيرد؟ به هر حال ما مي‌دانيم که از لحاظ قوانين مشکلاتي وجود دارد اما کدام دستگاه مسئول و متولي سالم‌سازي فضاي مجازي است؟ که رهبر معظم انقلاب نيز از اين موضع ابراز نگراني کرده‌اند. مشکل ما دلايل اجتماعي و فرهنگي و زيرساختي چيست و چرا اين اتفاقات رخ مي‌دهد، آيا سيستم اجتماعي ما مي‌تواند به خوبي عمل کند. اگر بتوانيم اين موضوع را کنترل کنيم به اين معني است که ما در مجموعه اقدامات خود موفق بوده‌ايم که توانسته‌ايم اين سايت‌هاي شرط‌بندي را کنترل نماييم.