تجربه پروازها به چین تکرار نشد

آرمان ملي- رها معيري: طبق آمار متخصصان، تاکنون ويروس کرونا حدود 250 بار جهش داشته که حدود 16 جهش آن مربوط به کشور ما و بومي است، يعني علائم ويروسي که در شمال کشور وجود دارد، با ويروسي که در جنوب کشور افراد را مبتلا مي‌کند، تا حدودي متفاوت است. اما در چند روز گذشته، انگلستان از شناخت ويروس جديد کوويد 19 خبر داد، گونه جديد کشف شده کوويد کرونا در جنوب شرق انگليس مي‌تواند تا 70 درصد بيشتر قابل انتقال باشد و با اين اتفاق‌، انگلستان شهرهاي خود را قرنطينه کرده است. اين گونه جديد اولين بار در شهريور ماه شناسايي شد و تا ماه نوامبر يعني آبان ماه حدود يک چهارم افرادي که به تازگي به ويروس کرونا مبتلا مي‌شدند، حامل گونه جديد آن بودند. اما تا اواسط ماه دسامبر يعني يک هفته قبل اين رقم به دو سوم کل مبتلايان به کرونا در انگليس افزايش يافت. مسعود مرداني عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا در اين خصوص گفت: «اين ويروس از کشور انگليس آغاز شده و از آنجا به هلند و بعد از آن به ايتاليا رسيده‌ است و هنوز شواهدي در خصوص ورود اين ويروس به ايران وجود ندارد.» با شيوع اين ويروس جديد و جهش يافته کوويد 19، کشورهاي اروپايي سفر به انگليس و بلعکس را ممنوع اعلام کرده‌اند و ايران نيز پروازهاي خود را به انگلستان بسته است. شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي ايران گفته است: «طبق دستور ستاد ملي مقابله با کرونا به دليل جهش ويروس کرونا در بريتانيا، به هيچ عنوان اجازه پرواز تهران به بريتانيا و برعکس تا دو هفته صادر نمي‌شود.» روز گذشته سعيد نمکي وزير بهداشت نيز در نامه‌اي به وزير راه با اشاره به شيوع گونه‌اي مسري‌تر از ويروس کرونا در بريتانيا نوشت: «کليه کساني که طي دوهفته گذشته از بريتانيا مستقيم يا غيرمستقيم وارد ايران شده‌اند مورد بررسي قرار گرفته و تا تعيين تکليف نتايج آزمايشات مربوطه، تحت قرنطينه و مراقبت کامل قرار گيرند.»
همه پروازها لغو شدند
در همين راستا رئيس سازمان هواپيمايي اعلام کرد: همه پروازهاي لندن تا دو هفته آينده لغو شد. تورج دهقاني زنگنه، در ادامه افزود: اکثر مسافران از طريق شرکت هواپيمايي ترکيه وارد ايران مي‌شدند که اين شرکت نيز پروازهاي خود به لندن را لغو کرده است. همچنين پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي خارجي که اقدام به انتقال مسافران از لندن به تهران کنند لغو مي‌شود و در نهايت اگر مسافر بيماري وارد کشور شود از طريق وزارت بهداشت قرنطينه مي‌شود.
کاهش آمار کرونا در ايران


طبق آمار وزارت بهداشت و درمان و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، 6 هزار و 151 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 991 نفر از آنها بستري شدند. در اين مدت 191 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 53 هزار و 816 نفر رسيد. 5519 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرين تحليل‌ها، 205 شهرستان در وضعيت نارنجي و 243 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند.