«ابتکار» اما و اگرهای درخصوص رقم فروش نفت در لایحه بودجه 1400 را بررسی کرد اهداف پنهان در عدد عجیب نفت

کیمیا نجفی
مشخص شدن جزئیات لایحه بودجه 1400 و در نظر گرفتن میزان فروش نفت در سال آتی با انتقادهای بسیاری از سوی کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. به گفته آنها پیش‌بینی فروش روزانه ۲/۳ میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه دولت دور از واقعیت است و خوش‌خیالی دراین زمینه می‌تواند تبعات سنگینی را برای اقتصاد در پی داشته باشد. انتقاد نسبت به فروش نفت در سال آتی در حالی مطرح شد که اوپک هم اعلام کرد تقاضا برای نفت در جهان در سال ۲۰۲۱ به علت شیوع ویروس کرونا، کندتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود. اما با وجود نقدهای بسیار، دولت همچنان معتقد است که فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز دور از انتظار نخواهد بود.
ماجرای فروش نفت به کلافی سردرگم تبدیل شده، از سوی کارشناسان انکار و از سوی دولت اصرار که وعده فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه محقق می‌شود. حسن روحانی ‌رئیس‌جمهور،‌عصر روز (دوشنبه ۲۴ آذر) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: «با بیان اینکه بودجه را بر مبنای خوشبینی و واقع‌نگری تنظیم کرده‌ایم، بدون حذف تحریم هم ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم.»
اصرار رئیس جمهور برای فروش نفت در حالی است که اخیرا بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت به منظور بررسی تازه‌ترین تحولات بازار نفت راهی مسکو ‌شده است. ایسنا در گزارشی آورده است که بیژن زنگنه شامگاه (یکشنبه، ۳۰ آذرماه) در بدو ورود به مسکو درباره این سفر اظهار کرد: «ما در این سفر دیدارهایی با مقام‌های دولتی روسیه و همچنین شرکت‌های نفتی این کشور خواهیم داشت، اما مهم‌ترین بحث ما بررسی آخرین تحولات بازار جهانی نفت است که در وضع حساسی قرار دارد. روسیه چند سالی است به همراه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر متحدان، نقش بسیار سازنده و موثری را در اوپک پلاس ایفا می‌کند.»


زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آماده بازگشت به بازار نفت است، هم اظهار کرد: «زود است در این‌باره صحبت کنیم.»
دو هدف برای اصرار دولت به فروش نفت تعریف می‌شود
با وجود اینکه بسیاری فروش 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت در سال آتی را دور از انتظار می‌بینند عده‌ای معتقدند که اصرار دولت برای به کرسی نشاندن حرفش سیگنالی است که وعده گشایش در بخش تحریم‌ها را می‌دهد. در این راستا هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی با اشاره به میزان پیش‌بینی شده برای فروش نفت در لایحه بودجه 1400 به بررسی اهداف دولت برای در نظر گرفتن چنین رقمی پرداخت و در این‌باره به «ابتکار» گفت: من معتقدم برای اصرار دولت درخصوص رقم پیش‌بینی شده فروش نفت در سال آتی دو هدف تعریف می‌شود. دولت هزینه‌های سال آینده را در بودجه بسیار بالا بسته است. به هر حال دولت در سال آخر قرار دارد و بالا بستن هزینه‌ها می‌تواند یک یادگاری خوب از او باشد. بودجه باید بالانس باشد، به عبارتی دیگر وقتی هزینه‌ای را تعریف می‌کنند باید منابع تامین آن را نیز مشخص کنند بنابراین درآمدها بالاتر از حد معمول دیده می‌شود. این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به مسئول نبودن دولت فعلی برای تامین هزینه‌ها در سال بعد گفت: بنابراین بالا دیدن درآمدها، به دلیل توجیه هزینه‌هایی است که در نظر گرفته شده، به هر حال همانطور که اشاره کردم دولت در سال پایانی خود قرار دارد و مسئولیت تامین هزینه‌ها دیگر با او نخواهد بود.
رستمی با بیان مثالی درخصوص تغییر هزینه‌ها ادامه داد: زمانی ما شاهد افزایش هزینه‌های عمرانی خواهیم بود و گاهی تصمیم بر افزایش حقوق سربازان است. مسائل مربوط به حقوق برگشت‌ناپذیر است اما هزینه‌های عمرانی را می‌شود در بودجه آورد اما به آن عمل نکرد. اما بحث یارانه، حقوق و... بار مالی دارد و دولت برای اینکه تصویر خوبی از خود به جا بگذارد، هزینه‌ها را بالا بسته است.
این تحلیلگر اقتصادی در پایان با اشاره به هدف دوم دولت از اصرار بر فروش نفت در سال آتی ادامه داد: هدف دیگر دولت از اصرار بر فروش نفت در بودجه سال آتی این است که می‌خواهد فضایی را ایجاد کند تا به بحث تحریم‌ها و مذاکرات احتمالی توجه شود. درواقع دولت می‌خواهد بگوید با این مقدار فروش نفت می‌توانیم تمام هزینه‌ها را پوشش دهیم بنابراین نیاز به برداشت تحریم‌ها است. با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد که دولت این دو هدف را با هم دنبال می‌کند، یعنی هم تصمیم دارد تصویر خوبی از خود به جا بگذارد و هم فضایی را برای مذاکرات احتمالی به دلیل لغو تحریم‌ها ایجاد کند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در همایش حقوق اساسی و شهروندی: بازنگری قانون اساسی اشکالی ندارد علیرضا صدقی بازیابی اصلاحات از درون رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح: افزایش مشمولان غایب با اجرای طرح‌ خرید سربازی وزرای امور خارجه دورنمای بازگشت محتمل آمریکا به برجام را مورد توجه قرار دادند روزنه های امید برای احیای برجام کرونا چه بلایی بر سر کتابفروشی‌ها آورده است؟ آخرین زنجیره فروش کتاب در معرض نابودی «ابتکار» اما و اگرهای درخصوص رقم فروش نفت در لایحه بودجه 1400 را بررسی کرد اهداف پنهان در عدد عجیب نفت دود تحریم همچنان در چشم مردم نپیوستن به fatf مانع خرید واکسن است؟ رئیس قوه قضائیه: یکساعت تاخیر در خنثی سازی تحریم‌ها خلاف عقل و شرع است زنگنه: برای توسعه همکاری‌های فنی در حوزه نفت و گاز با روسیه توافق کردیم دادستان تهران خبر داد بازداشت ۴۴ فعال فضای مجازی اسماعیلی خبر داد برگزاری سفرهای رئیس قوه قضائیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کشورهای مختلف رفت و آمد به انگلیس را محدود کردند شبح ویروس جهش یافته کرونا بر فراز جهان