مؤثرترین عوامل گرانی به داخل کشور مربوط می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه سهم تحریم در تورم و مشکلات اقتصادی به اندازه خودش است و عوامل داخلی مؤثرترین عامل در گرانی و گرانفروشی هستند، افزود: در مجموع دو عامل کلان بر مشکلات اقتصادی کشور، مثل تورم و گرانی یا گرانفروشی اثر گذار است؛ یکی تصمیمات ساختاری در اقتصاد کشور و دیگری بحث نظارت و قیمت‌گذاری‌ها و تنظیم بازار.
وی تاکید کرد: در مورد گرانی یا گرانفروشی کالا‌های اساسی و سبد مصرفی خانوار، نبود نظارت دقیق و کافی یا مستمر، نقش عمده دارد و در سایر کالا‌ها عامل ساختاری مؤثرتر است.
رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عامل ارز از متغیر‌هایی است که نمی‌توان آن را در اقتصاد نادیده گرفت، افزود: اصلاح علمی و تخصصی فرایند عرضه و توزیع کالا مانع بوجود آمدن دلال یا واسطه‌گری مخرب و مشکلات دیگر می‌شود و الا روش دستوری برای کنترل قیمت‌ها هیچ وقت جواب نمی‌دهد. البته باید در کنار اصلاح فرایند عرضه و توزیع کالا، جنس نظارت هم از سنتی به الکترونیکی تغییر کند.
همچنین ابراهیم درستی؛ نایب‌رئیس‌اتاق اصناف با حمایت از اصناف و خرده‌فروشان گفت: هزینه‌های اصناف بسیار بالا رفته در حالی که درآمدشان اغلب کاهش یافته است. همین الان 70 تا 80 درصد اقتصاد دست دولت است آیا در آن بخش‌ها هیچ گرانی اتفاق نیفتاده است؟


وی تاکید کرد: قانون نظام صنفی نیاز به اصلاح دارد و هر چه زودتر اصلاح شود بهتر است و می‌تواند تا 90 درصد تخلف‌ها را برطرف کند.
همچنین محمدعلی اسفنانی؛ معاون سازمان تعزیرات حکومتی گفت: قانون مصوب تعزیرات مربوطه به گذشته است و باید به روز شود تا بازدارنده باشد.